عاطفة التعلم (الشغف المتناغم - الهوس العاطفي) وعلاقتها بعمليات تنظيم وإدارة المعرفة في بيئات التعلم من بعد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تكنولوجيا التعليم -كلية التربية -جامعة سوهاج- جمهورية مصر العربية المركز الوطني لأبحاث الموهبة والإبداع - جامعة الملك فيصل- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بناء مؤشرات ملموسة لقياس العاطفة في بيئات التعلم من بعد من خلال بناء نموذج ثنائي للعاطفة للتحقق في العلاقات بين الشغف المتناغم والهوس العاطفي والتنظيم الذاتي وإدارة المعرفة في بيئات التعلم من بعد، وتكونت عينة الدراسة من (322) طالب وطالبة الدراسين لبرنامج الدبلوم التربوي بنظام التعليم من بعد بكلية التربية جامعة سوهاج، واستخدمت الدراسة مقياس العاطفة في التعلم من بعد، ومقياس التنظيم الذاتي في التعلم من بعد، ومقياس إدارة المعرفة في التعلم من بعد، وهذه المقاييس من إعداد الباحث، وأشارت النتائج أن ممارسة الطلاب لعمليات عاطفة التعلم وإدارة وتنظيم المعرفة في بيئات التعلم من بعد كانت أعلى من المتوسط، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الطلاب على مقاييس الدراسة تعزو لمتغيرى الجنس والتخصص، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الطلاب على مقاييس الدراسة حسب متغيرات مستوى استخدامه لأجهزة الحاسوب لصالح المستويات الممتازة، وحسب متغيرات دورات الحاسوب المكتسبة لصالح المستويات المتقدمة، وأنه توجد علاقة ارتباطية دالة بين مقياس العاطفة والتنظيم الذاتي وإدارة المعرفة، كما ان عاطفة التعلم بشقيه (الشغف المتناغم - والهوس العاطفي) كان له تأثير دال إحصائياً على عمليات التنظيم الذاتي وإدارة المعرفة، وبعد فحص العلاقات الهيكلية بين الشغف المتناغم والهوس العاطفي والتنظيم الذاتي وإدارة المعرفة في بيئة التعلم من بعد، أكدت نتائج تحليل SEM صحة نموذج المسار المقترح في هذه الدراسة ، وأن النموذج المقترح هو نموذج جيد، وان التنظيم الذاتي يلعب دورًا هامًا في الوساطة بين العاطفة وإدارة المعارف، وأن الشغف المتناغم والعاطفة الوسواسية يقدمان مساهمة مميزة في شرح الفروق الفردية في إدارة المعرفة من خلال الدور الوسيط للتنظيم الذاتي في بيئات التعلم من بعد.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Learning emotion (harmonious passion - emotional obsession) and its relationship to the processes of organizing and managing knowledge in distance learning environments

المؤلف [English]

  • Shoaib Jamal Mohammed Saleh
Department of Educational Technology - Faculty of Education - Sohag University - Arab Republic of Egypt The National Center for Research on Giftedness and Creativity - King Faisal University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to construct indicators to measure emotion in distance learning environments by constructing a binary model of emotion to investigate the relationships between harmonious passion, emotional obsession, self-regulation, and knowledge management in distance learning environments. The sample of the study consisted of (322) male and female students studying for the educational diploma program in the distance education system at the Faculty of Education, Sohag University. The study used emotion in the distance learning scale, self-regulation in the distance learning scale, and knowledge management in the distance learning scale. These scales were prepared by the researcher. The results indicated that the students' practice of learning emotion processes, knowledge management, and organization in distance learning environments was higher than the average and that there were no statistically significant differences between the averages of students' responses to the study's scales due to gender and specialization, and there were statistically significant differences between the averages of students' responses to the scales according to the level of use of computers in favor of the excellent levels, and according to the computer courses acquired in favor of the advanced levels. There is also a significant correlation between the scale of emotion, self-regulation, and knowledge management, and the emotion of learning in its two parts (harmonious passion - and emotional obsession) had a statistically significant effect on the processes of self-regulation and knowledge management. After examining the structural relationships between harmonious passion, emotional obsession, self-regulation, and knowledge management in a distance-learning environment, the results of SEM analysis confirmed the validity of the proposed path model in this study, and that the proposed model is good, and that self-regulation plays an important role in the mediation between emotion and knowledge management. Harmonious passion and obsessive passion make a distinctive contribution to explaining individual differences in knowledge management through the mediating role of self-regulation in distance learning environments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • distance learning
  • harmonious passion
  • emotional obsession
  • self
  • regulation
  • knowledge management
المجلد 110، العدد 110 - الرقم المسلسل للعدد 110
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2023
الصفحة 297-350
  • تاريخ الاستلام: 12 إبريل 2023
  • تاريخ المراجعة: 14 مايو 2023
  • تاريخ القبول: 18 مايو 2023