استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية فى تنمية الاندماج الأکاديمى والفهم العميق لدى طلاب کلية التربية بالغردقة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوى کلية التربية بالغردقة جامعة جنوب الوادى جمهورية مصر العربية

2 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية بالغردقة جامعة جنوب االوادى جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية فى تدريس الديناميکا التحليلية على تنمية الاندماج الأکاديمى والفهم العميق  لدى طلاب الفرقة الثالثة شعبة الرياضيات بکلية التربية بالغردقة ، وتکونت مجموعة البحث من مجموعة واحدة تجريبية وعددها (23) طالبًا، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا (مقياس الاندماج الأکاديمى– مقياس الفهم العميق– اختبار الفهم العميق)، ثم التدريس باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية للطلاب مجموعة البحث، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا، وتوصلت نتائج البحث إلى: فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية فى تنمية الاندماج الأکاديمى والفهم العميق لدى الطلاب، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية فى اختبار الاندماج الأکاديمى ومقياس واختبارالفهم العميق، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها: عقد دورات تدريبية للمعلمين على کيفية إعداد وتصميم الخرائط الذهنية الإلکترونية، وتوظيفها واستخدامها فى تعليم وتعلم الرياضيات من خلال أحد البرامج الإلکترونية مثل: Mi-Mind، وتوعية القائمين على العملية التعليمية بأهمية الاندماج الأکاديمى للطلاب حيث أنه يعتبر مؤشر للتوافق الدراسى والأداء الجيد، وکذلک الاهتمام بتنمية الفهم العميق لدى الطلاب وذلک من خلال تضمين مهاراته فى مقررات الرياضيات بصفة عامة والديناميکا التحليلية بصفة خاصة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Use of Electronic Mind Maps on Developing of Academic Engagement and Deep Understanding among Students of The Faculty of Education in Hurghada

المؤلفون [English]

  • Osama Ahmed Atta Mohamed 1
  • Maha Ali Mohamed Hassan 2
1 Department of Educational Psychology Faculty of Education in Hurghada South Valley University The Egyptian Arabic Republic
2 Curriculum and Instruction Department Faculty of Education in Hurghada South Valley University The Egyptian Arabic Republic
المستخلص [English]

The research aimed at investigate the effectiveness of electronic mind maps in teaching Analytical dynamics on developing academic engagement and deep understanding among students of the third division, the Mathematics Division of the Faculty of Education in Hurghada. The research group consisted of one experimental group of 23 students. The research tools have been pre administrated (academic engagement scale,deep understanding scale and deep understanding  test), Then teach using electronic mind maps of students research group. Finally, the research tools have been post administrated. Result of the research revealed a effectiveness of electronic mind maps on developing academic engagement and deep understanding among students. And there is a positive  correlation between the exprimental group student’s grades in  the academic engagement test , the scale and testing of their deep understanding. The research presented a number of recommendations such as: Training courses for teachers on how to prepare and design electronic mind maps And employ them to teach mathematics through an electronic program such as Mi-Mind , Educating those in charge of the educational process about the importance of academic engagement of students as it is an indicator of school compatibility and good performance.As well as attention to the development of deep understanding among students by including his skills in mathematics courses in general and analytical dynamics in particular .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic Mind Maps
  • Academic Engagement
  • Deep Understanding