تصور مقترح لتوظيف البحوث البينيَّة كمدخل لتطوير البحث التربوي بالجامعات المصريَّة في ضوء بعض الخبرات العالميَّة

المؤلف

أصول التربية -كلية التربية – جامعة الإسكندرية - جمهورية مصر العربية

المستخلص

تأثر البحث التربوي بما يشهده العالم من تحديات فرضتها الثورة التكنولوجيَّة والمعلوماتيَّة، وما أفرزته من زيادة هائلة في المعرفة؛ أدت إلى تعقد وتشابك المشكلات والقضايا التربويَّة والتي بات البحث المنفرد أحادي التخصص عاجزًا عن معالجتها، ونتيجة لذلك ظهر توجه عالمي نحو الأخذ بصيغة البحوث البينيَّة في دراسة  المشكلات والقضايا التربويَّة المُعقدة التي تتعدى المجال التخصصي الواحد، وتحتاج إلى تشارك علمي، وعبور الحواجز المعرفيَّة بين التخصصات.
ومن ثم هدفت الدراسة الحالية إلى التوصل لتصور مقترح لدعم توظيف البحوث البينيَّة في منظومة البحث التربوي بالجامعات المصريَّة، في ضوء الاسترشاد ببعض الخبرات العالميَّة في تبني ودعم البحوث البينيَّة بالجامعات.
وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي؛ وذلك من خلال مراجعة وتحليل الأدبيات التربويَّة؛ لتأصيل إطار نظري مفهومي للبحوث البينيَّة ، واستعراض بعض الخبرات العالميَّة في تبني ودعم البحوث البينيَّة في الجامعات، وفي ضوء ذلك انتهت بتقديم تصور مقترح لتبني ودعم توظيف البحوث البينيَّة في منظومة البحث التربوي بالجامعات المصريَّة .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Suggested Prospect for Employing Interdisciplinary Research as as an approach to the Development of the Educational Research in Egyptian Universities in light of some International Experiences.

المؤلف [English]

  • Hiyam Abdel Rahim Ahmed Ali
Fundamentals of Education - Faculty of Education - Alexandria University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

Educational Research has been affected by the challenges the world is witnessing imposed by the technological and information revolution, and the tremendous increase in knowledge it has produced. It has led to the complexity and intertwining of educational problems and issues, which single-disciplinary research has become unable to address. as a result, a global trend has emerged towards adopting the interdisciplinary research format in studying the complex educational problems and issues that it exceeds the field the specialist the one, and it requires scientific participation and crossing cognitive barriers between disciplines.
Hence, the current study aimed to reach a Suggested Prospect to support the employment of interdisciplinary research in the educational research system in Egyptian universities, in light of the guidance of some international experiences in adopting and supporting interdisciplinary research in universities.
The study used the descriptive approach. This is done through reviewing and analyzing educational literature. To establish a theoretical and conceptual framework for interdisciplinary research, and to review some international experiences in adopting and supporting interdisciplinary research in universities, and in light of this, it ended by presenting a Suggested Prospect for adopting and supporting the employment of interdisciplinary research in the educational research system in Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Interdisciplinary research
  • Multidisciplinary research
  • Educational research
المجلد 117، العدد 117 - الرقم المسلسل للعدد 117
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2024
الصفحة 121-185
  • تاريخ الاستلام: 15 سبتمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 01 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 04 أكتوبر 2023