ثقافة الحوار في الجامعات السعودية رؤية أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية بالدلم- جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحليل واقع ثقافة الحوار في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وسُبل تعزيزه، وتحديد الفروق في وجهات نظر أفراد العينة نحو درجة ممارسة ثقافة الحوار لأعضاء هيئة التدريس تبعاً لمتغيرات: (الجنس، مسار الکلية، الرتبة العلمية، سنوات الخبرة)، وتحقيقاً لذلک تم استخدام المنهج الوصفي، وصممت استبانة تکونت من (50) فقرة، وزعت على ثلاثة محاور، وطُبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بلغت (240) عضواً، ومن أهم نتائجالدراسة، أنممارسة أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام لثقافة الحوار بشکل عام جاءت بدرجة کبيرة، من حيث واقع تعزيز ثقافة الحوار بالجامعة، ومعوقات إعمالها لدى الطلبة، وآليات تعزيزها، کما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أعضاء هيئة التدريس نحو واقع ثقافة الحوار في جامعة الأمير سطام تبعاً لمتغير سنوات الخبرة، في حين أظهرت وجود فروق في وجهات نظر أفراد العينة نحو واقع ثقافة الحوار تبعاً لمتغير کل من: الرتبة العلمية، والجنس (لصالح الذکور)، وتبعاً لمتغير مسار الکلية (لصالح المسار الإنساني والأدبي).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Culture of Dialogue in Saudi Universities Vision of Faculty Members At the University of Prince Sattam Bin Abdul Aziz

المؤلف [English]

  • Alia Omar Kamel Faraj
Assistant Professor of Foundations of Education Dalam College of Education - Prince Sattam bin Abdulaziz University
المستخلص [English]

The Study Aimed to Analyze the Reality of Dialogue Culture at Prince Sat tam bin Abdul-Aziz University from the Viewpoint of Faculty Members and Ways to Enhance it, And to Determine the Differences in the Views of the Sample Members Towards the Degree of Practicing a Culture of Dialogue for Faculty Members According to Variables: (Gender, College Path, Academic Rank, Years of Experience),To Achieve this, The Descriptive Approach was Used, and a Questionnaire Consisting of (50) Paragraphs was Designed, Distributed on Three Axes, and a Sample of Faculty Members at Prince Sat tam University was Reached (240) Members,Among the Most Important Results of the Research, is That the Teaching Staff of Prince Sat tam University in the Culture of Dialogue in General Came to a Large Degree,In Terms of the Reality of Promoting a Culture of Dialogue at the University, and Obstacles to its Implementation Among Students, And the Mechanisms for Strengthening them, as the Results Showed that There are no Statistically Significant Differences in the Views of the Faculty Members Towards the Reality of the Culture of Dialogue at Prince Sat tam University According to the Variable of Years of Experience, Whereas, there were Differences in the Views of the Sample Members Towards the Reality of the Culture of Dialogue, According to the Variable of: The Academic Rank and Sex (for the Benefit of Males), and According to the Variable of the College Pathway (in Favor of the Human and Moral Path).

الكلمات الرئيسية [English]

  • culture
  • Dialogue
  • Prince Sat tam Bin Abdul Aziz University