فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذکاء الناجح لتدريس مقرر التغذية العلاجية في الحد من ظاهرة الاحتراق الأکاديمي لدى طالبات کلية الاقتصاد المنزلي بجامعة بيشة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلي المشارک-کلية التربية-جامعة بيشة

المستخلص

      هدفت الدراسة إلىبناء استراتيجية مقترحة لتدريس مادة التغذية العلاجية لدى طالبات کلية الاقتصاد المنزلي استناداً على نظرية الذکاء الناجح، والتعرف على فاعلية هذه الاستراتيجية في الحد من ظاهرة الاحتراق الأکاديمي ببعديه (عدم المشارکة-الاستنفاذ) لديهن.استخدمت الدراسة منهجين في صورة متکاملة: المنهج الوصفي بعرض وتحليل للکتابات والدراسات النظرية والتطبيقية في مجال الدراسة؛ لوضع أسس الاستراتيجية وتصميم أدوات الدراسة وموادها. والمنهج التجريبي، والذي استخدم منه النموذج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين (تجريبية – ضابطة) حيث درست المجموعة التجريبية باستخدام الاستراتيجية القائمة على نظرية الذکاء الناجح، ودرست الضابطة بالطريقة المعتادة، وتم معرفة الأثر على الاحتراق الأکاديمي لدى کل مجموعة، وتبين من النتائج تأثر المجموعة التجريبية بعد تطبيق الاستراتيجية حيث حدث لديهن تحسن في أثر الاحتراق الأکاديمي على بعدي (عدم المشارکة-الاستنفاذ) بانخفاض درجاتهن على مقياس الاحتراق الأکاديمي؛ مما يدل على فاعلية الاستراتيجية المقترحة في الحد من هذه الظاهرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of A proposed Strategy Based on the Theory of Successful Intelligence to Teach Therapeutic Nutrition in Reducing the Phenomenon of Academic Burnout among A sample of Female Students of the Faculty of Home Economics at the University of Bisha

المؤلف [English]

  • Al Jawhara Al Dossary
Associate Professor of Curricula and Methods of Teaching Home Economics - Faculty of Education - Bisha University
المستخلص [English]

The study aimed to build a proposed strategy to teach therapeutic nutrition to students of the Faculty of Home Economics based on the theory of successful intelligence, and to identify the effectiveness of this strategy in reducing the phenomenon of academic Burnout dimensions (non-participation-exhaustion) to them. The study used two approaches in an integrated form: the descriptive approach by presenting and analyzing the theoretical and applied writings and studies in the field of study; the experimental method, which used the quasi-experimental model based on the design of the two groups (experimental - control). Experimental after the application of the strategy where they had an improvement in the impact of academic Burnout on the two dimensions (non-participation-exhaustion) by decreasing their scores on the scale of academic Burnout; which indicates the effectiveness of the proposed strategy in reducing this phenomenon

الكلمات الرئيسية [English]

  • Strategy
  • theory of successful intelligence
  • academic Burnout
  • therapeutic nutrition
  • home economics