The effectiveness of a program based on the pragmatic approach in improving the communicative linguistic competence of first-grade intermediate students
AMANY
abdelhameed
Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Arabic Language
College of Education - Sohag University
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
1
38
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128669_a3cbb9ec18b7218c7090ad3982a5bd0a.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128669
The effectiveness of the Sokman teaching model in student achievement and the development of some thinking skills in the primary stage in Palestine
alam eldein
alkhateeb
Professor of Curricula and Methods of Teaching Science
al khalil University - Palestine
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
39
82
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128671_e3b20969ea78c8907a8c6021bcab8a95.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128671
The effectiveness of using activities of multiple intelligences to develop critical reading skills, creative writing and the drive for achievement of sixth grade students
sanaa
ahmed
Instructor, Department of Curriculum and Teaching Methods
Faculty of Education, Sohag University
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
81
144
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128868_875b8015a31ee6142965890fe27022c9.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128868
The effectiveness of a proposed training program in the development of professional competencies and the direction towards the profession of teaching the Arabic language among students of the General Diploma at the College of Education
WAHEED
ABDELRASHED
Teacher of Curricula and Methods of Teaching Arabic Language and Islamic Studies - Faculty of Education in New Valley - Assiut University
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
145
217
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128869_acdc95be7d33c10315c75a27a68113e9.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128869
The effectiveness of a proposed training program in developing professional competencies and the educational implications of the January 25 revolution on youth centers and their role in promoting citizenship values
NASR`
mahmoud
Assistant Professor of Pedagogy
Faculty of Education, New Valley, Assiut University
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
219
324
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128870_db1fb74139b56eebca7c3e611a777429.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128870
The effect of using the Dimensions of Thinking model in teaching socialism on developing geographical skills and creative thinking among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia
magdy
ghaier eldein
Associate Professor of Curriculum and Instruction
College of Education and Arts - University of Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia
author
text
article
2011
ara
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
325
375
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128872_1cb6a6a3100bf473fbca040db70b9980.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128872
تأثير استخدام برنامج مبني علي القصص في تحسين مهارات القراءة لدي طلاب کلية الآداب بجامعة سبها وعلي اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الإنجليزية
محمد
درويش
أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق تدريس (اللغة الإنجليزية) بکلية تربية الوادي الجديد - جامعة أسيوط
author
text
article
2011
ara
إن الهدف من الدراسة الحالية هو تحديد تأثير استخدام برنامج مبني علي القصص علي تحسين مهارات القراءة لدي طلاب کلية الآداب بجامعة سبها وعلي اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية.
و تخضع الدراسة الحالية للنظام التجريبي القبلي و البعدي ، حيث تم اختيار خمسون من طلاب الصف الأول عشوائياً ، وتقسيمهم لمجموعتين إحداها ضابطة والأخرى تجريبية وتم تدريس البرنامج المقترح ، بينما تلقت المجموعة الضابطة نفس المادة العلمية بطريقة تقليدية.
وتمثلت أدوات الدراسة الحالية في اختبار لمهارات القراءة ، إضافة إلى مقياس اتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية.
وتشير النتائج إلى : أولا هناک فروق فردية ذات دلالة إحصائية قي مهارات القراءة لصالح طلاب المجموعة التجريبية مقارنة بأداء المجموعة الضابطة ، ثانيا : تحسن ملحوظ في الاتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية ، أخيرا : وجود نتائج أخرى ذات صلة بالبحث ، وبناء علي نتائج الدراسة الحالية ، أشارت الدراسة إلي و توصيات و مقترحات لإجراء بحوث مستقبلية .
المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج
جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي
1687-2649
30
v.
30
no.
2011
1
28
https://edusohag.journals.ekb.eg/article_128873_51f1095d68507fee6fd3e6b73418d59a.pdf
dx.doi.org/10.21608/edusohag.2011.128873