درجة امتلاك معلمي التربية الخاصة للكفايات المهنية المشتركة في ضوء المعايير المهنية المعتمدة من هيئة تقويم التعليم والتدريب (ETECSA) من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارك - جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف إلى درجة امتلاك معلمي التربية الخاصة للكفايات المهنية المشتركة في ضوء المعايير المهنية المعتمدة من هيئة تقويم التعليم والتدريب (ETECSA) من وجهة نظرهم، ومعرفة مستوى الدلالة الإحصائية للفروق بين الاستجابات وفقاً لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والتخصص. واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم إعداد مقياس الكفايات المهنية المشتركة في ضوء المعايير المهنية لهيئة تقويم التعليم والتدريب، وتكون المقياس من (10) أبعاد، تم تطبيقه على عينة تكونت من (235) معلماً ومعلمة للتربية الخاصة في المدارس التابعة لإدارة التعليم بمنطقة تبوك. وأظهرت الدراسة أن درجة امتلاك معلمي التربية الخاصة للكفايات المهنية المشتركة (الكلي)، جاء بدرجة منخفضة، بمتوسط حسابي (2.57)، وبالنسبة للأبعاد فقد جاءت (7) أبعاد بدرجة امتلاك منخفضة، وتراوحت متوسطاتها ما بين (2.18) و (2.32)، بينما جاءت (3) أبعاد بدرجة امتلاك متوسطة، وتراوحت متوسطاتها ما بين (3.08) و (3.40)، وأظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α) في درجة امتلاكهم للكفايات المهنية المشتركة، تُعزى لمتغيرات: الجنس، وسنوات الخبرة، والتخصص. في حين أظهرت الدراسة وجود فروق تُعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح مؤهل دراسات عليا. وأوصت الدراسة بتصميم برامج تدريبية لمعلمي التربية الخاصة أثناء الخدمة، تُركز على امتلاكهم للكفايات المهنية المشتركة في ضوء المعايير المهنية المعتمدة من هيئة تقويم التعليم والتدريب.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree to which Special Education Teachers Possess the Common Professional Competencies in Light of the Professional Standards Approved by the Education and Training Evaluation Commission (ETECSA) from Their Point of View

المؤلف [English]

  • Faisal Nasser Al-Balawi
Associate Professor of Special Education, University of Tabuk, Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study used a descriptive approach to identify special education teachers’ common professional competencies based on approved professional standards by the Education and Training Evaluation Commission in Saudi Arabia (ETECSA) from their point of view and investigate whether there are statistically significant differences in their responses based on gender, qualification, experience, and specialization. A scale of (10) dimensions was designed for common professional competencies based on ETECSA’s standards and applied to a sample of (235) special education teachers in schools affiliated with the Tabuk District Education. The study showed that the total degree of special education teachers possessing common professional competencies was low (M=2.57). Seven dimensions had a low degree of possession, with low mains between (2.18 and 2.32); three dimensions had average mains between (3.08 and 3.40). The study also showed no statistically significant differences in the degree of special education teachers’ possession of common professional competencies attributed to gender, years of experience, and specialization in α ≥ 0.05. Also, the study showed differences linked to the educational qualification variable, which favored a postgraduate qualification. The study recommended designing training programs for in-service special education teachers, focusing on their possession of common professional competencies, considering the ETECSA’s professional standards.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Common Professional Competencies
  • Professional Standards
  • Education and Training Evaluation Commission (ETECSA)
  • Special Education Teachers
المجلد 115، العدد 115 - الرقم المسلسل للعدد 115
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 1053-1111
  • تاريخ الاستلام: 17 أغسطس 2023
  • تاريخ المراجعة: 09 سبتمبر 2023
  • تاريخ القبول: 13 سبتمبر 2023