الإستحقاق الأکاديمى وعلاقته بوجهة الضبط ومستوى الطموح لدى طلاب وطالبات جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس بکلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة جامعة الأزهر جمهورية مصر العربية

المستخلص

    هدف البحث الحالى إلى معرفة طبيعة العلاقة بين الإستحقاق الأکاديمى وکلاً من وجهة الضبط ومستوى الطموح لدى طلاب وطالبات جامعة الأزهر؛وکذلک التعرف على الفروق فى (الإستحقاق الأکاديمى-وجهة الضبط-مستوى الطموح)باختلاف متغيرى النوع(ذکور-إناث) والتخصص الدراسى (نظرى-عملى) ،واستخدم المنهج الوصفى ،وتکونت عينة البحث الأساسية من (728)مشارک من طلاب وطالبات جامعة الأزهر تراوحت أعمارهم ما بين(18- 21)عاماً بمتوسط عمرى(64, 19) وإنحراف معيارى مقداره(12, 1)،وللتحقق من أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مقاييس (الإستحقاق الأکاديمى-وجهة الضبط-مستوى الطموح) وتم التحقق من صدق وثبات تلک المقاييس،وقد أظهرت نتائج البحث وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الإستحقاق الأکاديمى ووجهة الضبط لدى عينة البحث على جميع الأبعاد عند مستوى دلالة(01 , 0)، باستثناء الدرجة الکلية للاستحقاق الأکاديمى مع وجهة الضبط الداخليةفلم توجد علاقة بينهما ،ووجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الإستحقاق الأکاديمى ومستوى الطموح لدى عينة البحث عند مستويين دلالة (01 ,0 ،05 ,0) باستثناء بُعد سلوکيات الاستحقاقمع بُعد تبنى أهداف مستقبلية فلم توجد علاقة بينهما، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(01 ,0)فى الدرجة الکلية لمقياس الإستحقاق الأکاديمى لصالح للاناث والتخصص الدراسى العملى، وأنه يمکن التنبؤ بالإستحقاق الأکاديمى من خلال وجهة الضبط ومستوى الطموح، ووجود تأثير مباشر وکلى دال إحصائياً للمتغير المستقل الاستحقاق الأکاديمى على المتغير التابع مستوى الطموحعند مستوى دلالة(01, 0)،کما يتضح أن المتغير المستقل (الاستحقاق الأکاديمى) لا يؤثر على المتغير التابع وجهة الضبط.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Academic Entitlement and its Relationship with locus of Control and Level of Aspiration for Students of Al-Azhar University

المؤلف [English]

  • Safaa Bayrak Shehata Bayrak
Department of Psychology, Faculty of Human Studies, Cairo Al Azhar university The Egyptian Arabic Republic
المستخلص [English]

   Thecurrent research is aimed to know the nature of the relationship between academic Entitlement, both from the Locus of control and the level of Aspiration among the students of Al-Azhar University, as well as to identify the differences in (academic Entitlement - Locus of control - level of Aspiration) according to the variables of gender (males - females) and academic specialization (theoretical - practical)The research sample consisted of (728) male and female students of Al-Azhar University, their ages ranged between (18 -21) years, with an average age of (19, 64) and a standard deviation of (1, 12). Among the objectives of the research, the researcher built scales (academic Entitlement - locus of control - level of Aspiration) and the validity and reliability of these scales were verified. (0, 01), with the exception of the total degree of academic Entitlement with the internal locus of control, there was no relationship between them, and there was a positive, statistically significant correlation between academic Entitlement and level of Aspiration of the research sample at two significant levels (0, 05, 0,01) with the exception of the behavioral dimension entitlement suppression After adopting future goals, there is no relationship between them, there are statistically significant differences at the level of significance (0,01) in the total score of the academic Entitlement scale in favor of females and the practical study specialization, and that academic Entitlement can be predicted through locus of control and level of Aspiration.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Entitlement
  • loucs of Control
  • Level of Aspiration
  • Students of Al
  • Azhar University