تصور مقترح لتنمية الثقافة الرقمية لدى معلمى التعليم الثانوى في ظل انعكاسات الثورة الصناعية الرابعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية -كلية التربية - جامعة أسوان- جمهورية مصر العربية

المستخلص

    هدف البحث إلى التعرف على مفهوم الثقافة الرقمية وأهدافها بمرحلة التعليم الثانوى، والأهداف المتعلقة بالثورة الصناعية الرابعة، والكشف عن واقع الثقافة الرقمية لدى معلمى التعليم الثانوى في ضوء الثورة الصناعة الرابعة، التوصل إلى تصور مقترح لتنمية ثقافة الرقمية لدى معلمى التعليم الثانوى في ظل انعكاسات ضوء الثورة الصناعية الرابعة، واستخدم البحث المنهج (الوصفى) واعتمد البحث على  استبانة طبقت على عينة من معلمى التعليم الثانوى بمحافظات (الإسكندرية- القاهرة – سوهاج – أسوان) ، وبلغ عدد أفراد العينة (1120) من المجتمع الأصل.
   ومن أهم النتائج التى توصل اليها  البحث ما يلى :

أن الغالبية العظمى من المعلمين لا يمتلكون معارف ومعلومات كافية عن ثقافة التعليم الرقمي، وأهميته في العملية التعليمة.
ضعف تمكين المعلم من تصميم وإنشاء مدونة خاصة بالصف الدراسي نظرا لأنها تتطلب قدرات ومهارات.
أن الغالبية العظمى من المعلمين يلتزمون بأخلاقيات استخدام المستحدثات التقنية.
يحرص المعلم دائما على تقديم المعلومات والبيانات بشكل جيد ومفيد مما يعنى تمتع المعلمين بمستوى عال من أخلاقيات التعامل مع تقنيات العصر.
أن من المعوقات التي تحد من تمكين الثقافة الرقمية لدى معلمى المرحلة الثانوية :(ندرة وجود وقت كاف للمعلمين لضغط ساعات العمل المدرسي- ضعف الإمكانات المادية المتاحة للتدريب على مستوى إدارات التعليم.- عدم تخصيص فترات زمنية مناسبة لتدريب المعلمين على التعليم الرقمي ومتطلباته.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed vision for the development of digital culture among secondary education teachers in light of the repercussions of the fourth industrial revolution

المؤلف [English]

  • Sarah Mohamed Abdel Samie
Department of Fundamentals of Education - Faculty of Education - Aswan University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

      The aim of the research is to identify the concept of digital culture and its objectives in the secondary education stage, and the objectives related to the fourth industrial revolution, and to reveal the reality of digital culture among secondary education teachers in the light of the fourth industrial revolution, to reach a proposed vision for spreading digital culture among secondary education teachers in light of the repercussions of the light of the revolution. The fourth industrial, and the research used the (descriptive) method, and the research relied on a questionnaire that was applied to a sample of secondary education teachers in the governorates of (Alexandria - Cairo - Sohag - Aswan), and the number of sample members was (1120) from the original community.
The results of the search are as follows :

The vast majority of teachers do not have sufficient knowledge and information about the culture of digital education, and its importance in the educational process
Weakness in enabling the teacher to design and create a class-specific blog, since it requires abilities and skills.
The vast majority of teachers adhere to the ethics of using technological innovations
The teacher is always keen to provide good and useful information and data, which means that teachers have a high level of ethics in dealing with modern technologies
Among the obstacles that limit the empowerment of information culture among secondary school teachers are: (the scarcity of sufficient time for teachers to compress school work hours - Weak financial resources available for training at the level of education departments. - Not allocating appropriate time periods for training teachers on digital education and its requirements.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital culture
  • secondary education
  • the fourth industrial revolution