واقع تطبيق المشرف التربوي لمهامه في برامج صعوبات التعلم بمحافظة عنيزة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة-قسم التربية الخاصة-کلية التربية جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

2 معلـم بوزارة التعليم-الإدارة العامة للتعليم بمنطقة حائل المملکة العربية السعودية

المستخلص

      هدف هذا البحث إلى تحديد واقع تطبيق المشرف التربوي لمهامه في برامج صعوبات التعلم بمحافظة عنيزة, ومعرفة المهام المأمولة من وجهة نظر مديري المدارس والمعلمين ، استخدم الباحث أداة الاستبانة لجمع البيانات اللازمة عن البحث، تکونت الاستبانة من جزأين, الجزء الأول ويشمل المتغيرات الوظيفية لأفراد عينة البحث, والجزء الثاني يتکون من (38) سؤال من الأسئلة الخاصة بالبحث، وشملت عينة البحث جميع معلمي صعوبات التعلم في المدارس الابتدائية في محافظة عنيزة والبالغ عددهم (20) معلما , وجميع مدراء المدارس الابتدائية التي يوجد بها برامج صعوبات التعلم والبالغ عددهم ( 20) .
 وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: 1) أن أفراد عينة البحث غير متأکدين من مدى تطبيق المشرف التربوي لمهامه في برامج صعوبات التعلم بمحافظة عنيزة , 2) تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة البحث من المعلمين، وأفراد عينة البحث من المديرين نحو (جميع محاور البحث), کما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء أفراد عينة البحث حول (جميع محاور البحث) باختلاف متغير سنوات الخبرة الوظيفية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

determining the extent to which educational supervisor practices his tasks in the learning disabilities programs at onaizah district

المؤلفون [English]

  • bandr aloteby 1
  • abdukkah elsolety 2
1 Professor of Special Education - Department of Special Education - Faculty of Education King Saud University Saudi Arabia
2 Teacher at the Ministry of Education - General Directorate of Education in Hail Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract:
     The researcher aimed at determining the extent to which educational supervisor practices his tasks in the learning disabilities programs at onaizah district, and knowing the hoped tasks from the principals and teachers point of view. the researcher has used the questionnaire tool as a tool for collecting the required data for the study. the questionnaire has been formed from two parts, the first part includes the occupational variables for the researcher sample, and the second party consists of (38) questions from the questions of the researcher.
the researcher sample included all the teachers of learning difficulties at the primary schools at onaizah district, which reached (20) teachers , and all the primary schools that have learning difficulties programs, which reached (20) .
   The researcher reached to some findings, the most important are : 1) the researcher sample are unsure from the extent to which educational supervisor practices his tasks in the learning disabilities programs at onaizah district. 2) there are no statistically significant differences between the study sample from the teachers, and the researcher sample from the principals towards (all axes of the study ), also, there are no statistically significant differences at the opinions of the researcher sample around (all axes of the researcher) depending on the variable of the occupational experience years.

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 89-134
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019