تأثير برنامج تعليمي قائم على نموذج تيباك (TPACK) في تنمية مهارات التنور التكنولوجي والتحصيل المعرفي لدى طالبات الدراسات العُليا في كلية التربية بجامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس ، كلية التربية ، جامعة حائل المملكة العربية السعودية

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى الكشف عن تأثير برنامج تعليمي قائم على نموذج تيباك (TPACK) في تنمية مهارات التنور التكنولوجي والتحصيل لدى طالبات الدراسات العُليا بكلية التربية في جامعة حائل، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي، وتمثلت مواد البحث في مقياس مهارات التنور التكنولوجي ، وبطاقة ملاحظة لقياس مهارات التنور التكنولوجي، واختبار معرفي. وتكونت عينة البحث من (60) طالبة من طالبات الدراسات العُليا بكلية التربية في جامعة حائل المسجلات في الفصل الثالث من العام الدراسي (1443-1444هـ). وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال احصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي لصالح المجموعة التجريبية ، كما توصلت النتائج إلى وجود فرق دال احصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي لصالح التطبيق البعدي، كما توصلت النتائج إلى وجود فرق دال احصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التنور التكنولوجي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت النتائج إلى وجود فرق دال احصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التنور التكنولوجي لصالح درجات التطبيق البعدي، كما توصلت النتائج لوجود علاقة ارتباطية موجبة بين تنمية التحصيل ومهارات التنور التكنولوجي لطالبات الدراسات العُليا بجامعة حائل. وأوصى البحث الحالي بعدد من التوصيات من أهمها: الحرص على تنمية مهارات التنور التكنولوجي لدى الطالبات بما يلائم متطلبات وتحديات العصر، التوسع في استخدام نموذج تيباك TPACK.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Impact of a TPACK-based educational Program in Developing Technological Enlightenment and Cognitive achievement Skills for Female Postgraduate Students at the Faculty of Education, University of Hail.

المؤلف [English]

  • Nayfa Saleh Suleiman Al-Eid
Department of Curriculum and Teaching Methods, College of Education, University of Hail, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

     The current search target to reveal the impact of a TPACK-based educational Program in Developing Technological Enlightenment and Cognitive achievement Skills for Female Postgraduate Students at the College of Education, University of Hail . The researcher used the experimental method. The study materials were a measurement of technological enlightenment skills, an observation card to for measuring technological enlightenment skills, and a cognitive test. The   research sample consisted of ( 60 ) female postgraduate students at the College of Education, University of Hail, who were enrolled in the third semester of )1443-1444 AH). The findings of the search concluded that there were statistically significant differences at the level of significance ( 0.05 ) between the average grades of the experimental and control group female students in the post application of the cognitive achievement test, attributed to the experimental group. The findings also concluded that there were statistically significant differences at the level of significance ( 0.05 ) between the average grades of the experimental and control group female students in the pre and post applications of the cognitive achievement test, attributed to the post application. The findings also concluded that there were statistically significant differences at the level of significance ( 0.05 ) between the average grades of the two groups’ female students in the post application of the technological enlightenment skills observation card attributed to the experimental group. The findings also concluded that there were statistically significant differences at the level of significance ( 0.05 ) between the average grades of the experimental group female students in the pre and post applications of the technological enlightenment skills observation card, attributed to the post application grades. The findings also concluded that there is a positive correlation between the development of achievement and the technological enlightenment skills for postgraduate female students at the University of Hail. Current research ercommended a number of recommendations,including: Developing female students’ technological enlightenment skills to meet the requirements and challenges of today, expanding the use of the TPACK model.

الكلمات الرئيسية [English]

  • TPACK Model
  • Technological Enlightenment Skills
  • Cognitive Achievement
  • Female Postgraduate Students
المجلد 113، العدد 113 - الرقم المسلسل للعدد 113
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 411-473
  • تاريخ الاستلام: 18 يونيو 2023
  • تاريخ المراجعة: 25 يوليو 2023
  • تاريخ القبول: 31 يوليو 2023