مدى رضى أخصائيات مراکز مصادر التعلم عن مراکزهن في المدارس الثانوية الحکومية بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني الرياض، المملکة العربية السعودية

2 وزارة التعليم الرياض، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى رضى أخصائيات مراکز مصادر التعلم عن مراکزهن في المدارس الثانوية الحکومية بمدينة الرياض. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت استبانة مکونة من (53) عبارة موزعة على أربعة محاور، تم تحکيمها وقياس مدى صدقها وثباتها، وذلک قبل توزيعها على أفراد العينة التي اُختيرت عشوائيَا وبلغت (73) أخصائية مرکز مصادر تعلم في المدارس الثانوية الحکومية للبنات بمدينة الرياض. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة رضى أخصائيات مراکز مصادر التعلم عن مراکزهن في المدارس الثانوية الحکومية بمدينة الرياض جاءت بدرجة عالية. ومن أبرز المعوقات التي کشفت عنها الدراسة: عدم توفر صيانة دورية، تدني مستوى الدعم المادي، عدم توافر بعض الوسائل التعليمية في المرکز، عدم بناء مرفق خاص مجهز بالمواصفات والشروط الأساسية للمرکز، وتدني مستوى بعض الأجهزة المتوفرة في المرکز. وأوصت الدراسة بما يلي: توفير مخصص مالي شاملة لجميع تکاليف المرکز، توفير خدمة الانترنت وأجهزة حاسب آلي تتناسب مع أعداد المستفيدين، العمل على تفريغ أخصائي المرکز لعمل المرکز، وتحفيزه ماديًا ومعنويًا، إقامة الدورات التدريبية اللازمة لأخصائي المراکز، وللمعلمين، وللطلبة، تخصيص حصة في الجدول الدراسي للاستفادة من خدمات مرکز مصادر التعلم، زيادة وعي الإدارة المدرسية بضرورة تفعيل مرکز مصادر التعلم، التعميم على کافة المدارس بضرورة تفعيل مراکز مصادر التعلم والرفع بالاحتياجات الضرورية بصفة مستمرة لوزارة التعليم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Extent Satisfaction of the Female Specialists of the Learning Resource Centers about their Centers in the Governmental Secondary Schools in Riyadh

المؤلفون [English]

  • Ramesh Bint Nasser Al-Qahtani 1
  • Nahla bint Abdullah Al-Amr 2
1 Technical and Vocational Training Corporation Riyadh, Saudi Arabia
2 Ministry of education Riyadh, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the extent satisfaction of the female specialists of the learning resource centers about their centers in the governmental secondary schools in Riyadh. The study using the descriptive methodology, and create a questionnaire consisting of (53) phrases distributed in four axes, which was arbitrated and calculated validity  before distributed  to randomly selected members (73) female specialists of learning resource center specialists in governmental secondary schools in Riyadh. The results of the study:  the degree of satisfaction of the female specialists of the learning resource centers about their centers in the governmental secondary schools in Riyadh was high. The main obstacles: the lack of periodic maintenance, low level of material support, some educational materials in the center was decreasing, don't has a special building equipped with the basic specifications and conditions of the center, and the level of some of the devices in the center was decreasing. The study recommended the following: Providing a financial allocation for all costs of the center, providing internet service and computers, working on emptying the specialist of center's for the work of the center, setting up the necessary training courses for the specialists of centers, teachers and students, allocating a time in Schedule to benefit from the learning resources center services. Increase the awareness of the administration of the need to activate the center.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : instructional technology
  • teaching materials
  • secretary of learning resource center