تحليل محتوى کتب العلوم للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه مناهج وطرق تدريس العلوم – کلية التربية جامعة أسيوط -معلم أول علوم بمعهد عرابة أبو عزيز الإعدادي منطقة سوهاج الأزهرية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحليل محتوى کتب العلوم للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم Next Generation Science Standards,( NGSS) ، واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي من خلال تحليل کتب العلوم للمرحلة الإعدادية ؛ وذلک لتحديد مدى تضمينها لمعايير العلوم للجيل القادم(NGSS).وتکونت مجموعة الدراسة من کتب العلوم المقررة على المرحلة الإعدادية في العام الدراسي 2018 -2019 م، وتمثلت أداتا الدراسة في قائمة بمعايير العلوم للجيل القادم، و بطاقة تحليل المحتوى. وتوصلت الدراسة إلى أنه بالنسبة لمجال علوم الحياة فقد توافرت الممارسات العلمية والهندسية بدرجة کبيرة وبنسبة 100%، بينما توافرت الأفکار المحورية بدرجة منخفضة وبنسبة 46.7 %، و توافرت المفاهيم الشاملة بدرجة متوسطة وبنسبة 57.14 %. وبالنسبة لمجال الفيزياء فقد توافرت الممارسات العلمية والهندسية بدرجة کبيرة وبنسبة 100%، وتوافرت الأفکار المحورية بدرجة کبيرة وبنسبة 75%، وتوافرت المفاهيم الشاملة ( العابرة) بدرجة کبيرة وبنسبة 100%. وبالنسبة لمجال علوم الأرض والفضاء فقد توافرت الممارسات العلمية والهندسية بدرجة کبيرة وبنسبة 100%، بينما توافرت الأفکار المحورية بدرجة منخفضة وبنسبة 45.5 % ، وتوافرت المفاهيم الشاملة بدرجة کبيرة وبنسبة 71.4%. وبالنسبة لمجال التصميم الهندسي فقد توافرت الممارسات العلمية والهندسية بدرجة کبيرة وبنسبة 100%، عدم توافر أي من الأفکار المحورية لهذا المجال، وتوافر المفاهيم الشاملة ( العابرة) بدرجة کبيرة وبنسبة  100%. أن أکثر الموضوعات التي وردت في کتب العلوم للمرحلة الإعدادية ولم تتضمنها معايير العلوم للجيل القادم هي العدسات وبنسبة 21.5 % ، وسرعة التفاعلات الکيميائية وبنسبة 16.25% ، والمرايا بنسبة 13.75%.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Analysis of the content of science textbooks for the preparatory stage in the light of the standards of science for the next generation

المؤلف [English]

  • Mortada Saleh Ahmed Sharp
Ph.D. Curricula and Methods of Teaching Science - Faculty of Education, Assiut University First science teacher at Araba Abu Aziz Preparatory Institute Sohag Azhar region
المستخلص [English]

The study aimed to analyze the content of science textbooks for the preparatory stage in the light of the next generation science standards (NGSS). The study group consisted of science text books scheduled for the preparatory stage in the academic year 2018-2019, and the study tools was a list of (NGSS) and content analysis card designed in the light of the list. The study finding that: for the field of life sciences, science and engineering practices were found in high degree and 100% percent , while the disciplinary core ideas were found in low degree and 46.7% percent, and crosscutting concepts were found in middle degree and 57.14% percent. In the field of physics, science and engineering practices were found inhigh degree and 100% percent , the disciplinary core ideas were found in high degree and 75% percent, the crosscutting conceptswere found in high degree and 100% percent. As for the field of Earth and space sciences, science and engineering practices were found in high degree and 100% percent, while the disciplinary core ideas were found in low degree and 45.5% percent, and crosscutting concepts were  found in middle degree and 71.4% percent. As for thefield of engineering design, science and engineering practices were found in high degree and 100% percent , didn't find any disciplinary core ideas in this field, and crosscutting concepts were found in high degree and 100% percent. The most topics contained in the science textbooks for the preparatory stage and not included in( NGSS) are lenses at 21.5%, and the speed of chemical reactions by 16.25%, and mirrors by 13.75%.

الكلمات الرئيسية [English]

  • NGSS Standards
  • science books
  • preparatory stage