أثر متابعة الشخصيات المشهورة في السناب شات على القيم الاستهلاكية لدى الأولاد في ضوء قيم التربية الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض- المملكة العربية السعودية

المستخلص

 هدف البحث إلى معرفة رأي التربية الإسلامية من الاستهلاك، وبيان أهميته، وإيضاح القيم المرتبطة بالاستهلاك وفق منظور التربية الإسلامية، والكشف عن أسباب ميول الأولاد إلى متابعة الشخصيات المشهورة في السناب شات، ومعرفة الآثار المترتبة على القيم الاستهلاكية لدى الأولاد؛ نتيجة متابعة الشخصيات المشهورة في السناب شات.
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي "الوثائقي"، و"المسحي" وتوصلت إلى عدد من النتائج منها: تؤكد التربية الإسلامية على إباحة الاستهلاك والسماح به على أعلى المستويات الممكنة للفرد سعيًا منها لتلبية حاجات المسلم ورغباته بلا إفراط ولا تفريط؛ فقد ورد ما يدل على الاستهلاك والحث عليه في مواضع كثيرة من القرآن الكريم والسنة النبوية، كما أن هناك عددًا من القيم الاستهلاكية في التربية الإسلامية منها: الدعوة إلى التوسط والاعتدال في الإنفاق، والحرص على الادخار، ومراعاة الأولويات، وتحري المال الحلال، وكان من أبرز أسباب ميول الأولاد لمتابعة الشخصيات المشهور في السناب شات من وجهة نظر الآباء والأمهات تمثلت في فراغ الأولاد، والفضول وحب الاستطلاع وأسلوب المشهور الفكاهي دافع لمتابعة الأولاد للشخصيات المشهورة، ومن أبرز الآثار المترتبة من متابعة الشخصيات المشهور في السناب شات على القيم الاستهلاكية لدى الأولاد تمثلت في: انتشار ثقافة الاستهلاك وتدني الإنتاج، وربط السعادة بالحصول على المال، وغياب ثقافة الادخار وغيرها من الآثار، وأوصت الباحثة بضرورة توعية الأسر بالقيم الاستهلاكية لتعزيزها في نفوس أولادها، وتفعيل دور الرقابة الوالدية التربوية لتقنين متابعة الأولاد لما يعرض على السناب شات، والحرص على تفعيل أنشطة نافعة لملء أوقات أولادها وإشغالهم بما ينفعهم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of following famous personalities in snapchat on the consumer values of boys in the light of the values of Islamic education

المؤلف [English]

  • Jumana Bakr Khalaf Al- Dakhnan
Department of Fundamentals of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University in Riyadh - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

 The study objective is to know the opinion of Islamic education on consumption, and to clarify its importance, and the values ​​associated with consumption according to the perspective of Islamic education, to reveal the reasons for children’s tendency to follow celebrities on Snapchat, and to know the effects on consumer values ​​among children, as a result of following celebrities on Snapchat.
The researcher used the descriptive "documentary" and "survey" approaches and find out a number of results, including: Islamic education emphasizes the permissibility of consumption and its permission at the highest possible levels for the individual in an effort to meet the needs and desires of the Muslim without excessive or negligence; Evidence for consumption and urging it in many places in the Holy Qur’an and the Sunnah of the Prophet, and there are a number of consumer values ​​in Islamic education, including: the call for mediation and moderation in spending, keenness on saving, taking into account priorities, and seeking halal money, and it was one of the most prominent The reasons for children’s tendency to follow celebrities on Snapchat from the view point of parents are represented in the children’s emptiness, curiosity, and the famous humorous style motivate children to follow celebrities. The spread of a culture of consumption and low production, linking happiness to obtaining money, and the absence of a savings culture and other effects.  
The researcher recommended the necessity of educating families about consumer values to enhance them in the hearts of their children, and activating the role of educational parental control to legalize the follow-up of what is presented on Snapchat, and to activate useful alternative activities to fill the time of their children and occupy them with what benefits them.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Celebrities
  • Snapchat
  • Consumer Values