مقارنة بين نماذج عاملية لبنية مقياس الانفعالات الاكاديمية لدي طلاب الجامعة اثناء التعلم الهجين لمقرر القياس والتقويم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوى- كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس- جمهورية مصر العربية

المستخلص

نتيجة لضغوط التعلم الالكتروني والاثار السلبية التي سببتها جائحة كورونا في إحداث اضطرابات ومشاكل نفسية وتعليمية، هدفت الدراسة إلى الكشف عن البنية العاملية لمقياس الانفعالات الأكاديمية في مقرر الاحصاء لدي طلاب الجامعة، التحقق من البناء المفترض للانفعالات الاكاديمية كما افترضها Pekurn et al. (2005)، والمقارنة بين نماذج عاملية تعكس بناء الانفعالات الاكاديمية وهي (نموذج العاملين، نموذج العامل العام، نموذج العوامل السبعة المرتبطة، نموذج العوامل السبعة ثنائي الرتبة)، التحقق من الاتساق الداخلي للانفعالات الاكاديمية الموجبة والسالبة، وتحديد مستوي الانفعالات الأكاديمية الموجبة والسالبة لدى طلاب الجامعة أثناء التعلم الهجين، تم الحصول على عينة متاحة كرة الثلج على الانترنت من طلاب كلية التربية بجامعة قناة السويس لمرحلة البكالوريوس، من خلال طرح المقاييس علي صيغة Google Form وتم ارسالها إلي الطلاب في مرحلة البكالوريوس، طُبق المقياس على (356) طالب وطالبة تنوعت حسب الجنس إلى(13.5%) من الذكور، و(86.5) من الاناث، وتراوحت أعمارهم في المدى من (18 إلى  20)، وحسب المرحلة التعليمية الجامعية الفرقة الاولي بنسبة (15%)، الفرقة الثالثة بنسبة (14.8%)، والفرقة الرابعة بنسبة (70.2%)، أما بالنسبة للتقدير في اخر سنة دراسية كان ممتاز بنسبة (9.6%)،العدد جيد جدا بنسبة(59.3%)، وجيد بنسبة (28.4%)، ومقبول بنسبة (2.5%)، حُللت لبيانات باستخدام  برنامج SPSS (26)، و اُستخدام  برنامج MPLUS (7)  لـ ( Muthen & Muthen , 1998 , 2012 )   لإجراء التحليل ألعاملي ألتوكيدي  وفي هذا البرنامج تم استخدام طريقة التقدير طريقة الاحتمال الأقصى، وأسفرت النتائج عن تمتع مفردات المقياس بدرجة جيدة من ثبات الاتساق الداخلي وارتفاع قيم معاملات ألفا للأبعاد يشير إلى الثقة في النتائج التي توصل إليها المقياس ، وأظهر التحليل العاملي التوكيدي للمفردات  مؤشرات حسن المطابقة هي كاي تربيع= 965.603, df=436,p=0.00 ومؤشر RMSEA=0.059 ومؤشر TLI=0.90 ومؤشر CFI=0.91 وعليه يتمتع النموذج بمطابقة مقبولة مناسبة، أوضحت النتائج  أن الارتباط بين المتعة والامل والفخر ارتباطا موجبا ودال احصائيا عند0.01، كما أن حجم العلاقة بينهم كبير، كما وجدت علاقة ارتباطية سالبة بين الملل بالمتعة والامل والفخر عند0.01، ونوقشت نتائج الدراسة في ضوء ما أظهره نموذج التحليل العاملي التوكيدي للعوامل الثمانية المرتبطة المرتبطة أكثر مطابقة للبيانات في ضوء كل مؤشرات المطابقة مما يؤكد تفوق النموذج علي بقية النماذج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparison between factorial models of the academic emotion scale structure for university students during the hybrid learning of the assessment and evaluation course

المؤلفون [English]

  • Abdel Nasser El Sayed Amer
  • Alaa Noureddine Mahmoud
Department of Educational Psychology - College of Education in Ismailia - Suez Canal University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

As a result of the pressures of e-learning and the negative effects caused by the Corona pandemic in causing psychological and educational disorders and problems, the study aimed to reveal the global structure of the academic emotions scale in the statistics course for university students, verifying the supposed structure of academic emotions as assumed by Pekurn et al. (2005), and the comparison between two factor models that reflect the construction of academic emotions (the two factors model, the general factor model, the seven related factors model, the binary seven factors model), verifying the internal consistency of positive and negative academic emotions, and determining the level of positive and negative academic emotions among students. The university during hybrid learning, a snowball sample was obtained online from the students of the Faculty of Education at Suez Canal University for the undergraduate stage, by submitting the scales on the Google Form and it was sent to the students’ groups at the undergraduate level, the scale was applied to the number (356) male and female students It varied according to gender to the number (13.5%) of males, and the number (86.5) of females, and their ages ranged in the range from)18) to (20), According to the university educational level, the first year’s year was 15%, the third year’s rate was 14.8%, and the fourth year’s level was 70.2%. As for the assessment in the last academic year, it was excellent with a rate of (9.6%), and the number was very good with a rate of (59.3%). ), good (28.4%), acceptable (2.5%),Data were analyzed using SPSS (26) and MPLUS (7). ) for (Muthen & Muthen, 1998, 2012) to perform the confirmatory factor analysis. In this program, the estimation method was used, the maximum probability method, and the results resulted in the scale items enjoying a good degree of internal consistency and high alpha coefficients of dimensions indicating confidence in the findings of the scale. The confirmatory factor analysis of the vocabulary showed the good-matching indicators: chi-squared = 965.603, df = 436, p = 0.00, RMSEA = 0.059, TLI = 0.90, and CFI = 0.91. Accordingly, the model has an acceptable and appropriate matching. The results showed that the relationship between pleasure, hope and pride is closely related. Positive and statistically significant at 0.01, and the size of the relationship between them is large, and boredom was negatively related to pleasure, hope and pride at 0.01,
The results of the study were discussed in the light of what was shown by the confirmatory factor analysis model of the eight associated factors that are more identical to the data in light of all the matching indicators, which confirms the superiority of the model over the rest of the models.

الكلمات الرئيسية [English]

  • A comparison between factorial models
  • the academic emotion scale structure
  • university students
  • the hybrid learning
  • assessment and evaluation course