فعالية برنامج تدريبى قائم على بعض عادات العقل المنتجة فى خفض التجول العقلى غير الوظيفى وتنمية الشغف الأکاديمى المتناغم لدى الواقعين تحت الملاحظة الأکاديمية من طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية کلية التربية بجامعتى المنصورة - مصر - والتقنية والعلوم التطبيقية بالرستاق- سلطنة عمان

المستخلص

       هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبى قائم على بعض عادات العقل المنتجة فى خفض التجول العقلى ، وتنمية الشغف الأکاديمى المتناغم لدى الواقعين تحت الملاحظة الأکاديمية من طلبة الجامعة ، وقد تکونت عينة الدراسة من مجموعتين : إحداهما تجريبية ، والأخرى ضابطة ، عدد کل منهما (12) طالبا وطالبة من طلبة کلية التربية بالرستاق ، جامعة التقنية والعلوم التطبيقية بسلطنة عمان ، طبق عليهم الأدوات الآتية: مقياس التجول العقلى غير الوظيفى، ومقياس الشغف الأکاديمى المتناغم ، وبرنامج تدريبى قائم على بعض عادات العقل المنتجة (وجميعها إعداد الباحث)، وقد تمت معالجة فروض الدراسة باستخدام اختبار مان ويتنى للقياسات المستقلة ، واختبار ويلکوکسون للقياسات المرتبطة . وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية : وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطىّ رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياسىّ : التجول العقلى غير الوظيفى ، والشغف الأکاديمى المتناغم في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية . وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطىّ رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياسىّ : التجول العقلى غير الوظيفى، والشغف الأکاديمى المتناغم في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدى . عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطىّ رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياسىّ : التجول العقلى غير الوظيفى ، والشغف الأکاديمى المتناغم في القياسين البعدي والتتبعى . فعالية البرنامج التدريبى القائم على بعض عادات العقل المنتجة فى خفض التجول العقلى غير الوظيفى ، وتنمية الشغف الأکاديمى المتناغم لدى الواقعين تحت الملاحظة الأکاديمية من طلبة الجامعة .  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program based on some productive habits of mind in reducing non-functional mind wandering and developing harmonious academic passion among university students under academic observation

المؤلف [English]

  • Mohamed Ibrahim Mohamed Atallah
Faculty of Education - Mansoura University,Egypt- University of Technology and Applied Sciences Rustaq,
المستخلص [English]

        The current study aimed to verify the effectiveness of a training program based on some productive habits of mind in reducing non-functional mind wandering and developing harmonious academic passion among those under academic observation. The study sample consisted of two groups: one experimental and the other control, each number (12) students from the College of Education in Rustaq, University of Technology and Applied Sciences in the Sultanate of Oman. The following tools were applied: non-functional mind Wandering scale, and Harmonious Academic Passion scale, a training program based on some productive habits of mind (all of which are prepared by the researcher). The study hypotheses were addressed using the Mann Whitney test for independent measurements, and the Wilcoxon test for related measurements: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post test measurement on the two scales: mind wandering, and harmonious academic passion in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the two scales: non-functional mind Wandering, and Harmonious Academic Passion in the pre-test and post-test measurements in favor of the post test. There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the two scales: non-functional mind wandering, and harmonious academic passion in the post test and follow up test. The effectiveness of a training program based on some productive habits of mind in reducing mind wandering and developing harmonious academic passion among university students under academic observation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Training program
  • Habits of Mind
  • Mind wandering
  • Academic passion