استخدام إستراتيجية التخيل الموجه المدعومة بالمعالجة التعبيرية للصور التعليمية في تدريس النصوص الأدبية لتنمية مهارات التذوق الأدبي والذكاء الوجداني لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية بالغردقة - جامعة جنوب الوادي - جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية التخيل الموجه المدعومة بالمعالجة التعبيرية للصور التعليمية في تدريس النصوص الأدبية على تنمية مهارات التذوق الأدبي والذكاء الوجداني لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتكونت مجموعة البحث من مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة بلغ عدد كل منهما ( 30 ) تلميذًا، واستلزم البحث إعداد اختبارين في مهارات التذوق الأدبي ، والذكاء الوجداني ، وبعد تطبيق تجربة البحث ، أسفرت النتائج عن : وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطى درجات مجموعتي البحث التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي لصالح المجموعة التجريبية .وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطى درجات مجموعتي البحث التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار الذكاء الوجداني لصالح المجموعة التجريبية.مما يدل على فاعلية إستراتيجية التخيل الموجه المدعومة بالمعالجة التعبيرية للصور التعليمية في تدريس النصوص الأدبية على تنمية مهارات التذوق الأدبي والذكاء الوجداني لدى تلاميذ المجموعة التجريبية .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using the Strategy of Guided Imagery Supported by Expressive Processing of Educational Images in Teaching Literary Texts to Develop Literary Appreciation Skill and Emotional Intelligence among Preparatory Stage Pupils

المؤلف [English]

  • Shaima Hassan Mahmoud Hamed
Department of Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education in Hurghada - South Valley University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The present research aims at identifying the effectiveness of the strategy of Guided Imagery supported by expressive processing of educational images in teaching literary texts to developing Literary Appreciation Skill and emotional intelligence among first-year preparatory pupils. The research group consisted of two groups, experimental and the other control, The number of each of them was (30) pupil. Preparing two tests in Literary Appreciation skills and emotional intelligence, and after applying the research experiment, the results of the research resulted in: There are significant statistically differences at a level of 0.01 between the averages of the control and experimental groups' degree in the literary Appreciation skills' post-test in favor of the experimental group. Also, there are significant statistically differences. at the level of 0.01 between the averages of the control and experimental groups' degree in the emotional intelligence skills' post-test in favor of the experimental group. This indicates the effectiveness of the Guided Imagery strategy supported by expressive processing of educational images in teaching literary texts on developing literary Appreciation skills and emotional intelligence among the pupils of the experimental group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Guided Imagery
  • Educational Images
  • literary Appreciation
  • Emotional Intelligence