استراتيجيات تنظيم الانفعالات الأكاديمية في ضوء الانفتاح على الخبرة والتجول العقلي لدى طلاب كلية التربية: نمذجة المعادلة البنائية و منحى تحليل التجمعات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادي- مصر

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن نسب شيوع استراتيجيات تنظيم الانفعالات الأكاديمية، وتحديد درجة الإسهام النسبي لكل من الانفتاح على الخبرة، والتجول العقلي في التنبؤ باستراتيجيات تنظيم الانفعالات الأكاديمية (التكيفية وغير التكيفية) لديهم، والتحقق من إمكانية التوصل إلى نموذج يوضح العلاقات السببية بين متغيرات البحث، بالإضافة إلى الكشف عن إمكانية تصنيف أفراد عينة البحث الحالي إلى تجمعات تعكس بروفيلات متجانسة داخليًا، ومختلفة فيما بينها وفقًا لدرجاتهم في متغيرات البحث، وشملت عينة البحث (300) طالبًا وطالبة، بمتوسط عمر زمني (19,7)، وانحراف معياري (1,3)، وتم اتباع المنهج الوصفي لتحقيق أهداف البحث، وتم استخدام ثلاثة أدوات من نوع التقرير الذاتي في جمع بيانات البحث، وقياس متغيراته الثلاثة،  وذلك بعد التحقق من الخصائص السيكومترية لها، وأظهرت نتائج البحث أن استراتيجية تطوير الكفاءات هي الأكثر شيوعًا لدى أفراد عينة البحث، وأنه يمكن التنبؤ باستراتيجيات تنظيم الانفعالات الأكاديمية التكيفية من خلال كل من الانفتاح الثقافي، وبعدي التجول العقلي: المتعمد والعفوي، بينما يمكن التنبؤ باستراتيجيات تنظيم الانفعالات الأكاديمية غير التكيفية من خلال التجول العقلي العفوي، وأظهرت النتائج أيضًا وجود نموذج سببي يوضح العلاقات بين متغيرات البحث الحالي، كما يمكن تصنيف أفراد عينة البحث إلى ثلاثة تجمعات تعكس بروفيلات متجانسة داخليًا وفقًا لمتغيرات البحث الحالي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Strategies of Regulating Academic Emotions in the Light of Openness to Experience and Mental Wandering Among Students of the Faculty of Education: A Structural Equation Modeling and Cluster Analytic Approach

المؤلف [English]

  • Shaimaa Sayed Soliman
Assistant Professor of Educational psychology Qena faculty of education. South Valley University
المستخلص [English]

The aim of the research was to reveal the prevalence percentages  of strategies of regulating academic emotions.  The research also aimed to determine the degree of relative contribution of each of openness to experience and mental wandering in predicting strategies for regulating academic emotions (adaptive and non-adaptive)  of the participants, and to verify the possibility of reaching a model that shows the causal relationships between the research variables. In addition, the research  sought to find out the possibility of classifying the participants into clusters that reflect internally homogeneous profiles that are distinct among themselves, according to their scores in the variables of the current research. The sample of the research included (300) male and female students, with an average age of (19.7), and a standard deviation (1.3). The descriptive approach was adopted to achieve the research objectives, and three self-report instruments were used to collect research data and measure its three variables, after verifying their psychometric properties. The results of the research showed that the strategy of developing competencies was the most common among the research sample, and that strategies for regulating adaptive academic emotions can be predicted through both cultural openness and the two dimensions of mental wandering; deliberate and spontaneous. The results also indicated that strategies of regulating non-adaptive academic emotions can be predicted through spontaneous mental wandering. The results also confirmed the existence of a causal model that shows the relationships between the variables of this research, and that the participants can be classified into three clusters that reflect internally homogeneous profiles according to the research variables.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Strategies for Regulating Academic Emotions
  • Openness to Experience
  • Mental Wandering
المجلد 117، العدد 117 - الرقم المسلسل للعدد 117
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2024
الصفحة 899-1007
  • تاريخ الاستلام: 05 أكتوبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 14 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2023