أثر استراتيجيتي محطات التعلم والخرائط الذهنية في تنمية بعض مفاهيم الثقافة الصحية لدي طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تربية الطفل کلية التربية – جامعة الوادي الجديد أستاذ مساعد بقسم رياض الأطفال کلية التربية – جامعة نجران

المستخلص

هدف البحث إلي التعرف على أثر استراتيجيتي محطات التعلم والخرائط الذهنية في تنمية مفاهيم الثقافة الصحية لدي طفل الروضة.
وتکونت العينة من (80) طفلاً موزعين علي ثلاث فصول، المجموعة التجريبية الأولى (26 طفلاً) ويتم فيها تنمية مفاهيم الثقافة الصحية باستخدام استراتيجية محطات التعلم والمجموعة التجريبية الثانية (28 طفلاً) ويتم فيها تنمية مفاهيم الثقافة الصحية باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية والمجموعة الضابطة (26 طفلاً) ويتم فيها تنمية مفاهيم الثقافة الصحية باستخدام الطريقة التقليدية.
وتم إعداد قائمة بمفاهيم الثقافة الصحية المناسبة لطفل الروضة، واختبار مصور لمفاهيم الثقافة الصحية، وکذلک تصميم دليل المعلمة لتنمية مفاهيم الثقافة الصحية باستخدام استراتيجية محطات التعلم ودليل المعلمة لتنمية مفاهيم الثقافة الصحية باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية.   
وتوصل البحث إلى وجود أثر دال إحصائياً لکل من استراتيجيتي محطات التعلم والخرائط الذهنية فى تنمية مفاهيم الثقافة الصحية لدي طفل الروضة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The research aimed to identify the impact of learning stations strategy and mental maps on the development of some Health culture concepts in kindergarten child.

المؤلف [English]

  • Ibtisam Sultan Abdul Hamid Ahmed
Teacher at the Department of Child Education Faculty of Education - New Valley University Assistant Professor, Department of Kindergarten College of Education - Najran University
المستخلص [English]

The sample consists of (80) children divided into three classes, the first experimental group (26 children) in which the health culture concepts was developed by using learning stations strategies, and the second experimental group (28 children) the health culture concepts was developed by using mental maps, and The control group (26 children) in which the health culture concepts was developed using the traditional method.
A list of health culture concepts suitable for kindergarten child was prepared, and design visual Test of health culture concepts for kindergarten child, as well as the teacher's guide was designed to develop health culture concepts using learning stations strategies, the teacher's guide was designed to develop health culture concepts using mental maps strategy.
The research concluded that there is a statistically significant effect of both learning stations strategies and mental maps in developing Health culture concepts in kindergarten child.

الكلمات الرئيسية [English]

  • * Health culture concepts* learning stations strategies * Mental maps strategy * Kindergarten child