الشفقة بالذات والعبء المعرفي کمنبئات بالإجهاد التعلمي لدى طالبات کلية التربية بالوادي الجديد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوية المساعد کلية التربية – جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث إلى فحص علاقة الإجهاد التعلمي بکل من: الشفقة بالذات والعبء المعرفي ، والتنبؤ بالإجهاد التعلمي من الشفقة بالذات والعبء المعرفي لدى طالبات الفرقة الثانية بکلية التربية بالوادي الجديد، وتکونت عينة البحث من 191 طالبة تم اختيارهن بطريقة طبقية عشوائية من طلاب الفرقة الثانية بکلية التربية بالوادي الجديد للعام الجامعي 2018/2019م. طُبق عليهن المقاييس الثلاثة: (الإجهاد التعلمي، الشفقة بالذات ، العبء المعرفي)،وتوصل البحث إلى وجود ارتباط سالب دال إحصائيًا بين الإجهاد التعلمي والشفقة بالذات ، ووجود ارتباط موجب دال إحصائيًا بين الإجهاد التعلمي والعبء المعرفي، ويمکن التنبؤ بالإجهاد التعلمي من الشفقة بالذات والعبء المعرفي لدى طالبات الفرقة الثانية بکلية التربية بالوادي الجديد، وأن المتغيرين المستقلين: (الشفقة بالذات، العبء المعرفي) يفسران ما نسبته 11.1 % من التباين الکلي في درجات المتغير التابع (الدرجة الکلية للإجهاد التعلمي).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Self-compassion and Cognitive Load as Predictors of Learning Burnout among the Female students of the Faculty of Education in the New Valley

المؤلف [English]

  • Najwa Abdullah Waar
Assistant Professor of Educational Psychology Faculty of Education - New Valley University
المستخلص [English]

The aim of this research examined the relationship of learning burnout with both self-compassion and cognitive load among second-year female students at the Faculty of Education in the New Valley. The sample consisted of 191 female students who were selected using a stratified random sampling method from second-year female students at the Faculty of Education in the New Valley (2018/2019 academic year).  Three scales were applied: learning burnout, self- compassion, and cognitive load. The research found a statistically significant negative correlation between self- compassion and Learning burnout, and a significant positive correlation between self- compassion and cognitive load.  It is possible to predict the learning burnout through self-compassion and the cognitive load of the second-year students of the Faculty of Education in the New Valley. The independent variables (self- compassion, and cognitive load) explain %11.1 of the total variance of the dependent variable (the total score of leaning burnout)  

الكلمات الرئيسية [English]

  • self- compassion
  • Cognitive Load
  • learning burnout