فعالية برنامج إرشادي معرفي قائم على اليقظة العقلية في خفض مشکلات التنظيم الانفعالي وتحسين صورة الجسم لدى عينة من طلاب الجامعة المکفوفين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارک – کلية التربية – جامعة الملک خالد أستاذ الصحة النفسية المساعد – کلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث  التعرف على فعالية برنامج إرشادي معرفي قائم على اليقظة العقلية في خفض مشکلات التنظيم الانفعالي، وتحسين صورة الجسم لدى طلاب الجامعة المکفوفين، وتکونت عينة البحث من (11) طالباً من المعاقين بصرياً المقيدين بجامعة الملک خالد بمدينة أبها في المملکة العربية السعودية بمتوسط عمري قدره (21,18)، وتم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين: تجريبية بلغ قوامها (6) طلاب، وضابطة بلغ قوامها (5) طلاب ، واستخدم البحث المقياس الشامل لليقظة العقلية إعداد (Bergomi, Tschacher& Kupper, 2013) تعريب الباحث، مقياس مشکلات التنظيم الانفعالي إعداد (Gratz& Roemer, 2004) تعريب الباحث، مقياس صورة الجسم (إعداد الباحث)، البرنامح التدريبي (إعداد الباحث)؛ وأشارت النتائج إلى فعالية البرنامج التدريبي المستخدم في تنمية اليقظة العقلية لدى الطلاب المعاقين بصرياً (عينة البحث) مما کان له أثر في  تحسين کل من التنظيم الانفعالي وصورة الجسم لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Cognitive Counseling Program Based on Mindfulness in Reducing the Difficulties of Emotional Regulation and improving the Body Image of a sample of University students with blind

المؤلف [English]

  • Mohamed Mostafa Abdel Razek Mostafa
Associate Professor of Special Education - College of Education - King Khalid University Assistant Professor of Mental Health - Faculty of Specific Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the effectiveness of a cognitive counseling program based on mindfulness in the development of mindfulness, reduce the difficulties of emotional regulation, and improve the body image of the university students Blind, The sample of the study consisted of (11) students: Experimental group (6) Students, and control group (5) Students from the blind enrolled in King Khalid University in Saudi Arabia, Their average age (21, 18),The study used the comprehensive measure of Mindfulness (Arabization of the researcher), the measure of difficulties of emotional regulation (Arabization of the researcher), the body image scale (researcher preparation), the training program (preparation of the researcher); The results indicated the effectiveness of the training program in development of mindfulness among Blind Student (sample study), which has the effect of  improving both the emotional regulation and the body image.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mindfulness
  • Emotional Regulation
  • Body Image
  • university students
  • blind