الوظيفة الثالثة للجامعات السعودية في ضوء رؤية المملكة 2030‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك خالد، كلية التربية، مدينة أبها

المستخلص

  هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع تطبيق وظيفة خدمة المجتمع (الشراكة المجتمعيَّة – التعليم المستمرّ – البحوث التطبيقيَّة) في ضوء رؤية 2030، والكشف عن دلالة الفروق الإحصائية حول واقع تطبيق وظيفة خدمة المجتمع التي تُعزى للمتغيرات التالية: (سنوات الخبرة في العمل الإداري، جهة العمل بالجامعة، الجامعة). واُستخدم المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداة لجمع المعلومات من مجتمع الدراسة الذي يشمل القيادات الأكاديميَّة في الكليَّات التطبيقيَّة، والإداريُّون في حاضنات الأعمال، ببعض الجامعات السعوديَّة (جامعة أم القرى – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية -جامعة الملك سعود – جامعة الملك عبد العزيز – جامعة الملك فهد للبترول والمعادن – جامعة الملك فيصل – جامعة الملك خالد – جامعة الجوف – جامعة الباحة – جامعة تبوك - جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل) البالغ عددُهم (136) فردًا.
  وتوصَّلَت الدِّراسَة إلى أن درجة تطبيق وظيفة خدمة المجتمع كانت متوسطة وبمتوسط حسابي (2.80)، وجاء بُعد التعلُّم المستمرّ بالرُّتبة الأولى بمتوسط حسابي (2.84) بدرجة متوسطة، ثم بُعد البحوث التطبيقية بالرُّتبة الثانية بمتوسط حسابي (2.81) بدرجة متوسطة، ثم الشراكة المجتمعية بالرُّتبة الثالثة بمتوسط حسابي (2.75) بدرجة متوسطة. وتبيَّن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05 a) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة وفقًا لمتغير سنوات الخبرة كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي استجابات أفراد الدراسة (قيادات كليات تطبيقية، والإداريين العاملين بحاضنات الأعمال) حول واقع تطبيق وظيفة خدمة المجتمع بالدرجة الكلية وببعدي (الشراكة المجتمعية، والتعليم المستمر)، بينما في البحوث التطبيقية ظهرت لصالح الإداريين العاملين بحاضنات الأعمال.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The third function of Saudi universities in light of the Kingdom’s Vision 2030

المؤلف [English]

  • Najwa ALqahtani
King Khalid University, College of Education, Abha City
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the reality of applying the community service function (community partnership - continuing education - applied research), and to reveal the significance of statistical differences in the reality of applying the community service function that is attributed to the following variables: (years of experience in administrative work, university employer, university) . The descriptive survey method was used, and the questionnaire was a tool to collect information from the study community, which includes academic leaders in applied colleges, and administrators in business incubators, in some Saudi universities (Umm Al-Qura University - Imam Muhammad bin Saud Islamic University - King Saud University - King Abdulaziz University - University of King Fahd Petroleum and Minerals - King Faisal University - King Khalid University - Al-Jouf University - Al-Baha University - University of Tabuk - Imam Abdul Rahman bin Faisal University) numbering (136) individuals.
The study concluded that the degree of application of the community service function was average, with a arithmetical average of (2.80), and the continuous learning dimension came in the first rank with a arithmetical average of (2.84) with a moderate degree, then the applied research dimension was in the second rank with a arithmetical average of (2.81) with a moderate degree, then community partnership in the third rank. With a arithmetical average of (2.75) moderately. It was found that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ ) between the averages of the responses of the study individuals according to the variable of years of experience. It was also found that there were no statistically significant differences between the averages of the responses of the study individuals (leaders of applied colleges and administrators working in business incubators) regarding The reality of implementing the community service function in the aggregate and on the dimensions (community partnership and continuing education), while in applied research it appeared to benefit administrators working in business incubators.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Community service function
  • Saudi universities
  • ‎community partnership
  • applied research
  • continuous ‎learning
المجلد 120، العدد 120 - الرقم المسلسل للعدد 120
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2024
الصفحة 939-1009
  • تاريخ الاستلام: 05 ديسمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 18 ديسمبر 2023
  • تاريخ القبول: 18 ديسمبر 2023