النمذجة البنائية للعلاقات بين الجنس وكفاءة الذات الإحصائية وقلق الإحصاء والتأجيل الأكاديمي في بيئة التعلم الالكتروني لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس "القياس والتقويم" - بكلية التربية- جامعة الملك خالد- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الى دراسة العلاقات الإرتباطية السببية بين الجنس والتأجيل الأكاديمي والقلق الإحصائي و كفاءة الذات الإحصائية في مقرر الإحصاء بإستخدام نموذج المعادلة البنائية. وتكونت العينة من 156 من طلاب الجامعة بكالوريوس 76((48.7% ودراسات عليا)80 (50.3% دارسي مقرر الإحصاء في بعض الجامعات السعودية (جامعة الملك خالد، الملك عبد العزيز، حفر الباطن، وغيرها ), وتنوعت الى 89 (57.1%) طلاب ذكور و67 ((42.9% اناث, وتم تطبيق مقاييس التأجيل الأكاديمي والقلق الإحصائي وكفاءة الذات الإحصائية من خلال لينك الكتروني، وحللت البيانات بإستخدام برنامجي SPSS(26) وMPLUS(7). توصلت الدراسة الى وجود تأثير مباشر موجب دال احصائياً من القلق الاحصائي على التأجيل الأكاديمي، وتأثير مباشر سالب ودال احصائياً من كفاءة الذات الاحصائية على كلًا من التلكؤ الاكاديمي والقلق الاحصائي، وتأثير مباشر سالب من الجنس على التأجيل الاكاديمي، ويمكن الاستفادة من النتائج في اعداد برامج وندوات توعية لخفض القلق الاحصائي وزيادة كفاءة الذات الاحصائية لتقليل التأجيل الاكاديمي بين طلاب الجامعة خاصة في مقرر الاحصاء.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural modeling of Relationships among sex, statistical self efficacy, statistics anxiety, and academic procrastination on electronic learning environment university students

المؤلف [English]

  • Abdul Rahman Salem Al-Shehri
Department of Psychology "Measurement and Evaluation" - College of Education - King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The purpose of this study was to investigate the relations between sex, academic procrastination, and anxiety toward statistics,  and statistical self-efficacy in statistics course by using the structural equation model. The sample consisted of 156 undergraduate  76 (48.7%) and graduate  80  (50.3%) students who enrolled in some Saudi universities (king khield, king abd- elaziz, hafr elbatan), sex, male 89) (57.1%) and female 67 (42.9% ( . Students responded to scales assessing their levels of (a) academic procrastination, (b) anxiety toward statistics, and (c). Statistical self-efficacy.  Data were analyzed using SPSS(26) and MPLUS (7). In general, the results showed that statistical self-efficacy has a negative direct effect on academic procrastination and anxiety toward statistics, anxiety toward statistics has a positive direct effect on academic procrastination, and sex has negative effect on academic procrastination   . There is no indirect effect from statistical self-efficacy on academic procrastination through anxiety toward statistics. Knowledge about the role of statistical self- efficacy and anxiety toward statistics with academic procrastination may assist college counselors to develop interventions for students that suffer from delaying academic behaviors on statistics course that negatively affect academic success.

الكلمات الرئيسية [English]

  • academic procrastination
  • anxiety toward statistics
  • statistical self efficacy
  • and structural equation modeling