الكفايات المهنية لمعلّم القرآن الكريم – عبد الله بن مسعود أُنْموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية-الجامعة العربية المفتوحة – الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقصي كفايات معلّم القرآن الكريم المهنية – عبدالله بن مسعود أُنموذجًا، واستُخدم في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي النوعي الاستقرائي للحصول على النتائج وأظهرت النتائج أن هناك سبع كفايات رئيسة تابعة للكفاية المهنية لمعلّم القرآن الكريم وأن هناك (95) كفاية فرعية مهنية تتوزع على الكفايات الرئيسة وفق الآتي: كفايات إدارة التعليم (18) كفاية فرعية، كفايات التدريس (32) كفاية فرعية، كفايات التقويم (9) كفاية فرعية، كفايات إثارة الدافعية للتعلم (14) كفاية فرعية، كفايات مراعاة الفروق الفردية عند التعليم (5) كفايات فرعية، كفايات النمو العلمي للمعلّم (16) كفاية فرعية، كفايات توظيف الوسائل التعليمية (1) كفاية واحدة فقط. وبناء على النتائج تَمّ التوصية بمجموعات توصيات، ومنها، الاستفادة من قائمة الكفايات التي توصلت لها الدراسة لتأهيل معلمي القرآن الكريم بها، وضرورة مراعاة هذه الكفايات المهنية في برامج إعداد معلمي القرآن الكريم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The professional competencies of the teacher of the Holy Qur’an - Abdullah bin Masoud as a model

المؤلف [English]

  • Majdi Suleiman Al-Mashaala
College of Education - Arab Open University - Jordan
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the professional competencies of the teacher of the Noble Qur’an - Abdullah bin Masoud as a model. The descriptive analytical qualitative inductive method was used in the study to obtain the results. The results showed that there are seven main competencies related to the professional competence of the teacher of the Noble Qur’an, and that there are (95) sub-professional competencies distributed among the competencies. The main competencies are according to the following: Competencies of Education Administration (18) sub-competence, teaching competencies (32) sub-competence, assessment competencies (9) sub-competence, competencies for stimulating learning motivation (14) sub-competence, competencies taking into account individual differences when teaching (5) sub-competences Competencies for the scientific growth of the teacher (16) sub-competence, competencies for employing teaching aids (1) one competence only. Based on the results, groups of recommendations were recommended, including the use of the list of competencies that the study found to qualify the teachers of the Noble Qur’an with it, and the need to consider these professional competencies in the programs for preparing teachers of the Holy Qur’an.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Holy Quran teacher
  • professional competencies
  • Abdullah bin Masoud