فعالية برنامج قائم على مبادئ نظرية التصميم الوجداني للتعليم في تحسين رفاهية التعلم وخفض الإجهاد المعرفي لدى الطلاب الصم وضعاف السمع بالجامعة.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم التربوية والنفسية -كلية التربية النوعية - جامعة الإسكندرية- جمهورية مصر العربية

المستخلص

أظهرت الدراسات الحديثة أن التصميم الوجداني لمواد التعلم يثير الوجدانات الموجبة لدى الطلاب والتي بدورها تسهل عملية التعلم وتحقق متعته؛ وعليه هدف البحث إلى التعرف على فعالية برنامج قائم على مبادئ نظرية التصميم الوجداني للتعليم في تحسين رفاهية التعلم وخفض الإجهاد المعرفي لدى عينة من الطلاب الصموضعاف السمع بالجامعة. وتكونت عينة البحث من (25) طالبًا وطالبةً من الطلاب الصم وضعاف السمع بالفرقة الرابعة بالعام الدراسي (2021/2022) بمتوسط عمر زمني (24.16±2.38) عامًا، واستخدم الباحث قائمة مبادئ التصميم الوجداني للتعليم، والبرنامج القائم على مبادئ نظرية التصميم الوجداني للتعليم، ومقياس رفاهية التعلم، ومقياس الإجهاد المعرفي من إعداده، واختبار المصفوفات المتتابعة الملون لرافن. وفي التحليل الإحصائي للبيانات اعتمد الباحث على اختبار مان ويتني، واختبار ويلكوكسون، وحجم التأثير، وكشفت نتائج البحث عن وجود فعالية للبرنامج القائم على مبادئ نظرية التصميم الوجداني للتعليم في تحسين رفاهية التعلم وخفض الإجهاد المعرفي لدى الطلاب الصم وضعاف السمع بالجامعة، وكذلك أشارت النتائج إلى أن حجم تأثير البرنامج في تحسين رفاهية التعلم وخفض الإجهاد المعرفي كبير، وتم مناقشة النتائج وتفسيرها فى ضوء الإطار النظرى، والدراسات السابقة، وأوصى البحث بضرورة التركيز على استثارة الوجدانات الموجبة لدى الطلاب داخل بيئة التعلم؛ نظرًا لأهميتها في تحقيق أهداف التعلم، وتحسين دافعية التعلم، ورفاهية التعلم، وخفض الإجهاد المعرفي لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Program Based on Principles of Emotional Design Theory for Instruction in Enhancing Learning Well-being and Reducing Cognitive Fatigue among Deaf and Hard of Hearing Students at University

المؤلف [English]

  • Helmy Mohamed Helmy Elfiel
Department of Educational and Psychological Sciences Faculty of Specific Education- Alexandria University, Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

Recent studies have shown that the emotional design of learning materials raises the positive emotions of learners, which in turn facilitates the learning process and creates enjoyment. Accordingly, the research aimed to identify the effectiveness of a Program Based on Principles of Emotional Design Theory for Instruction in Enhancing Learning Well-being and Reducing Cognitive Fatigue among a Sample of Deaf and Hard of Hearing Students at University. Research sample consisted of (25) deaf and hard of hearing students in the fourth year at academic year (2021/2022), with an average age (24.16 ± 2.38). The researcher used List of Emotional Design Principles for Instruction, the Program Based on Principles of Emotional Design Theory for Instruction, learning well-being scale, and the cognitive Fatigue scale prepared by the researcher and Raven Coloured Progressive Matrices test. In the statistical analysis of data, the researcher depended on the Mann-Whitney test, Wilcoxon test, and the effect size. The Results of the Research indicated that a Program Based on Principles of Emotional Design Theory for Instruction in Enhancing Learning Well-being and Reducing Cognitive Fatigue among a Sample of Deaf and Hard of Hearing Students at University, also the results indicated that the effect size of the program in improving learning well-being and reducing cognitive Fatigue is large. The results were discussed and interpreted in the light of the theoretical framework and previous studies. The research recommended the need to focus on evoking the positive emotions of students within the learning environment; Because of its importance in achieving learning objectives, improving learning motivation, learning well-being, and reducing their cognitive Fatigue.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Emotional Design Theory
  • Learning Well
  • being
  • Cognitive Fatigue
  • Deaf Students
  • and Hard of Hearing Students