أثر التفاعل بين استراتيجيتي القصص الرقمية والتخيل الموجه في تنمية بعض مهارات التفکير العليا والميول العلمية لتلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس (العلوم-الکيمياء)- کلية التربية – جامعة أسيوط- جمهورية مصر العربية

2 قسم المناهج وطرق التدريس (العلوم البيولوجية)- کلية التربية – جامعة أسيوط - جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر التفاعل بين استراتيجيتي التخيل الموجه والقصص الرقمية في تنمية بعض مهارات التفکير العليا والميول العلمية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي, وقد تم تدريس وحدتي "التفاعلات الکيميائية" و"الأرض والکون" للمجموعة التجريبية, وإعداد اختبار مهارات التفکير العليا ومقياس الميول العلمية, وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً, وأظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على کل من اختبار مهارات التفکير العليا ومقياس الميول العلمية في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية، حيث بلغت قيمة "ت" ( 19.21)، ( 24.49) علي الترتيب وهي قيم دالة عند مستوي( 0.01) ووجود فرق دال إحصائياً بين متوسط درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على کل من اختبار مهارات التفکير العليا ومقياس الميول العلمية لصالح التطبيق البعدي حيث بلغت قيمة "ت" (18.41)، (27.71) علي الترتيب وهي قيم دالة عند مستوي( 0.01)، کما توصل البحث إلي وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين درجات التلاميذ علي اختبار مهارات التفکير العليا وارتفاع مستوي الميول العلمية لديهم، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط 0.812 وهي قيمة کبيرة، وهذا کله يؤکد فاعلية استخدام کل من استراتيجية القصص الرقمية والتخيل الموجه في تنمية مهارات التفکير العليا والميول العلمية لدى عينة البحث، وهو ما أکدته نتائج حجم الأثر حيث بلغت قيم مربع إيتا 0.904، 0.955 على کل من الاختبار والمقياس على الترتيب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of the Interaction between the Strategies of Guided Imagery and Digital Stories in Developing Some Higher Order Thinking Skills (HOTS) and Scientific Inclinations for Preparatory Stage Students

المؤلفون [English]

  • Samah Ahmed Hussein Mohamed 1
  • Amani Abdel Shakour Abdel Majid 2
1 Department of Curricula and Teaching Methods (Science - Chemistry) - Faculty of Education - Assiut University - Arab Republic of Egypt
2 Department of Curriculum and Instruction (Biological Sciences) - Faculty of Education - Assiut University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The aim of the research is to identify the effect of the interaction between the strategies of guided imagery and digital stories in the development of some higher order thinking skills and scientific inclinations for first-grade students of middle school. The research tools were applied before and after, and the results showed that there were statistically significant differences between the experimental and control group on both the higher order thinking skills test and the scientific inclinations scale in favor of the experimental group, where the value of “T” was (19.21), (24,49), respectively. They are significant values ​​at the level (0.01), and there is a statistically significant difference between the pre- and post-application of the experimental group on both the higher thinking skills test and the scientific inclinations scale in favor of the post-application, where the value of "T" (18.41), (27.71) respectively, and they are function values ​​at the level of significance (0.01), and the research also found a statistically significant correlation between the students’ scores on the thinking skills test and the high level of their scientific inclinations. The use of both digital stories strategy and directed imagination in developing thinking skills and scientific inclinations among the sample students, which was confirmed by the results of the effect size, where the values ​​of the ETA square reached 0.904 and 0.955 on both the test and the scale, respectively.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Guided Imagery - Digital stories - Scientific inclinations
  • Higher Order Thinking Skills