العلاقة بين مستوى الاختبارات الإلكترونية التكيفية (المفردة-المرحلة) ونمط المنظم التمهيدي (النصي- الإنفوجرافيك) وأثرها في تنمية التقبل التكنولوجي واليقظة العقلية لدى طلاب الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تكنولوجيا التعليم- كلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة- جمهورية مصر العربية

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى الكشف عن العلاقة بين مستوى الاختبارات التكيفية (المفردة - المرحلة) ونمط المنظم التمهيدي (النصي – الإنفوجرافيك) وأثرها في تنمية التقبل التكنولوجي واليقظة العقلية لدى طلاب الدراسات العليا. وللوصول إلى هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث التجريبي، ومراجعة الأدبيات التربوية السابقة، والتي تتعلق بالاختبارات الإلكترونية التكيفية (المفردة والمرحلة)، والمنظمات التمهيدية، والتقبل التكنولوجي واليقظة العقلية، حيث تم إعداد قائمة بمعايير الاختبارات الإلكترونية التكيفية  بنمطي المنظم التمهيدي(النصي – الإنفوجرافيك)، وتم استخدام نموذج عبد اللطيف الجزار (2014) في تصميم وتطوير بيئة الاختبارات الإلكترونية التكيفية، كما تم إعداد أدوات البحث وهي مقياس التقبل التكنولوجي، ومقياس اليقظة العقلية، وتكونت عينة البحث من(118) طالب/طالبة من الدبلوم العامة في التربية كلية الدراسات العليا للتربية، جامعة القاهرة، بعد تسجيل الطلاب دخولهم على البيئة تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية، المجموعة الأولى(التي استخدمت الاختبار التكيفي على مستوى المفردة ونمط المنظم التمهيدي النصي)، أما المجموعة الثانية (التي استخدمت الاختبار التكيفي على مستوى المفردة ونمط المنظم التمهيدي الإنفوجرافيك)، أما المجموعة التجريبية الثالثة (التي استخدمت الاختبار التكيفي على مستوى المرحلة ونمط المنظم التمهيدي النصي)، والمجموعة التجريبية الرابعة(التي استخدمت الاختبار على مستوى المرحلة نمط المنظم التمهيدي الإنفوجرافيك)، المجموعتان لتصميم الاختبارات التكيفية على مستوى(المفردة-المرحلة) (كل مجموعة مكونة من 29 طالب/طالبة، والمجموعتان لنمط المنظم التمهيدي(النصي- الإنفوجرافيك (كل مجموعة مكونة من 30 طالب/طالبة)، ثم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية البارا مترية باستخدام برنامج(SPSS.25)، وجاءت أهم النتائج تشير إلى وجود علاقة إيجابية بين الاختبار الإلكتروني التكيفي على مستوى (المفردة- المرحلة) ونمط المنظم (النصي الإنفوجرافيك) في التطبيق البعدي لمقياس التقبل التكنولوجي، وفي التطبيق البعدي لمقياس اليقظة العقلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relationship between the level of (single -stage) computerized adaptive tests and the introductory advanced organizer (textual - infographic) and its impact on developing technological acceptance and mindfulness for postgraduate students.

المؤلف [English]

  • Noha Mahmoud Ahmed Mahmoud Murad
Department of Educational Technology - Graduate School of Education - Cairo University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current research aimed to find out the relationship between computerized adaptive tests and multistage adaptive test and the introductory advanced organizer (textual - infographic) and its impact on developing technological acceptance and mindfulness for postgraduate students. To achieve this goal, the researcher used an experimental research approach and a review of previous educational literature, which is related to adaptive electronic tests (single and stage), preparatory organizations, technological acceptance, and mindfulness, where a list of standards for adaptive electronic tests was prepared in the two types of introductory organizer (textual - infographic). The Abdul Latif Al-Jazzar model (2014) was used in designing and developing the adaptive electronic testing environment. Research tools were also prepared, namely the technological acceptance scale and the mindfulness scale. The research sample consisted of (118) male/female students from the General Diploma in Education College of Graduate Studies of Education, Cairo University, after the students logged in to the online platform, they were divided into four experimental groups, the first group at the - (which used the adaptive test(CAT) at the item level and the textual style), and the second group (which used the adaptive test at the item level and the infographic style), As for the third experimental group (which used the adaptive test at the stage level (MST)and the textual introductory organizer style), and the fourth experimental group (which used the test at the stage level, the infographic introductory organizer style), the two groups designed adaptive tests at the (single-stage) level (each group consists of 29 male/female students, and the two groups used the introductory organizer style (text-infographic) (each group consisting of 30 male/female students), then applied parametric statistical processing methods using (SPSS.25) program, and the most important results indicated the existence of a positive relationship between computerized adaptive tests and multistage adaptive test and the organizing style (infographic text) in the post-application of the technological acceptance scale, and in the post-application of the mindfulness scale.

الكلمات الرئيسية [English]

  • computerized adaptive tests
  • multistage adaptive test
  • advanced organizer styles
  • technological acceptance
  • mindfulness
المجلد 115، العدد 115 - الرقم المسلسل للعدد 115
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 899-998
  • تاريخ الاستلام: 26 أغسطس 2023
  • تاريخ المراجعة: 13 سبتمبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 سبتمبر 2023