الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة الداعمة لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء الأبعاد المشترکة لمعايير هيئة تقويم التعليم والتدريب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس (الرياضيات)- کلية التربية – جامعة شقراء-المملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة الداعمة لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء الأبعاد المشترکة لمعايير هيئة تقويم التعليم والتدريب، ومعرفة الفروق بين متوسطات الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة تبعًا لمتغيري سنوات الخدمة التعليمية وعدد الدورات التدريبية في مجال مهارات القرن الحادي والعشرين، واستخدمت الدراسة المنهج المختلط التفسيري، ولتحقيق أهدافها أعد الباحث (35) ممارسة تدريسية تنتمي لمجالات بُعد المهارات من الأبعاد المشترکة لمعايير هيئة التقويم والتدريب وهي مهارات: التفکير الناقد وحل المشکلات، التفکير الإبداعي، التواصل، استخدام التقنية، التعلم الذاتي، التعاون والمشارکة المجتمعية، واُستخدمت أداتي الاستبانة والمقابلة لجمع البيانات المطلوبة، وتکونت عينة الدراسة من (455) معلمًا من معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة لجميع المهارات جاءت بمتوسط حسابي (2.73) من (5) بمستوى تحقق (أحيانًا)، حيث جاءت مهارة التفکير الناقد وحل المشکلات بالمرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.67) بمستوى تحقق (کثيرًا)، تتبعها مهارة التواصل بمتوسط حسابي (3.63) بمستوى تحقق (کثيرًا)، تليها مهارة التعلم الذاتي بمتوسط حسابي (2.65) بمستوى تحقق (أحيانًا)، ثم جاءت مهارات التعاون والمشارکة المجتمعية، والتفکير الإبداعي، واستخدام التقنية على التوالي بمستوى تحقق (نادرًا)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة الداعمة لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين تبعا لمتغيري سنوات الخدمة التعليمية وعدد الدورات التدريبية في مجال مهارات القرن الحادي والعشرين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Teaching Practices for Middle School Mathematics Teachers Supporting development the of twenty-first Century Skills in light of the mutual dimensions of the Education and Training Evaluation Commission standards

المؤلف [English]

  • Fahad Abdulrahman Alolyan
Curriculum and Instruction Department (Mathematics) - College of Education - Shaqra University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

`           This study aimed to identify the level of teaching practices of middle school mathematics teachers that support the development of twenty-first century skills in light of the mutual dimensions of the Education and Training Evaluation Commission standards, and to know the statistical differences between the average teaching practices of mathematics teachers according to the variables of years of service Educational and the number of training courses in the field of twenty-first century skills. The study used the mixed explanatory approach. To achieve its objectives, the researcher prepared (35) teaching practices belonging to the skills dimension domains of the evaluation and training Commission standards, which are skills: critical thinking, problem solving, creative thinking, communication, use of technology, self-learning, cooperation and community participation. The questionnaire and interview tools were used to collect the required data, and a sample was formed. The study consisted of (455) middle school mathematics teachers, and the results of the study showed that the level of teaching practices of middle school mathematics teachers for all skills came with an arithmetic average (2.73) out of (5) with a level of verification (sometimes), Where the critical thinking and problem solving skill ranked first with an arithmetic average (3.67) with a verification level (a lot), followed by the communication skill with an arithmetic average (3.63) with a verification level (a lot), followed by the self-learning skill with an arithmetic average (2.65) with a verification level (sometimes), then The skills of cooperation and community participation, creative thinking, and the use of technology, respectively, came at a level of (rarely) achieved. The results also showed that there were no statistically significant differences at the level (0.05) between the average level of the teaching practices of mathematics teachers in Middle School in support of the development of twenty-first century skills, according to the variables of years of educational service and the number of training courses in the field of twenty-first century skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Teaching practices
  • mathematics teachers
  • twenty
  • first century skills
  • mutual dimensions