برنامج قائم على روبوتات الدردشة التفاعلية في تنمية مهارات التفكير المنتج والاتجاه نحو التعلم عبر الإنترنت لدى طالبات الدبلومة المهنية في التربية.

المؤلف

قسم المناهج و طرق التدريس تخصص طرق تدريس العلوم – كلية التربية -جامعة عين شمس- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرف فاعلية برنامج قائم على روبوتات الدردشة التفاعلية في تنمية مهارات التفكير المنتج والاتجاه نحو التعلم عبر الإنترنت لدى طالبات الدبلومة المهنية في التربية (تخصص تكنولوجيا تعليم في التخصص). وقد اختيرت مجموعة من طالبات الدبلومة المهنية في التربية بلغ عددهم (18) طالبة معلمة من كلية التربية جامعة عين شمس، وأعدت الباحثة برنامجًا قائمًا على روبوتات الدردشة التفاعلية ( من خلال الاطّلاع على الدراسات و البحوث و المشروعات المتعلقة بموضوع البحث)، و تدريسه من خلال إستراتيجيات التدريس النشطة :        ( البحث الجماعي - استراتيجية KWL- نموذج فراير - التعلم التعاوني - الخرائط الذهنية- العصف الذهني - التخيل - إستراتيجية فكر ، زاوج ، شارك-  خرائط المفاهيم – حل المشكلات بطريقة إبداعية – الجيكسو – الرؤوس المرقمة). وتضمنت أدوات البحث (مقياس مهارات التفكير المنتج، ومقياس الاتجاه نحو التعلم عبر الإنترنت) وطبقت قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث. وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. وهذا يدل على فاعلية برنامجقائم على روبوتات الدردشة التفاعلية باستخدام بعض إستراتيجيات التدريس الفعّالة في تطوير وتحسين مستوى مهارات التفكير المنتج والاتجاه نحو التعلم عبر الإنترنت لدى طالبات الدبلومة المهنية بكلية التربية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A program based on interactive chatbots in developing productive thinking skills and the trend towards online learning among students of the Professional Diploma in Education.

المؤلف [English]

  • Rasha Mahmoud Badawy
Department of Curriculum and Teaching Methods, Specialization in Methods of Teaching Science - Faculty of Education - Ain Shams University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

             The current research aimed to identify the effectiveness of  A program based on interactive chatbots in develop productive thinking skills and the trend towards online learning among students of the Professional Diploma in Education (specializing in educational technology in the specialization). Education, their number reached (18) student-teachers from the Faculty of Education, Ain Shams University. And the researcher prepared an artificial intelligence program based on interactive chatbots (by reviewing studies, research and projects related to the topic of research), It is through with active teaching strategies: (group research - KWL strategy - Fryer model - cooperative learning - mind maps - Brainstorming - Imagination - Strategy Jigsaw- Think, Pair, Share - Concept Maps - Creative Problem Solving - Numbered Heads). The research tools included (Scale of Productive thinking skills, Scale of Attitude towards Online Learning) were applied before and after on the research group. The results of the research showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the female students of the research group in the pre and post applications in favor of the post application. This indicates the effectiveness of an artificial intelligence program based on interactive chatbots using some effective teaching strategies in developing and improving the level of productive thinking skills and the trend towards online learning among professional diploma students at the College of Education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • A program
  • interactive chatbots
  • productive thinking skills
  • the trend towards online learning
  • professional diploma students in education