@article { author = {omran, khaled}, title = {The educational curriculum revolution to keep up with the fourth industrial revolution - future visions}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {1-18}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159464}, abstract = {Educational institutions need to employ the technologies of the Fourth Industrial Revolution to serve the educational process, and the development of artificial intelligence in recent years has become an influential factor in choosing future jobs that require skills that deal with the Fourth Industrial Revolution, which are called twenty-first century skills. Including these skills in the school curricula, with the aim of improving the learning environment and developing its systems, in addition to coming up with ideas that help to apply the culture of innovation, change and development in schools, colleges, and administrative and educational leaders, in order to prepare a generation capable of keeping pace with developments in various fields. Thus, the greatest burden falls on educational institutions in the pursuit of developing and modernizing their curricula, focusing on modern, advanced and accelerating technology, acquiring students and training them on the technological and creative skills required by the requirements of the fourth industrial revolution. In light of the above, this research paper comes to shed light on a number of important points in the relationship of the Fourth Industrial Revolution with the school curricula, as follows: First: the previous three industrial revolutions. Second: The Fourth Industrial Revolution. Third: The most important aspects of the Fourth Industrial Revolution. Fourth: The Impact of the Fourth Industrial Revolution on educational curricula}, keywords = {Revolution,Educational Curricula,the Fourth Industrial Revolution}, title_ar = {ثورة المناهج التعليمية لمواکبة الثورة الصناعية الرابعة - رؤى مستقبلية}, abstract_ar = {أصبحت المؤسسات التعليمية بحاجة إلى توظيف تقنيات الثورة الصناعية الرابعة بما يخدم العملية  التعليمية، کما أن تطور الذکاء الاصطناعي في السنوات الأخيرة أصبح عاملا مؤثرًا في اختيار الوظائف المستقبلية التي تتطلب مهارات تتعامل مع الثورة الصناعية الرابعة، والتي تسمى بمهارات القرن الحادي والعشرين، وفي هذا الجانب يجب تضمين هذه المهارات في المناهج الدراسية، بهدف تحسين بيئة التعلم وتطوير أنظمتها، إضافة إلى الخروج بأفکار تساعد على تطبيق  ثقافة الابتکار والتغيير والتطوير في  المدارس والکليات والقيادات الإدارية  والتعليمية، من أجل إعداد جيل قادر على مسايرة التطورات في شتى  المجالات. وبذلک يقع العبء الأکبر علي المؤسسات التعليمية في السعي قدمًا نحو تطوير وتحديث مناهجها والترکيز علي التکنولوجيا الحديثة المتطورة المتسارعة وإکساب الطلاب وتدريبهم علي المهارات التکنولوجية والإبداعية التي تتطلبها مقتضيات الثورة الصناعية الرابعة. وفي ضوء ما سبق تأتي هذه الورقة البحثية لتلقي الضوء علي عدد من النقاط المهمة في علاقة الثورة الصناعية الرابعة بالمناهج الدراسية کما يلي: أولاً: الثورات الصناعية الثلاث السابقة. ثانيًا: الثورة الصناعية الرابعة. ثالثًا: أهم مظاهر الثورة الصناعية الرابعة. رابعًا: تأثير الثورة الصناعية الرابعة علي المناهج التعليمية}, keywords_ar = {ثورة,المناهج التعليمية,الثورة الصناعية الرابعة}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159464.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159464_fa353df80d45721d8a6bbad995937a0d.pdf} } @article { author = {maseel, mahmoud and abde;azeem, hanan}, title = {The competencies of STEM schools principals in the United States of America and the possibility of benefiting from it in Egypt}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {21-184}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159465}, abstract = {The current study aimed to benefit from the experience of the United States of America in supporting the competencies of STEM schools principals in Egypt, To achieve this goal the study used the comparative approach, by addressing the theoretical framework for science, technology, engineering and mathematics (STEM) education , and addressing the competencies of STEM schools principals as mentioned in contemporary educational literature. The study also presented the most important features of the United States of America experience in supporting the competencies of STEM schools principals in light of the cultural context. Then the study touched upon the Egyptian efforts in the field of interest in supporting the competencies of STEM schools principals in light of the cultural context , in addition to clarify the most important problems facing STEM school principals, then to highlight the similarities and differences in the area of ​​interest in supporting the competencies of STEM schools principals, and in the end the study reached some proposed mechanisms that contribute to supporting the competencies of STEM schools principals in Egypt in light of the benefit from the United States of America experience.}, keywords = {STEM education,Competencies of STEM Schools Principals}, title_ar = {کفايات مديرى مدارس المتفوقين في العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM في الولايات المتحدة الأمريکية وإمکان الإفادة منها في مصر}, abstract_ar = {        هدفت الدراسة الحالية إلى الاستفادة من خبرة الولايات المتحدة الأمريکية في دعم کفايات مديرى مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتکنولوجيا STEM في مصر، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج المقارن ، وذلک من خلال تناول الإطار النظرى لتعليم العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) ، وتناول کفايات مديرى مدارس STEM کما وردت في الأدبيات التربوية المعاصرة ، کما عرضت الدراسة لأهم الملامح المميزة لخبرة الولايات المتحدة الأمريکية في دعم کفايات مديري مدارس STEM في ضوء السياق الثقافى ، ثم تطرقت الدراسة للجهود المصرية المبذولة في مجال الاهتمام بدعم کفايات مديرى مدارس STEM في ضوء السياق الثقافي ، بالإضافة إلى توضيح أهم المشکلات التي تواجههم، ثم إبراز أوجه الشبه والاختلاف في مجال الاهتمام بدعم کفايات مديرى مدارس  STEM، وفى النهاية توصلت الدراسة إلي بعض الآليات المقترحة التي تسهم في دعم کفايات مديري مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتکنولوجيا STEM بمصر في ضوء الاستفادة من خبرة الولايات المتحدة الأمريکية.  }, keywords_ar = {تعليم STEM,کفايات مديرى مدارس STEM}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159465.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159465_246fec92bb08ef7c9604b4a2c6802a4f.pdf} } @article { author = {ragab, amany}, title = {The Effectiveness of a Professional Education Requirements Based Program on Developing Practical Skills and Attitude towards Manual Work in Social Studies for the Primary Stage intellectually-impaired pupils}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {183-271}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159466}, abstract = {Associate Professor- Faculty of Education - Mansoura University The current research aimed at measuring the effectiveness of a professional education requirements based program in social studies curricula in the light of the requirements of professional education on developing the attitude towards manual work among intellectually-impaired pupils at the primary stage of the intellectual education schools. In order to achieve this aim, a list of the professional education requirements related to the social studies subject for the mentally impaired was prepared. In addition, the researcher prepared a content analysis instrument to analyze the social studies curriculum for the intellectually-impaired pupils (in light of the requirements of professional education), a questionnaire  to determine the professional education requirements that are related to social studies curriculum, a proposed program based on the requirements of the professional education, student's book, student's activity book, teacher's guide, an achievement test to measure the cognitive aspects of practical skills, an observation checklist to measure the performance aspects of practical skills and an attitude scale to measure the attitude towards the manual work. To verify the effectiveness of the program, a sample of 10 pupils, in grade six, was chosen from the Intellectual Education School in the academic year 2017-2018. The sample of the study represented the experimental group, the current research relied on the pre/post experimental design of the experimental group. The current research concluded the following results which are: The shortcomings of current social studies curricula to achieve the requirements of professional education for the intellectually-impaired pupils in the intellectual education schools in the primary stage. There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the experimental group pupils in the (pre and post) applications of the achievement test in favour of the post application. There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the experimental group pupils concerning (pre and post) applications of the observation checklist in favour of the post application. There is a statistically significant difference at the level of (£ 0.05) between the mean scores of the pupils  (the research sample) in (pre and post) applications of the attitude scale towards the manual work in favour of the post application. There is a positive correlation at the level of (£ 0.05) among the pupils' achievement of the experimental group, acquiring the practical skills, and their attitude towards manual work.}, keywords = {Requirements of professional education- practical skills - attitude towards manual work,Social Studies- intellectually-impaired pupils}, title_ar = {فاعلية برنامج قائم علي متطلبات التربية المهنية لتنمية المهارات العملية والاتجاه نحو العمل اليدوي فى الدراسات الاجتماعية لدى التلاميذ المعاقين عقلياً بالمرحلة الابتدائية}, abstract_ar = {استهدف البحث الحالي قياس فاعلية برنامج قائم علي متطلبات التربية المهنيةفى منهج الدراسات الاجتماعية المطورة لتنمية المهارات  العملية والاتجاه نحو العمل اليدوي لدى التلاميذ المعاقين عقلياً في المرحلة الابتدائية بمدارس التربية الفکرية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة متطلبات التربية المهنية المرتبطة بمنهج الدراسات الاجتماعية للمعاقين عقلياً، وأداة تحليل محتوى منهج الدراسات الاجتماعية للمعاقين عقلياً (في ضوء متطلبات التربية المهنية)، واستبانة تحديد متطلبات التربية المهنية المرتبطة بمنهج الدراسات الاجتماعية، والبرنامج المقترح القائم علي متطلبات التربية المهنية، کما تم إعداد کتاب التلميذ، وکراسة نشاط التلميذ، ودليل المعلم، وللدراسة التجريبية تم إعداد اختبار تحصيلى لقياس الجوانب المعرفية للمهارات العملية، وبطاقة ملاحظة؛ لقياس الجوانب الادائية للمهارات العملية، ومقياس الاتجاه نحو العمل اليدوى. وللتحقق من فاعلية البرنامج تم اختيار عينة قوامها (عشرة تلاميذ) من مدرسة التربية الفکرية بالصف السادس الابتدائي في العام الدراسي 2019 – 2020، يمثلون مجموعة البحث التجريبية، وقد اعتمد البحث الحالى على التصميم التجريبى القبلى/البعدى للمجموعة الواحدة،وقد أسفرت نتائج البحث عن الاتى:            قصور مناهج الدراسات الاجتماعية الحالية في تحقيق متطلبات التربية المهنية للمعاقين عقلياً في مدارس التربية الفکرية بالمرحلة الابتدائية. وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينة البحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي . وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينةالبحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي . وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤٫05 0) بين متوسطي رتب درجات التلاميذ (عينةالبحث) في التطبيقين (القبلي والبعدي) لمقياس الاتجاه نحو العمل اليدوي لصالح التطبيق البعدي. