أثر استخدام تقنية الواقع المعزز على تنمية مهارات التصميم لدى طلاب کلية التربية في جامعة جازان واتجاهاتهم نحو استخدام المستحدثات التکنولوجية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تقنيات التعليم – کلية التربية – جامعة جازان – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام تقنية الواقع المعزز کتقنية حديثة لدعم العملية التعليمية على تنمية مهارات التصميم لدى طلاب قسم التربية الفنية بکلية التربية في جامعة جازان واتجاهاتهم نحو استخدام المستحدثات التکنولوجية؛ حيث تم استخدام المنهج التجريبي القائم على التصميم التجريبي المعروف باسم المجموعة التجريبية ذات الاختبار القبلي والبعدي حيث يشتمل البحث على مجموعة تجريبية واحدة، للإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من فروضه، وتکونت عينة الدراسة من(30) طالباً من طلاب قسم التربية الفنية المسجلين في مقرر تطبيقات الحاسب الآلي في التربية الفنية، حيث تم تدريب الطلاب في الجانب العملي للتصميم باستخدام تقنية الواقع المعزز وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي لمهارات التصميم وبطاقة ملاحظة لأداء مهارات التصميم وبطاقة تقييم جودة منتج مشروعات الطلاب إضافة إلى مقياس اتجاهات الطلاب نحو استخدام المستحدثات التکنولوجية. وأسفرت نتائج البحث عن  وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى = α 0.05 بين متوسطي درجات الطلاب الذين يستخدمون الواقع المعزز في القياسين القبلي والبعدي على کل من اختبار التحصيل المعرفي لمهارات التصميم وبطاقة ملاحظة أداء مهارات التصميم وبطاقة تقييم جودة المنتج ومقياس اتجاهات الطلاب نحو استخدام المستحدثات التکنولوجية وذلک لصالح القياس البعدي. کما تم حساب حجم التأثير لاستخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التصميم لدى الطلاب باستخدام معادلة مربع ايتا (h2)  وقد بلغ في الاختبار التحصيلي  0.96  وبطاقة ملاحظة أداء مهارات التصميم 0.97  وبطاقة تقييم جودة المنتج 0.98 وهو يشير إلى حجم تأثير کبير، وهذا يُعد مؤشرًا على فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية التحصيل ومهارات التصميم  وجودة منتج عينة الدراسة، کما تم حساب حجم التأثير باستخدام معادلة (h2) لکل من بعدي المقياس والدرجة الکلية وقد بلغت على الترتيب (0.89 – 0.94 – 0.96 )  وهي تشير إلى حجم تأثير کبير ؛ مما يُعد مؤشرًا إلى فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في تحسين الاتجاه نحو المستحدثات التکنولوجية ، وأوصت الدراسة بضرورة توظيف تقنية الواقع المعزز وخاصة في المقررات ذات الطبيعة العملية التي تتطلب توفير أدوات ذات تکلفة مادية عالية وذلک في جميع المراحل الدراسية مع توفير التدريب المناسب للطلاب والمعلمين وأعضاء هيئة التدريس على توظيفها لما لها من أثر فعال في تحقيق أهداف التعلم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of using Augmented Reality (AR) technique on the development of design skills among college of education students at Jazan University and their attitudes toward the emerging technologies

المؤلف [English]

  • Khalid Khalid Hussain Moukali
Department of Educational Technology | College of Education | Jazan University
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the impact of using Augmented Reality (AR) technique as a new technology on the development of design skills among the students of Art Education department in the college of education at Jazan University and their attitudes toward the emerging technologies. This study employed experimental design method on one group with pre–test and post-test, to answer the research questions and to test the research hypotheses. The sample of this study consisted of (30) male students from the department of Art Education who registered in the course of "Computer Applications in Art Education". Particepants were trained at first in the practical aspect on how to design by using Augmented Reality technique. The research tools consisted of achievement test to measure the cognitive aspect of design skills, note card for performance of design skills, product quality evaluation card, and an instrument as a scale of students' attitudes toward the emerging technologies. Research's results showed that there was a statistically significant difference at the level of α=0.05 between the average scores of students who use Augmented Reality in both pre and post tests on the cognitive achievement test of design skills, note card for performance of design skills, product quality evaluation card and the scale of students' attitudes toward the emerging technologies in favor of the post-test. The effect size was calculated using Eta square (h2) formula. It was in the achivement test 0.96, note card for performance of design skills 0.97 and the product quality evaluation card 0.98 which indicates a significant impact size. This is an indication of the effectiveness of using Augmented Reality technique in the development of achievement, design skills and quality of the study sample product. Also, the effect size was calculated using using Eta square (h2) formula for the two dimensions of the scale and the total score, and there were respectively (0.89 - 0.94 - 0.96) which indicate a significant impact size. This is an indication of the effectiveness of using Augmented Reality technique in enhancing the attitude toward the emerging technologies. The study recommended the need to employ Augmented Reality technique, especially in courses of a practical nature that require the provision of high-cost tools at all levels of education while providing appropriate training for students, teachers and faculty members to employ them because of their effective impact in achieving learning objectives