استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين دورة التعلم السباعية ومحطات التعلم لتنمية مهارات التحقيق الجغرافى ومستوى التمثيل العقلى للمعلومات لطلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا المساعد کلية التربية-جامعة عين شمس

المستخلص

          هدف البحث إلى قياس أثر استخدام استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين دورة التعلم السباعية ومحطات التعلم لتنمية مهارات التحقيق الجغرافى ومستوى التمثيل العقلى للمعلومات لطلاب المرحلة الثانوية. واستخدم البحث المنهج الوصفى والتجريبى. وتمثلت أدوات البحث في قائمة بمهارات التحقيق الجغرافى ووحدة (الأنشطة الاقتصادية في مصر) معاد صياغتها ودليل للمعلم واختبار مهارات التحقيق الجغرافى ومقياس التمثيل العقلى للمعلومات. وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعديا على مجموعة البحث التي تمثل 40 طالبة مجموعة ضابطة و40 طالبة مجموعة تجريبية. وجاءت النتائج مؤکدة وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي فى اختبار مهارات التحقيق الجغرافى والدرجة الکلية لصالح المجموعة التجريبية. کما يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي فى مقياس التمثيل العقلى للمعلومات والدرجة الکلية لصالح المجموعة التجريبية. وأوصى البحثبضرورة عقد ورش ودورات لتدريب المعلمين على کيفية الدمج بين الاستراتيجيات التدريسية وکيفية تطبيقها داخل الفصول وخاصة تلک الاستراتيجيات القائمة على البنائية والخبرات السابقة للطلاب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Strategy Based on Integration between 7E's Learning Cycle and learning stations for developing the geographical investigation skills and the mental representation level of information of Secondary stage Students

المؤلف [English]

  • HEBA MOHAMMED
Professor of Curricula and Teaching Geography Teaching methods, Faculty of Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

 Abstract:
The research aimed to measure the effect of using a Suggested strategy based on Integration between 7E's Learning Cycle and learning stations for developing the geographical investigation skills and the mental representation level of information of Secondary stage Students. The research used descriptive and experimental approaches. The research tools included a list of geo-investigative skills, unit of (economic activities in Egypt) which was reformulated, a teacher's guide, test of geographical investigation skills, and the scale of mental representation of information. The research tools were pre and post applied of the research group consisting of 40 female students as a control group and 40 female students as an experimental group. The results confirmed that there is a statistically significant difference at level 0.01 between the average marks of the two control and experimental groups in the post application in the test of geographical investigation skills and the total mark was in favor of the experimental group. Also, there is a statistically significant difference at level 0.01 between average marks of the students of the two control and experimental groups in the post application in the scale of mental representation of information and the total mark was in favor of the experimental group. The research recommends the need for conducting workshops and courses to train teachers on how to integrate between the teaching strategies and how to apply then inside classes especially these strategies based on constructivism and previous experiences of the students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words: 7E's Learning Cycle
  • learning stations
  • the geographical investigation skills
  • the mental representation level of information
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 847-911
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 17 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 02 مايو 2020