واقع ممارسة القيادة المستدامة وعلاقتها بتحقيق البراعة التنظيمية، دراسة ميدانية بجامعة سوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية-كلية التربية – جامعة سوهاج- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تعرف واقع ممارسة القيادة المستدامة وعلاقتها بتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة سوهاج، وتعرف أثر متغيرات النوع، الكلية، الدرجة العلمية في تصورات العينة، ولمعالجة مشكلة البحث استخدم المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (583) عضوا، للعام الدراسي 2021/2022م، واستخدمت استبانة وزعت على العينة احتوت على (86) فقرة، وقد جرى التحقق من صدقها وثباتها، وأظهرت الدراسة أن أبعاد ممارسات القيادة المستدامة جاءت جميعها بدرجة متوسطة ، كما جاءت أبعاد البراعة التنظيمية بدرجة متوسطة أيضا، وكانت هناك علاقة ارتباطية موجبة بين أبعاد القيادة المستدامة وأبعاد البراعة التنظيمية، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة المستدامة وفقا لمتغير النوع في جميع الأبعاد ما عدا (الثقافة التنظيمية، والمسئولية المجتمعية والبيئية)، وكانت الفروق لصالح الذكور، ووفقا لمتغير الكلية في جميع الأبعاد ما عدا (استدامة التعلم والنجاح، المسئولية المجتمعية والبيئية، واستدامة استثمار الموارد البشرية والمادية)، كما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية وفقا لمتغير الدرجة العلمية في بعدي (الثقافة التنظيمية، واستدامة التعلم والنجاح)، فيما لم تكن هناك فروقا في بقية الأبعاد، وكانت هناك فروق بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول البراعة التنظيمية وفقا لمتغير النوع في بعدي (الاستثمار "الاستغلال الأمثل للفرص"، والبراعة الهيكلية)، فيما لم تكن هناك فروق في بعد الاستكشاف (البحث عن فرص جديدة)، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة وفقا لمتغير الكلية بالنسبة لبعد (البراعة الهيكلية)، والفروق لصالح الكليات النظرية، فيما لم تكن هناك فروق في الأبعاد الأخرى، عدم وجود فروق بين متوسطات استجابات العينة في البراعة التنظيمية وفقا لمتغير الدرجة العلمية في أبعاد (الاستغلال الأمثل للفرص، البحث عن فرص جديدة)، وكذلك في مجموع الأبعاد، فيما كانت هناك فروق في بعد (البراعة الهيكلية) وكانت الفروق لصالح الدرجة العلمية الأعلى. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها: تعزيز الثقافة التنظيمية بالجامعة بما يعمل على تحقيق القيادة المستدامة والبراعة التنظيمية، وضرورة تعزيز قدرة القيادات الجامعية على الاستثمار الأمثل للفرص، وذلك من خلال: تشجيع الجامعة لمؤسسات المجتمع المختلفة على الاستثمار في قطاعات الجامعة بما يعود بالفائدة على الجامعة والمجتمع.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of sustainable leadership and its relationship to achieving organizational ingenuity, A field study at Sohag University

المؤلف [English]

  • Rania Kamal Ahmed Mohamed
Department of Comparative Education and Educational Administration - Faculty of Education - Sohag University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

This search aimed to identify the reality of sustainable leadership and its relationship to achieving organizational prowess at Sohag University, and to identify the impact of the variables of gender, college, and academic degree on the perceptions of the sample, and to address the problem of the search, the descriptive approach was used. A questionnaire distributed to the sample was used, containing (86) items, Its validity and reliability were verified, and the study showed that the dimensions of sustainable leadership practices all came to a medium degree, and the dimensions of organizational ingenuity came to a moderate degree as well, and there was a positive correlation between the dimensions of sustainable leadership and the dimensions of organizational ingenuity, and the study showed that there were statistically significant differences between The average response of the study sample about the degree of practicing sustainable leadership according to the gender variable in all dimensions except (organizational culture, social and environmental responsibility), and the differences were in favor of males, According to the college variable in all dimensions except (sustainability of learning and success, social and environmental responsibility, and sustainability of investment in human and material resources), there were also statistically significant differences according to the degree variable in my dimension (organizational culture, sustainability of learning and success), while there were no There were differences in the rest of the dimensions, and there were differences between the averages of the respondents' responses about organizational ingenuity according to the gender variable in the two dimensions (investment, "optimal exploitation of opportunities", and structural ingenuity), while there were no differences in the exploration dimension (the search for new opportunities),There are statistically significant differences between the averages of the sample responses according to the college variable with regard to the (structural dexterity) dimension, and the differences are in favor of the theoretical faculties, while there were no differences in the other dimensions. (optimal utilization of opportunities, search for new opportunities), as well as in the total dimensions, while there were differences in the dimension (structural ingenuity) and the differences were in favor of the higher academic degree. The study recommended a set of recommendations, most notably: strengthening the university's organizational culture in order to achieve sustainable leadership and organizational prowess, and the need to enhance the ability of university leaders to optimally invest in opportunities, through: encouraging the university to various community institutions to invest in the university's sectors for the benefit of the university and society .

الكلمات الرئيسية [English]

  • sustainable leadership
  • Organizational Ambidexterity
  • Sohag University
المجلد 106، العدد 106 - الرقم المسلسل للعدد 106
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2023
الصفحة 1-96
  • تاريخ الاستلام: 11 ديسمبر 2022
  • تاريخ المراجعة: 25 ديسمبر 2022
  • تاريخ القبول: 27 ديسمبر 2022