القيم التربوية في المرحلة المكية وتطبيقاتها التربوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية - كلية التربية -جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث: التعرف على القيم التربوية في المرحلة المكية وتطبيقاتها، وذلك لما شكلتها تلك المرحلة ومنعطفاتها من أثر بالغ في البشرية، وذلك من خلال التعرف على مفهوم القيم، وأهميتها، والوقوف على قيم التربية الإسلامية، وأبرز ما ورد في المرحلة المكية من قيم وتطبيق تلك القيم في العملية التربوية.
المنهج المستخدم: المنهج الاستنباطي.
أبرز النتائج:

ضرورة تعريف المربين على أهمية القيم التربوية.
أهمية تعليم المتربين على القيم التي وردت في سيرة النبي r.
الحرص على تنمية وترسيخ قيم العدل، والصبر، والشجاعة، والكرم، والصدق، والرحمة، والأمانة، لدى المتربين.
أن يحرص المربون على تناول وذكر القيم في المواقف التربوية المتعددة، ومراعاة حال المتربي في ذلك.
امتثال المربون للقيم التربوية وأن يكونوا قدوة للمتربين في ذلك.
إرشاد المتربين إلى القيم التربوية الإسلامية والمنبثقة من الكتاب والسنة.

أبرز التوصيات:

أن يهتم البحاثين في مجال التربية وغيرها، بالسيرة النبوية من خلال القيام بالمزيد من الأبحاث والدراسات، وتناول السيرة في جميع مراحلها، ومن جميع جوانبها.
إقامة دورات تدريبية وتطويرية للمربين، توضح فيها أهم القيم في التربية الإسلامية.
أخذ قيمة واحدة وتناولها بالبحث، في سيرة النبي r، وتطبيقاتها.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational values in the Meccan period and their applications Educational

المؤلف [English]

  • Abdullah bin Ahmed bin Abdullah Al-Hadlaq
Department of Fundamentals of Education - College of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of the research: to identify the educational values in the Meccan stage and its applications, because that stage and its turning points formed a great impact on humanity, by identifying the concept of values, and their importance, and standing on the values of Islamic education, and the most prominent of the values and application of those mentioned in the Meccan stage.  values in the educational process.
 The method used: the deductive method.
 The most prominent results:

The need to define educators on the importance of educational values.
The importance of educating educators on the values set out in the Prophet  's biography.
Ensure the development and consolidation of the values of justice, patience, courage, generosity, honesty, compassion and honesty among the educators.
Educators should be careful to address and mention values in multiple educational attitudes, taking into account the situation of educators.
Breeders' compliance with educational values and to set an example for educators.
Guide educators to Islamic educational values emanating from the book and Sunna.

Most important recommendations:

That researchers in the field of education and others be interested in the biography of the Prophet by carrying out more research and studies, and dealing with the biography in all its stages, and in all its aspects.
Holding training and development courses for educators, in which the most important values in Islamic education are explained.
Taking one value and mention it in the biography of the prophet, peace be upon him, and its usages.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational values
  • Meccan stage
المجلد 113، العدد 113 - الرقم المسلسل للعدد 113
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 291-326
  • تاريخ الاستلام: 31 مايو 2023
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2023
  • تاريخ القبول: 05 يوليو 2023