فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية- كلية التربية -جامعة الزقازيق - جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة من خلال برنامج قائم على هندسة الذات وتحقيقًا لهذا الهدف أجري البحث على عينة قوامها (16) من طلاب جامعة الزقازيق من كلية التربية وكلية الطفولة المبكرة وكلية الصيدلة منخفضي المناعة النفسية بمتوسط عمري(19.70) وإنحراف معياري (0.59)، وتم تطبيق مقياس المناعة النفسية(إعداد الباحثة)  والبرنامج الإرشادي(إعداد الباحثة) تكون البرنامج  من(15) جلسة و تراوح زمن الجلسة بين (45- 60) دقيقة وتم تطبيقة في مدة قدرها سبعة أسابيع ، وباستخدام عدد من الفنيات و الأساليب الإحصائية المناسبة أسفرت أهم النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس المناعة النفسية وأبعادها لطلاب الجامعة لصالح التطبيق البعدي، وعدم وجود فروق دالة بين متوسطي درجات التطبيقين البعدي والتتبعي على مقياس المناعة النفسية وأبعادها لطلاب الجامعة، وتم صياغة بعض التوصيات بشأن إمكانية تعميم البرنامج الحالي على عينات أخرى، كما تم تقديم بعض البحوث المقترحة ذات الصلة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a counseling program based on a self-engineering for developing psychological immunity for university students.

المؤلف [English]

  • Rania Abdelazeem Mahmoud abozed
Department of Mental Health - Faculty of Education - Zagazig University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current study aimed to build a counseling program based on self-engineering, and to know its effectiveness in developing psychological immunity, the research was conducted on a sample of (16) students from Zagazig University, College of Education ,the College of Early Childhood, and the College of Pharmacy with mean age (19.70), and standard deviation (0.59) with low psychological immunity.The psychological immunity scale was used  prepared by the researcher, and the counseling program prepared by the researcher consisted of (15) sessions and the sessions time ranged from( 45-60) minutes, it was applied in a period of( seven weeks), using a number of techniques and statistical methods,The most important results resulted in: there are statistically significant differences at the significance level(0.01) between the mean scores of the two applications before and after on the scale of immunity, the effect of the counseling program continued in the follow-up period, and there were no between the post and follow-up measurements in the effectiveness of the counseling program on psychological immunity, some recommendations were formulated regarding the possibility of generalizing the current program to other samples, and some relevant proposed research was presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • counseling program
  • self-engineering
  • psychological immunity
  • university students