مستقبل التعليم في دول الخليج العربي- منظور مهني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية المشارک کلية التربية-جامعة الملک سعود

المستخلص

يستهدف البحث تقديم تصور مهني عن مستقبل التعليم في دول الخليج العربى في ضوء ما تمر به المنطقة العربية من تحديات ونزاعات سياسية، وما تمر به الإنسانية من تحديات العولمة السياسية والاقتصادية والثورات المعرفية والتکنولوجية، وتأثير ذلک على دول الخليج العربي اقتصاديًا ومهنيًا وتعليميًا، ولتحقيق هدف البحث استخدم المنهج الوصفي الاستقرائى للمستقبل بصيغة Barry ، والتي يطلق عليها (TIP)، وهى اختصار لــــــ Trends، وImplications، وPredictions، من خلال تحديد الاتجاهات والتحديات الدولية والإقليمية والمحلية، ومضامينها وتاثيراتها على المجتمع الخليجي اقتصاديًا ومهنيًا، والتنبؤ بمستقبل التعليم ومؤسساته في دول الخليج والدور المنوط به في مواجهة تلک التحديات، وأوضحت النتائج أن دول الخليج العربي تواجه العديد من التحديات التي تؤثر على اقتصادها تأثيرًا مباشرًا، وبالتالي مستقبل التعليم وسوق العمل في هذه الدول مما يفرض على حکوماتها اتخاذ التدابير اللازمة لمواجهتها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Future of Education in Arab Gulf - Professional Perspective

المؤلف [English]

  • Abdullah Mohammed inhibitor
Associate Professor of Educational Administration Faculty of Education King Saud University
المستخلص [English]

This research aims at submitting a professional perspective about future of education in Arab Gulf states according to the challenges and political conflicts that is going through the Arab region and according to the political and economical globalization challenges, knowledge and technological revolutions, and their economic, educational and professional impact on Arab Gulf countries. To achieve this aim, the research used the inductive descriptive method for the future, in the shape of “Barry”, which is also called (TIP), that means Trends, Implications, and Predictions, throughout defining the international, regional and local challenges, and their implications on Gulf society economically and professionally, and to predict the future of education and its institutions in the Gulf states and the role assigned against these challenges. The results showed that the Arab Gulf countries face many challenges that directly affect on the economy, and consequently the future of education and labour market in these countries, that impose upon the governments taking the necessary actions to confront it

الكلمات الرئيسية [English]

  • Professional Perception
  • Future of Education
  • Scenarios