استخدام اسلوب teach live فى التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى مصر فى ضوء خبرة جامعتى فلوريدا وماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية المقارنة کلية التربية – جامعة الاسکندرية

المستخلص

         يلعب معلم التربية الخاصة دورًا جوهريًا فى عملية تأهيل وتدريب تلاميذه، وحتى يتسنى له القيام بهذا الدور لابد من أن يمتلک مستوى مناسبًا من المعلومات النظرية حول ذوى الاحتياجات الخاصة کتعريفهم، وخصائصهم المميزة، وأسباب الإعاقة، ونظريات التدريس وغيرها من المعلومات النظرية التى يمکن أن تشکل لديه بنية معرفية تمکنه من فهم فئة التلاميذ ذوى الاحتياجات التربوية الخاصة الذين يعمل معهم، إلا أن الجانب النظرى وحده لا يکفى لتمکين معلم التربية الخاصة من تحقيق النتائج المرجوة بالنسبة له أو للطفل أو ذويه أو حتى المؤسسة التى يعمل بها، لذلک لابد بجانب المعلومات النظرية أن يمتلک مستوى مناسبًا من المهارات العملية التطبيقية التى تمکنه من القيام بواجباته تجاه التلاميذ ذوى الاحتياجات التربوية الخاصة على الوجه الذى يليق  ، کما تواکب التطور الحادث فى النظم التعليمية فى الدول المختلفة وانتشار التکنولوجيا الحديثة واستخدامها فى التدريس لذلک ترکز الدراسة الحالية على أسلوب teach live کأحد الاساليب الحديثة للتنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى ضوء خبرة جامعتى فلوريدا وماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية.
ومن هنا يحاول البحث الحالى الإجابة عن التساؤل الرئيس التالى:
    کيف يمکن استخدام أسلوب teach live فى التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى مصر فى ضوء خبرة جامعتى فلوريدا وماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية؟
ويتفرع السؤال الرئيس الى بعض الاسئلة الفرعية التى تتمثل فى :

ما الاسس النظرية والمعيارية المرتبطة بمجال معلم التربية الخاصة فى الأدبيات التربوية المعاصرة ؟
ما المبررات التى دعت الى الاهتمام بمعلم التربية الخاصة ؟ وما أبرز المشکلات التى يعانى منها معلم التربية الخاصة فى مصر ؟
ما أسلوب Teach Live المستخدم فى مجال التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى جامعتى فلوريدا وماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية؟
ما أوجه الشبه والاختلاف بين خبرة کل من جامعة فلوريدا وجامعة ماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية فى مجال استخدام اسلوب Teach Live  فى التدريس وتدريب معلم التربية الخاصة ؟
ما واقع التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى مصر؟
ما التصور المقترح لتطبيق اسلوب Teach Live فى التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى مصر فى ضوء خبرة جامعة فلوريدا وجامعة ماريلاند بالولايات المتحدة الامريکية ؟

         اقتصرت الدراسة على اسلوب Teach Live من حيث المفهوم والأهمية والأهداف واستخدامه کأحد أساليب التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى الولايات المتحدة الامريکية فى کلا من جامعة فلوريدا وجامعة ماريلاند ؛ حيث أنهما من أولى الجامعات التى بدأت فى تدريب المعلمين على تطبيق  Teach Live فى التدريس وحققت به نجاحات عديدة.
      کما استخدمت الدراسة المنهج المقارن، بهدف التعرف على خبرات بعض الجامعات فى الولايات المتحدة الامريکية وهما کلا من جامعة فلوريدا وجامعة ماريلاند فى مجال استخدام اسلوب Teach Live  فى التدريس وتدريب معلم التربية الخاصة عليه ؛ وذلک للاستفادة منه فى تطوير أساليب التنمية المهنية لمعلم التربية الخاصة فى مصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The use of teach live in the professional development of special education teacher in Egypt in light of the experience of the universities of Florida and Maryland, USA

المؤلف [English]

  • Wafa Zaki Badrous Beshay
Assistant Professor, Department of Comparative Education Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

The special education teacher plays an essential role in the process of rehabilitation and training of his students, and in order to do this role must have an appropriate level of theoretical information about people with special needs such as their definition, characteristics, causes of disability, theories of teaching and other theoretical information that can be A cognitive structure that enables him to understand the class of students with special educational needs with whom he works, but the theoretical side alone is not enough to enable the special education teacher to achieve the desired results for him or the child or his parents or even the institution where he works, so it must be beside the information The theory should have an appropriate level of practical skills applied to enable him to carry out his duties towards students with special educational needs in a manner that is appropriate, as it kept pace with the development in the educational systems in different countries and the spread of modern technology and use in teaching, so the current study focuses on one of the modern methods For professional  Special education teacher in
light of the experience of the University of Florida and the University of Maryland, USA.
 
Hence the current research attempts to answer the following key question:
 
      How can the use of teach live in the professional development of special education teacher in Egypt in light of the experience of the universities of Florida and Maryland in the United States of America?
 
 The main question is divided into some sub-questions:
 
 1. What are the theoretical and normative bases associated with the field of special education teacher in contemporary educational literature?
 2. What are the justifications that called for attention to the teacher of special education? What are the main problems experienced by the special education teacher in Egypt?
 
3.What is the method of Teach Live used in the professional development of the special education teacher at the Universities of Florida and Maryland, USA?
 4. What are the similarities and differences between the experience of the University of Florida and the University of Maryland in the United States of America in the use of Teach Live in teaching and training of special education teacher?
 5. What is the reality of the professional development of the special education teacher in Egypt?

 6.  What is the proposed concept of applying the Teach Live method in the professional development of the special education teacher in Egypt in the light of the experience of the University of Florida and the University of Maryland, USA?

 
         The study was limited to style Teach Live In terms of concept and a fake and a top scorer and be used as a in both the University of Florida and the University of Maryland limit professional development for teachers of special education methods in the United States of America; where they are among the first universities, which began in the training of teachers to apply Teach Live In teaching and achieved many successes.
 
      The study also used the comparative approach, in order to identify the experiences of some universities in the United States, namely, the University of Florida and the University of Maryland in the use of Teach Live In teaching and training the teacher of special education, in order to benefit from it in the development of methods of professional development of the teacher of special education in Egypt.