فاعلية برنامج مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية المهارات الحياتية لدى طلاب كلية التربية شعبة الفلسفة والاجتماع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق تدريس المواد الفلسفية-كلية التربية – جامعة العريش- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية المهارات الحياتية لدى طلاب شعبة الفلسفة والاجتماع بكلية التربية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التجريبي القائم على التصميم ( القبلي- البعدي) لمجموعة تجريبية بلغ عددها(18) طالبا من طلاب الفرقة الأولى شعبة الفلسفة والاجتماع بكلية التربية، وتمثلت أداة البحث في اختبار المهارات الحياتية والذي تضمن ثلاثة اختبارات فرعية لقياس مهارات التفكير الناقد، ومهارات حل المشكلات، ومهارات التواصل مع الآخرين من إعداد الباحثة ،تم تطبيق أداة البحث تطبيقا قبليا وبعديا على أفراد المجموعة التجريبية، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج المقترح في تنمية المهارات الحياتية، حيث دلت النتائج على وجود فارق ذي دلالة إحصائية عند مستوى(01¸0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المهارات الحياتية لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت النتائج أن حجم تأثير البرنامج المقترح القائم على نظرية الذكاء الناجح كبير في تنمية المهارات الحياتية لدى طلاب الفرقة الأولى شعبة الفلسفة والاجتماع بكلية التربية جامعة العريش.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed program based on the theory of successful intelligence for developing life skills for the students of philosophy department at faculty of education.

المؤلف [English]

  • Rasha Mustafa Mahmoud Ali El Din
Department of Curricula and Methods of Teaching Philosophical Subjects - Faculty of Education - Arish University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

This research aimed at recognizing the effectiveness of a proposed program based on the theory of successful intelligence for developing life skills for the students of philosophy department at faculty of education. to achieve this purpose, The experimental approach is used. This experimental approach is based on design of (pre& post) of the experimental group (No.18) students of the first-year students, philosophy department at faculty of education. The tool of the study is represented in the test of life skills which included three -sub tests for measuring the critical thinking skills, problem solving skills and the skills of communicating with others, The tool of research is applied pre and post on the experimental group members. The results revealed the effectiveness of the proposed program on developing life skills that the results indicated that there is a significant statistical difference at the level of (0.01) among the means scores of the experimental group members in pre and post application of life skills test for post application. Also, the results revealed that the amount of effect of the proposed program is big in developing the life skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • proposed program
  • theory of successful intelligence
  • life skills
  • students of philosophy department at faculty of education