متطلبات دعم الأسرة السعودية في مواجهة تحديات العصر الرقمي من منظور التربية الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأصول الإسلامية للتربية المشارك- كلية التربية - جامعة أم القرى- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن متطلبات دعم الأسرة السعودية في مواجهة تحديات العصر الرقمي من منظور التربية الإسلامية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، واعتمد البحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، والتي تم تطبيقها على عينة بلغت (220) من أعضاء هيئة التدريس، موزعين وفق متغيرات الجنس (ذكور/ إناث)، والتخصص (تربوي/ شرعي)، والدرجة العلمية (أستاذ/ أستاذ مشارك/ أستاذ مساعد)، وأشارت النتائج إلى أن استجابة أفراد عينة البحث على المتطلبات (المعرفية/ الوجدانية/ المهارية) من منظور التربية الإسلامية لدعم الأسرة السعودية في مواجهة تحديات العصر الرقمي جاءت مرتفعة، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة البحث تعزى لمتغير النوع، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم تعزى لمتغير التخصص لصالح التربوي، ولمتغير الدرجة العلمية لصالح درجة أستاذ.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements for Supporting Saudi Families in Facing the Challenges of the Digital Age from the Islamic Education Perspective

المؤلف [English]

  • Amani Mohammed Mohammed Qalyobi
Associate professor of Foundations of Eslamic Education- Umm Al Qura University- Faculty of Education- Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

    The aim of the research is to reveal the requirements for supporting Saudi families in facing the challenges of the digital age from the Islamic education perspective. The descriptive methodology was used to achieve this aim. The research relied on a questionnaire as a tool for data collection, which was applied to a sample of (220) faculty members, distributed according to gender (male/female), specialization (educational/religious), and academic degree (professor/ assistant professor/ associate professor). The results indicated that the agreement of the research sample members on the (cognitive, emotional, and skill) requirements was high. Moreover, the results revealed no statistically significant differences in the responses of the research sample members due to the gender variable, while statistically significant differences were found in their responses due to the specialization variable in favor of the educational specialization, and due to the academic degree variable in favor of the professorial degree.

الكلمات الرئيسية [English]

  • support requirements
  • Saudi family
  • Digital Age
  • Challenges
المجلد 109، العدد 109 - الرقم المسلسل للعدد 109
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2023
الصفحة 147-203
  • تاريخ الاستلام: 14 مارس 2023
  • تاريخ المراجعة: 01 إبريل 2023
  • تاريخ القبول: 04 إبريل 2023