تقويم محتوى مقرر المهارات الحياتية والأسرية للصف الثالث الابتدائي بالمملكة العربية السعودية في ضوء مهارات التفكير المستقبلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية بكلية التربية جامعة الملك خالد-المملكة العربية السعودية

2 قسم المناهج وطرق تدريس الطفولة المبكرة المشارك بكلية التربية جامعة الملك خالد- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرف على مهارات التفكير المستقبلي المتضمنة في مقرر المهارات الحياتية والأسرية للصف الثالث الابتدائي بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي؛ إذ تم تحليل موضوعات مقرر المهارات الحياتية والأسرية للصف الثالث الابتدائي. وأسفرت نتائج التحليل عنن توافر المهارات الرئيسة حل المشكلات المستقبلية بنسبة (0.384615)، تليها مهارة التوقع بنسبة (0.274629)، ثم مهارة التصور بنسبة (   0.205128) وهذه المهارات جميعها جاءت بنسبة أعلى من( 15% )، وهي النسبة المعتمدة لمدى توافر المهارة الرئيسية. أما المهارات الفرعية فجاءت بنسب أعلى من (%5 ) وهي النسبة المعتمدة لتوافر المهارة الفرعية وهي: التوقع الاستكشافي (0.131579) والتوقع المعياري (  0.078947) والتوقع المحسوب ((0.064103) وتحديد الاولويات (0.076923) وطرح الأسئلة (0.076923)  والوصول الى المعلومات (0.102564) وتدوين الملاحظات(0.102564 )، وإصدار الأحكام(0.102564 ). أما بقية المهارات الفرعية (طرح الفرضيات، والتمييز بين الافتراضات، التحقق من التناسق، التعرف على وجهات النظر، تحليل المجادلات، وضع المعايير، تحديد الاجراءات، تقييم البدائل  )، فقد جاءت بنسبٍ أقل من(%5). وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بالاهتمام بالتوازن عند تضمين مهارات التفكير المستقبلي الرئيسة والفرعية في مقرر المهارات الحياتية والأسرية للصف الثالث الابتدائي بالمملكة العربية السعودية. وإجراء دراسات مماثلة حول مدى تضمين مقررات المهارات الحياتية والأسرية لمهارات التفكير المستقبلي في الصفوف والمراحل الدراسية المختلفة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluating the content of the life and family skills course for the third grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of future thinking skills

المؤلفون [English]

  • Omar Abdel-Qader Al-Shamlti 1
  • Mona Hashem Al-Zahrani 2
1 Department of Curricula and Methods of Teaching Sharia Sciences, College of Education, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia
2 Department of Curricula and Teaching Methods of Early Childhood Associate, College of Education, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

     The current research aims to identify the future thinking skills including the curriculum of life and family skills for the third grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia, the descriptive analytical method is used in this research to analyze the topics of the life and family skills curriculum, the results of the analysis revealed the availability of the main skills of solve future problems with a percentage of (0.384615), followed by the skill of expectation with a percentage of (0.274629), then the skill of perception with a percentage of (0.205128), and all of these skills came at a rate higher than (15%).It is percentage approved for the availability of the main skill. For the sub-skills came at rates higher than (5%) which is the percentage approved for the availability of the sub-skill, which is: exploratory expectation (0.131579), normative expectation (0.078947), calculated expectation (0.064103), setting priorities (0.076923), asking questions (0.076923), accessing information (0.102564), taking notes (0.102564), and making judgments (0.102564 ). The rest of the sub-skills (putting hypotheses, distinguishing between assumptions, checking consistency, recognizing viewpoints, analyzing arguments, setting standards, defining procedures, evaluating alternatives) were less than 5%. From these results, the researchers recommended paying more attention to the balance when including the primary and subsidiary future thinking skills in the activities and question sections of the life and family skills book for the third grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia. More studies are required on how many future thinking are found in life and family skills books different grades and stages.

الكلمات الرئيسية [English]

  • future thinking skills
  • life and family skills curriculum
  • third grade of primary school