تصور مقترح لتطبيق مدخل الإدارة المستندة إلى البراهين بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمركز القومي للبحوث التربوية والتنمية- جمهورية مصر العربية

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى بناء تصور مقترح لتطبيق الإدارة المستندة إلى البراهين بمؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر كمدخل لتطوير الممارسات الإدارية لقادتها. ولتحقيق هدف البحث، تناول الإطار النظري الأسس الفكرية للمدخل، وانعكاساته على الممارسات الإدارية للقادة بالمؤسسات التعليمية. كذلك اهتم البحث بالوقوف على واقع المدخل بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصر. واعتمد البحث على المنهج الوصفي باعتباره المنهج المناسب لطبيعة موضوع البحث وهدفه الرامي إلى استكشاف طبيعة مدخل الإدارة المستندة إلى البراهين كمدخل من مداخل التطوير الإداري الحديثة نسبيًا في مجال الإدارة التربوية. وقد تم التوصل إلى صورة مبدئية للتصور المقترح عرضت على عدد من خبراء الإدارة التربوية والتخطيط التربوي لاستطلاع آرائهم حوله. وتم التوصل إلى الصورة النهائية للتصور بالاستفادة من آراء السادة الخبراء، ومقترحاتهم. وتضمن التصور المقترح خمسة محاور هي: منطلقات التصور؛ وأهدافه؛ ومكوناته؛ وممكنات تنفيذه؛ والمعوقات المتوقعة لتنفيذه، وآليات التغلب عليها.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A suggested proposal for applying Evidence-Based Management (EBM) in pre-university education institutions in Egypt

المؤلف [English]

  • Iman Ahmed Mohamed Azab
Researcher at the National Center for Educational Research and Development - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The research aims to develop a suggested proposal for applying Evidence-Based Management (EBM) in pre-university education institutions in Egypt as an approach to develop the management practices of their leaders. To achieve this aim, the theoretical framework of the research explored the theoretical foundations of the (EBM) approach and their implications on the management practices in education institutions. The research was also concerned with determining the current state of the (EBM) approach in pre-university education institutions in Egypt. Descriptive research method was used as it is appropriate to the topic of the research, which focuses mainly on exploring the nature of the (EBM) as a quite new management development approach to the field of educational management. 
A preliminary copy of the suggested proposal was developed and presented to a number of experts in the field of educational administration and educational planning to seek their views on it.  Implementing the experts’ suggestions, a final copy of the suggested proposal was developed. It included: the proposal’s premises, goals, components, enablers to its implementation, expected obstacles to its implementation, and the mechanisms to overcome them.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Evidence-Based Management (EBM) Approach
  • Pre-University Education Institutions
  • Egypt
المجلد 106، العدد 106 - الرقم المسلسل للعدد 106
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2023
الصفحة 753-844
  • تاريخ الاستلام: 08 ديسمبر 2022
  • تاريخ المراجعة: 25 ديسمبر 2022
  • تاريخ القبول: 27 ديسمبر 2022