دور القيادات الأكاديمية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب وطالبات جامعة بيشة – آليات مقترحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القيادة التربوية بجامعة بيشة -ورئيسة وحدة الأمن الفكري بكلية التربية- المملكة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع ممارسة الأمن الفكري لدى طلاب وطالبات جامعة بيشة من وجهة نظرهم.  والتعرف على دور القادة الأكاديميين بجامعة بيشة في تعزيز الأمن الفكري لدى الطلاب والطالبات من وجهة نظرهم، التعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات طلاب وطالبات جامعة بيشة حول دور القادة الأكاديميين في تعزيز الأمن الفكري لديهم ترجع إلى (الجنس، الجنسية، نوع الكلية)، تقديم آليات مقترحة لتفعيل دور القادة الأكاديميين في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب وطالبات جامعة بيشة. استخدمت الدراسة المنهج  الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لها، وتكونت عينتها من (410) من طلاب وطالبات جامعة بيشة بمختلف الكليات، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أن مستوى الأمن الفكري لدى الطلبة كان بدرجة كبيرة جدا، قيام القادة الأكاديميين بدورهم في تعزيز الأمن الفكري لدى الطلبة بدرجة كبيرة،  وأنه توجد فروق بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير ( الجنسية) لصالح الطلاب غير السعوديين، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيري (الجنس - نوع الكلية)، كما قدمت الدراسة بعض الآليات المقترحة لتفعيل دور القادة الأكاديميين في تعزيز الأمن الفكري لدى الطلبة بجامعة بيشة في ضوء ما أسفرت عنه نتائجها.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of academic leaders in enhancing intellectual security among male and female students at the University of Bisha - suggested mechanisms

المؤلف [English]

  • Fatima Ali Ahmed Al-Amiri
Department of Educational Leadership, University of Bisha - and Head of the Intellectual Security Unit, College of Education - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the level of intellectual security among male and female students of the University of Bisha from their point of view, the role of academic leaders at the University of Bisha in enhancing the intellectual security of male and female students from their point of view, identify the existence of statistically significant differences between the responses of male and female students at the University of Bisha about the role of academic leaders in enhancing their intellectual security due to (gender, nationality, type of college), Presenting proposed mechanisms to activate the role of academic leaders in enhancing the intellectual security of Bisha University students. The study used the descriptive approach, and used the questionnaire as its tool, and its sample consisted of (410) male and female students from the University of Bisha in various faculties. The study concluded in its results that the level of intellectual security among students was very big, and the academic leaders played their role in enhancing the intellectual security of students in big degree, there are differences between the average responses of the study sample due to the variable (nationality) in favor of non-Saudi students, and there are no statistically significant differences between the average responses of the study sample due to the variables (sex - type of college), the study also presented some proposed mechanisms to activate the role of academic leaders in enhancing intellectual security among students at the University of Bisha in the light of its results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • academic leaders
  • intellectual security
  • Proposed mechanisms
المجلد 112، العدد 112 - الرقم المسلسل للعدد 112
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أغسطس 2023
الصفحة 179-239
  • تاريخ الاستلام: 22 مايو 2023
  • تاريخ المراجعة: 02 يونيو 2023
  • تاريخ القبول: 06 يونيو 2023