استراتيجية قائمة على مدخل التعلم العميق (DLA) لتنمية الوعى بآثار التغير المناخى ومهارات استشراف المستقبل لدى طلاب الصف الثانى الإعدادى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم -كلية التربية ـــ جامعة دمنهور- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تصميم استراتيجية قائمة على مدخل التَعَلُّم العميق (DLA) لبحث فاعليتها فى تنمية الوعى بآثار التغير المناخى ومهارات استشراف المستقبل. لذا صُمِمَت الاسترتيجية وأُعِدَ دليل المعلم وأوراق عمل الطالب، ثم أُعدَّت أدوات البحث المتمثلة فى: مقياس الوعى بآثار التغير المناخى واختبار مهارات استشراف المستقبل، وطُبقت قبليًا على عينة البحث وعددها (117) طالبًا بالصف الثانى الإعدادى بالفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2022/2021. وقد وُزعت العينة عشوائيًا على مجموعتين هما: التجريبية التى درست وحدة "الغلاف الجوى وحماية كوكب الأرض" بالاستراتيجية المقترحة وعددها (59) طالبًا، والضابطة التى درست الوحدة ذاتها بالطريقة المعتادة وعددها (58) طالبًا. ثم طُبقت أدوات البحث بعديًا على المجموعتين، وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا فى كل من: مقياس الوعى بآثار التغير المناخى واختبار مهارات استشراف المستقبل لصالح طلاب المجموعة التجريبية، فضلًا عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات عينة البحث فى مقياس الوعى بآثار التغير المناخى ودرجاتهم فى اختبار مهارات استشراف المستقبل.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A strategy based on the deep learning approach (DLA) to develop awareness of the effects of climate change and future foresight skills among the second grade preparatory school students.

المؤلف [English]

  • Seham Fouad Mahmoud EL-Shennawi
Lecturer of curricula and methods of teaching science - Faculty of Education - Damanhour University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

 The aim of this research is to design a strategy based on the deep learning approach (DLA) and to examine its effectiveness in developing awareness of the effects of climate change and future foresight skills among second grade preparatory school students. The strategy based on the deep learning approach was designed, the teacher's guide and the student's worksheets were prepared, then the research tools were prepared: awareness of the effects of climate change scale and the future foresight test, and were previously applied to the research sample, which numbered (117) students in the second grade preparatory school in the first semester of the academic year 2021/2022. The sample was distributed randomly into two groups: the experimental group, which studied the unit "The Atmosphere and the Protection of the Planet Earth" with the proposed strategy, numbering (59) students, and the control group, which studied the same unit in the usual way, numbering (58) students. Then the search tools were applied post-test to the two groups, and the results revealed a statistically significant difference in each of: awareness of the effects of climate change scale and the future foresight test in favor of the students of the experimental group, In addition, there is a positive correlation between the research sample’s scores on the measure of awareness of the effects of climate change and their scores on the future forecasting skills test.

الكلمات الرئيسية [English]

  • deep learning approach (DLA)
  • awareness of the effects of climate change
  • future foresight skills
المجلد 117، العدد 117 - الرقم المسلسل للعدد 117
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2024
الصفحة 249-299
  • تاريخ الاستلام: 13 أكتوبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 24 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 29 أكتوبر 2023