الاثنوجرافية التنظيمية كمقاربة كيفية في الإدارة التعليمية: دراسة في المنهجية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

شعبة بحوث التخطيط التربوي- المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية- جمهورية مصر العربية

المستخلص

        ترتكز الدراسة الحالية في أهدافها على استكشاف المنطلقات النظرية والفكرية للاثنوجرافية التنظيمية كأحد المقاربات الكيفية، والتي تركز على معالجة القضايا في إطار سياقها الثقافي والاجتماعي بمختلف أنواع المنظمات، بالإضافة إلى التعرف على خطواتها وتطبيقاتها.
        وتستند الدراسة في مبرراتها إلى التوجه المتزايد نحو تعدد المناهج البحثية والاهتمام بتنويع المقاربات بين الكمية والكيفية، كالاثنوجرافية بشكل عام والاثنوجرافية التنظيمية التي تتميز بالقدرة على الكشف عن بنية العلاقات والتفاعلات التنظيمية الحاكمة لسلوك الأفراد والجماعات، ووصف وتحليل العامل الثقافي والاجتماعي المؤثر على نمط الممارسات ونوعية العمليات السائدة، بما يفرض السعي للاستفادة من اَفاق تلك المناهج وأدواتها المتعددة في تطوير المعالجات البحثية من خلال إعطاء مساحة أكبر لصوت المبحوثين في الميدان قيد الدراسة استناداً إلى أدوات الملاحظة بأنواعها، والمقابلات المقننة وشبه المقننة، وغير ذلك من أدوات.
      واعتمدت الدراسة في معالجتها على المنهج الوصفي، وتوصلت في أهم نتائجها إلى أنه على الرغم من الاطراد المتزايد لاستخدام مناهج البحوث النوعية، كالمنهج الاثنوجرافي بكافة أنماطه كالاثنوجرافية التنظيمية في الدراسات التربوية الأجنبية، إلا أن تطبيقاته لا تزال قليلة الاستخدام في الإدارة التربوية العربية. كما انتهت الدراسة بتوجهات لأفاق التوظيف المنهجي لتلك المقاربة والطريقة في الإدارة التعليمية كتخصص منفتح بطبيعته للاستفادة من كافة التطورات العلمية والمنهجية، بما قد يسهم في إحداث تحول نوعي في التناول المعمق للعديد من المشكلات والقضايا الإدارية، وبما يدعم تجسير الفجوة بين النظرية والممارسة، ومعالجة ظواهر تستند إلى الواقع الفعلي المعاش وسياقاته الاجتماعية والثقافية، وكشف تفاعلاته الكامنة وتحليل دلالاتها.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Organizational Ethnography as a Qualitative Approach in Educational Administration: A study in methodology

المؤلف [English]

  • Adnan Mohamed Kotait
Division of Educational Planning Research - National Center for Educational Research and Development (NCERD) - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

        The current study is based in its objectives on exploring the theoretical and intellectual premises of organizational ethnography as one of the qualitative approaches, which focuses on addressing issues within its institutional, cultural context in various educational, community and other institutions, in addition to identifying its steps and applications in educational administration.
       The study is based in its justifications on the increasing trend towards a multiplicity of research methods and interest in diversifying approaches between quantity and quality, such as ethnography in general and organizational ethnography, which is characterized by the ability to reveal organizational interactions that govern individuals and groups behavior, and to describe and analyze the cultural and social factor affecting the pattern of practices and the quality of prevailing processes , which requires seeking to benefit from these approaches and their multiple tools in developing research treatments by giving chances for the voice of respondents in the field under study based on observation tools of all kinds, in-depth interviews, and document analysis.
       In its treatment, the study relied on the descriptive method, and among its findings that reached: that in spite of the trend and frequency of using qualitative research methods, such as organizational ethnography in foreign educational studies, its exploitation is little in Arabic studies of educational administration.. The study also ended with directions for the systematic employment of organizational ethnography in educational administration as a discipline that is open in nature to benefit from all scientific and methodological developments in many fields of social and human sciences, and in a way that may contribute to a qualitative shift in the in-depth treatment of many administrative problems and issues, and in a manner that supports bridging the gap between theory and practice, treating phenomena based on status quo and its cultural contexts, revealing its latent interactions and analyzing its implications.

الكلمات الرئيسية [English]

  • organizational ethnography
  • educational administration
  • qualitative approach
  • methodology