تعزيز السمعة الأكاديمية لجامعة بنها بين حتمية التسويق الدولي للخدمات التعليمية وضرورة تنمية الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس (دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية -كلية التربية- جامعة بنها- مصر

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تعزيز السمعة الأكاديمية لجامعة بنها، من خلال التركيز على التسويق الدولى للخدمات التعليمية، وتنمية الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس فى الجامعة ، الأمر الذى تطلب التعرف على الأساس الفكري للسمعة الأكاديمية للمؤسسات الجامعية، توضيح الإطار المفاهيمي والفكري للتسويق الدولي للخدمات التعليمية الجامعية، الكشف عن الجدارات الرقمية اللازمة لأعضاء هيئة التدريس لتعزيز سمعة الجامعة، رصد واقع التسويق الدولي للخدمات التعليمية فى جامعة بنها وتحليل واقع تنمية الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس فيها وذلك من خلال الدراسة الميدانية،ثم التوصل إلى وضع تصور مقترح لتعزيز السمعة الأكاديمية لجامعة بنها،وتحقيقاً لهذا الهدف الرئيس وتلك الأهداف الفرعية، استخدم البحث المنهج الوصفي وأسلوب دراسة الحالة كأحد آلياته ، وتم تطبيق استبانة على عينة بلغ قوامها(343) عضومن أعضاء هيئة التدريس فى الجامعة بكلياتها المختلفة، ثم توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أشارت فى مجملها إلى ضعف واقع التسويق الدولى للخدمات التعليمية فى الجامعة، وكذلك ضعف واقع تنمية الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس، وفى ضوء هذه النتائج تم طرح تصور، واقتراح آليات إجرائية لتعزيز السمعة الأكاديمية لجامعة بنها من خلال تفعيل التسويق الدولى للخدمات التعليمية وكذلك الإهتمام بتنمية الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing Benha University Academic Reputation between the Inevitability of International Marketing of Educational Services and the Necessity of Developing the Digital Competencies of the Teaching Staff Members (A Field Study)

المؤلف [English]

  • Sahar Muhammad Abu Radi Mohammad
Department of Fundamentals of Education, Faculty of Education, Benha University, Egypt
المستخلص [English]

The present  research aims to enhance Benha University academic reputation by focusing on the international marketing of educational services  and developing the digital competencies of the teaching staff members at the university . This  required identifying the intellectual basis of the academic reputation of university institutions, clarifying the conceptual and intellectual framework for international marketing of educational services , revealing the digital competencies necessary for teaching staff members to enhance the university reputation, monitoring the reality of international marketing of educational services at Benha University, and analyzing the reality of developing digital competencies among teaching staff members at the university through a field study. Then, the suggested  proposal was set to enhance Benha University academic reputation in order to achieve this main goal and those sub-goals. The research relied on the descriptive method and the case study method as one of the mechanisms of the descriptive method. The  questionnaire was applied to a sample of (343) teaching staff  members at the university in its faculties. The research then reached a set of results that indicated the weakness of the reality of international marketing of educational services at the university, as well as the weakness of the reality of developing the digital competencies of teaching staff  members. In light of these results, the suggested proposal was put forward, and procedural mechanisms were proposed to enhance Benha University academic reputation by activating the international marketing of educational services, as well as paying attention to developing the digital competencies of teaching staff members.

الكلمات الرئيسية [English]

  • University Academic Reputation
  • International Marketing of Educational Services
  • Digital Competencies for Teaching Staff Members
المجلد 117، العدد 117 - الرقم المسلسل للعدد 117
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2024
الصفحة 1009-1160
  • تاريخ الاستلام: 28 سبتمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 13 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2023