برنامج تدريبي إلکتروني قائم على نموذج Stanford للتفکير التصميمي وفاعليته في تنمية عمق المعرفة المهنية والأداءات الإبداعية في التدريس الإلکتروني لدى معلمي التعليم الصناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس وتکنولوجيا التعليم - کلية التربية – جامعة السويس- جمهورية مصر العربية

المستخلص

    هدف البحث الحالي إلى تنمية مستويات عمق المعرفة المهنية والأداءات الإبداعية في التدريس الإلکتروني، وکذلک اکتشاف فاعلية برنامج تدريبي إلکتروني قائم على نموذج Stanford للتفکير التصميمي في تنميتهما لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي، ولتحقيق ذلک قامت الباحثة بإعدادالبرنامج التدريبي الإلکتروني وفقاً لنموذج Stanford للتفکير التصميمي في ضوء الاحتياجات التدريبية للمعلمين المتدربين، وإعدادأدوات القياس المتمثلة في اختبار تحصيلي لقياس مستويات عمق المعرفة المهنية، وبطاقة سلالم التقدير rubrics لقياس الأداءات الإبداعية في التدريس الإلکتروني، وتکونت عينة البحث من (11) معلماً بمدارس التعليم الثانوي الصناعي بمحافظة السويس بتخصص کهرباء، وبتروکيماويات، وتم تطبيق البرنامج التدريبي وأدوات البحث قبلياً وبعدياً عليهم، وإجراء المعالجات الإحصائية المتمثلة في اختبار " ويلکوکسون" للمجموعات المترابطة.
     وتوصلت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بينمتوسطي رتب درجات عينة البحث، في التطبيق القبلي/ البعدي لاختبار مستويات عمق المعرفة المهنية، وبطاقة سلالم التقدير Rubrics لقياس الأداءات الإبداعية في التدريس الإلکتروني، لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على فاعلية البرنامج التدريبي الإلکتروني القائم على نموذج Stanford للتفکير التصميمي في تنمية مستويات عمق المعرفة المهنية والأداءات الإبداعية في التدريس الإلکتروني.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

An electronic training program based on the Stanford model of design thinking and its effectiveness in developing the depth of professional knowledge and creative performances in electronic teaching among industrial education teachers.

المؤلف [English]

  • Iman Ahmed Abdullah Ahmed
Department of Curriculum, Teaching Methods and Educational Technology - College of Education - Suez University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current research aims to develop the levels of depth of professional knowledge and creative performance in electronic teaching, as well as discover the effectiveness of an electronic training program based on the Stanford model of design thinking in their development among teachers of industrial secondary education, and to achieve this the researcher prepared the electronic training program according to the Stanford model of design thinking in light of The training needs of the trained teachers, and the preparation of measurement tools represented in an achievement test to measure the levels of depth of professional knowledge, and a rubrics rating card to measure the performance aspect of creative e-teaching skills. The research sample consisted of (11) teachers in industrial secondary schools in Suez Governorate, and the training program was applied the research tools, before and after them, and carrying out the statistical treatments represented in the “Wilcoxon” test for the interconnected groups, the results concluded that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean ranks of the research sample’s grades, in the pre/post application to test the levels of depth of professional knowledge, and rubrics for measuring creative performance in e-teaching. In favor of the dimension application, which indicates the effectiveness of the electronic training program based on the Stanford model of design thinking in developing levels of depth of professional knowledge and creative performance in electronic teaching.