مدى تطبيق معلِّمي ومعلِّمات التوحد للممارسات المبنية على البراهين في برامج التوحد بمحافظة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة - کلية التربية جامعة جدة- المملکة العربية السعودية

2 باحثة ماجستير تخصص تربية خاصة - کلية التربية -جامعة جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى تطبيق معلِّمي ومعلِّمات التوحد للممارسات المبنية على البراهين في برامج التوحد بمحافظة جدة، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة البحث في استبانة تم تطبيقها على عينة قصدية مکونة من (300) فرد من معلِّمي ومعلِّمات الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في البرامج الحکومية التابعة لوزارة التعليم، والبرامج الأهلية التابعة لوزارة التعليم، ووزارة العمل والتنمية الاجتماعية بمحافظة جدة، وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج منها: تفاوت استجابات عينة البحث على مدى تطبيقهم للممارسات المبنية على البراهين في برامج التوحد ما بين دائمًا إلى أحيانًا، وبلغ المتوسط الحسابي العام لاستجابات العينة على الأداة ککل (4.00 من 5)، مما يدل على أنه غالبًا ما يتم تطبيق الممارسات المشار إليها في الأداة، کما بيَّنت النتائج أن أبرز الإستراتيجيات التي يتم تطبيقها هي (التعزيز، تحليل المهمة، النمذجة، التلقين)، وکشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًّا في استجابات عينة البحث على الأداة تعزى لنوع المؤهل العلمي لصالح حملة مؤهل الماجستير في التربية الخاصة، في حين أنه لا يوجد فروق دالة إحصائيًّا تعزى لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية، وفي ضوء هذه النتائج أوصى البحث بعقد دورات تدريبية تتناول الممارسات المبنية على البراهين لمعلمي ومعلمات الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في المراکز، والمدارس، والبرامج الحکومية، والأهلية محافظة جدة، ومنح حوافز مادية ومعنوية للمعلمين والمعلمات الذين يقومون بتطبيق الممارسات المبنية على البراهين في العملية التعليمية

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The extent of autistic teachers applying to evidence-based practices in autism programs in Jeddah Governorate

المؤلفون [English]

  • Nayef bin Abed Al-Zari 1
  • Manal Mohamed Al-Yafi 2
1 Professor of Special Education - College of Education, University of Jeddah - Kingdom of Saudi Arabia
2 Researcher MA in Special Education - College of Education - University of Jeddah, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aims to identify how far evidence-based practices are applied by teachers of students with autism spectrum disorder (ASD) in autism programs in Jeddah. To achieve this objective, the descriptive survey approach was used. The study tool consisted of a questionnaire that was applied to a purposive sample of (300) male and female teachers of students with autism in the government programs of the Ministry of Education, and the private programs of the Ministry of Education and the Ministry of Labor and Social Development in Jeddah Governorate. The study results indicated that there was variation between sample responses regarding the extent of their application of evidence-based practices in (ASD) programs. Responses varied between ALWAYS and SOMETIMES. The general mean of the sample responses to the questionnaire as a whole was 4.00 out of 5 which indicated that practices referred to in the questionnaire were OFTEN applied. Results showed that the most significant strategies that were applied were (reinforcement, task analysis, modeling, cueing, social skills training, extinction, discrete trial training and natural intervention). “Scripting” was the least strategy used. Results revealed that there were statistically significant differences in the responses of the study sample on the questionnaire attributed to the type of academic qualification in favor of the MA degree holders in special education, while there were no statistically significant differences attributed to the variables of the program type, sex, years of experience or the education level.

الكلمات الرئيسية [English]

  • teachers of students with autism
  • evidence-based practices
  • autism programs