أساليب التفکير في ضوء نظرية ستيرنبرج وعلاقتها بالإستمتاع بالحياة لدي طالبات الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد - کلية التربية - جامعة الملک خالد

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلي التعرف علي أساليب التفکير في ضوء نظرية ستيرنبرجSternberg ،ومستوي الإستمتاع بالحياه ، وکذلک التعرف علي طبيعة العلاقة بين أساليب التفکير والإستمتاع بالحياه ومعرفة تأثير بعض المتغيرات الديموجرافية (العمر،التخصص الدراسي،المستوي الدراسي ،الحالة الاجتماعية)علي المتغيرات التابعة والمستقلة في البحث الحالي ، بلغت العينة الفعلية 240 طالبة، وتراوحت أعمارهم بين(18-32) بمتوسط عمري قدره 20,96 ، والوسيط 21,00وانحراف معيارى قدره2,22 ،طبق عليهم قائمة أساليب التفکير لستيرنبرج ترجمة وتعريب أبو هاشم، ومقياس الإستمتاع بالحياة إعداد الباحثة ، وفي ضوء أساليب المعالجة الأحصائية توصل البحث الي مجموعة من النتائج کان أهمها:؛ أن اکثر اساليب التفکير استخداماً لدى طالبات جامعة الملک خالد هو الاسلوب التشريعى ، وکان أقلهم استخداما هو اسلوب المحافظ ،کما أشارت النتائج إلي وجود تأثير دال إحصائيا للمتغيرات الديموجرافية (العمر ،والمستوي الدراسي ،والتخصص الدراسي)علي بعض أساليب التفکير.وبالنسبة لمستوي الاستمتاع بالحياة  فقد کان مرتفع  حيث کانت النسبة المئوية 83.88% ،ولم يوجد تأثير دال إحصائيا لکل من التخصص الدراسي والعمر والمستوي الدراسي والحالة الإجتماعية علي الاستمتاع بالحياة، وعن طبيعة العلاقة الإرتباطية بين أساليب التفکير والأستمتاع بالحياه فقد وجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين درجات الطالبات على الاسلوب الملکى  ودرجاتهم على مقياس  الاستمتاع بالحياة.وتم تفسير نتائج البحث في ضوء الإطار النظري والنظريات والدراسات السابقة وفي ضوء النتائج المستخلصة تم التوصل الي عدد من التوصيات والمقترحات البحثية  لتوضيح القيمة العلمية والعملية من الدراسة الحالية

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

styles according to Sternberg’s theory and their relationship to enjoying life among female university students

المؤلف [English]

  • sohia mohammed
Assistant Professor - Faculty of Education - King Khalid University
المستخلص [English]

The recent research aimed to identify thinking styles according to Sternberg's theory, the level of enjoying life, and the nature of the relationship between thinking styles and enjoying life, as well as to recognize the effect of some demographic variables (age, specification, study level, and social status) on both dependent and independent variables in the recent research. The research sample consisted of (240) female students; their ages ranged from (18-32) years, the mean was 20.96, and the median was 21.00, and standard deviation was 2.22. Sternberg's thinking styles inventory that was translated and Arabized by Abo Hashem, as well as enjoying life measure that was prepared by the researcher were applied to the research sample. After applying statistical methods, the research reached some  results which showed that the most thinking style that was used by King Khaled University female students was legislative style, and the least one was the conservative style. Results also showed that there is a significant effect of demographic variables (age, study level, specification) on some thinking styles. The level of enjoying life was high as the percentage was 83.88%, there was no statistically significant effect of specification, age, study level, and social status on enjoying life. There was a statistically significant positive relationship between students' scores on monarchic style and their scores on enjoying life measure. The results were explained according to literature overview, theories, and previous studies.According to recent research results, the researcher suggested somerecommendations and future studies to clarify the scientific and applied value of the recent research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • thinking styles
  • enjoying life
  • Female university students
المجلد 58، العدد 58 - الرقم المسلسل للعدد 58
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 461-503
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2019
  • تاريخ القبول: 24 مارس 2019