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوي (≤0.05) بين کل من امتلاک تلاميذ مجموعة البحث للمهارات العملية (تحصيلاً وأداءًا)، واتجاههم نحو العمل اليدوي".  }, keywords_ar = {متطلبات التربية المهنية- المهارات العملية - الاتجاه نحو العمل اليدوي,الدراسات الاجتماعية- التلاميذ المعاقين عقلياً}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159466.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159466_acb543095a36ac5d6641b2eb61cb78b6.pdf} } @article { author = {zedan, asmaa}, title = {Labor Market Skills for Students of Industrial Technical Secondary Schools in Egypt in the Light of the Fourth Industrial Revolution and the requirements of its Development}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {273-334}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159467}, abstract = {            The current study aimed to identify the most important features of the Fourth Industrial Revolution and its reflections on industrial technical education. Also, it aimed to prepare a list of labor market skills that must be available to students of industrial technical secondary schools in Egypt in the light of the fourth industrial revolution and the requirements of its development. The researcher followed the descriptive design. The current study used a (questionnaire) as a tool to collect data and reached a list consisted of (4) main skills. Firstly, personal skills: (flexibility, critical and analytical thinking, communication skills, lifelong learning, decision-making, creativity, originality and initiative) including (16) sub-skills. Secondly, technical skills: (equipment maintenance, quality monitoring, figuring out and correcting mistakes, solving complex problems and analyzing and evaluating systems) including (14) sub-skills. Thirdly, social skills: (leadership and social influence, teamwork, emotional intelligence, negotiation and persuasion) including (13) sub-skills. Finally, resources management skills: (material and financial resources management, time management, people management) including (11) sub-skills. The study concluded with pointing out the requirements for developing those previously mentioned skills in the light of the Fourth Industrial Revolution.}, keywords = {the labor market,Fourth Industrial Revolution,Industrial technical secondary schools}, title_ar = {مهارات سوق العمل اللازمة لطلاب المدارس الثانوية الفنية الصناعية بمصر على ضوء الثورة الصناعية الرابعة ومتطلبات تنميتها}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية الوقوف على أهم ملامح الثورة الصناعية الرابعة وانعکاساتها على التعليم الفني الصناعي، وإعداد قائمة بمهارات سوق العمل الواجب توافرها لطلاب المدارس الثانوية الفنية الصناعية بمصر على ضوء الثورة الصناعية الرابعة ومتطلبات تنميتها.اتبعت الباحثة المنهج الوصفي واستخدمت الدراسة (الاستبانة) کأداة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى قائمة تکونت من (4) مهارات رئيسة أولهما: المهارات الشخصية (المرونة، التفکير النقدي والتحليل، مهارات التواصل ، التعلم مدى الحياة، ‏صنع القرار، الإبداع والأصالة والمبادرة) وتتضمن (16) مهارة فرعية، وثانيهما: المهارات التقنية (صيانة المعدات، مراقبة الجودة، استکشاف الأخطاء وإصلاحها، ‏حل المشکلات المعقدة، وتحليل النظم وتقييمها) وتشمل (14) مهارة فرعية، وثالثهما: المهارات الاجتماعية (القيادة والتأثير الاجتماعي، العمل في فريق، الذکاء ‏العاطفي، التفاوض والإقناع) وتحتوى على (13) مهارة فرعية ، وأخيراً: مهارات إدارة الموارد ( إدارة الموارد ‏المادية والمالية، إدارة الوقت ، إدارة الأفراد) وتتضمن (11) مهارة فرعية، تم انتهت الدراسة بعرض لمتطلبات تنمية تلک المهارات سالفة الذکر على ضوء الثورة الصناعية الرابعة.}, keywords_ar = {سوق العمل,الثورة الصناعية الرابعة,المدارس الثانوية الفنية الصناعية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159467.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159467_3b6277e4917d268d94c5a1fa73f2b1fe.pdf} } @article { author = {alhamely, enas}, title = {The effectiveness of a proposed program based on dialogue in the Holy Quran To develop the speaking skills of high school students}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {225-393}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159468}, abstract = {The aim of this research is to identify The effectiveness of a proposed program based on dialogue in the Noble Qur’an for developing speaking skills of high school students. The descriptive approach, the experimental method, and the quasi-experimental design were used, and the research relied on tools to collect data. The proposed program based on dialogue in the Noble Qur’an was designed to develop speaking skills, prepare a note card, and a test to measure the pre and post application in the performance of first-grade secondary school students. Where the research experiment was applied to a group of students of Asma bint Abi Bakr Secondary School for Girls in the North Suez Educational Administration, consisting of (35) students, and the application was carried out in the second semester of 2019 AD, and after statistical treatment, the results of the research resulted in the following: - The existence of a statistically significant difference between the pre and post measurements of the research group’s performance of the speaking skills note card after their study of the dialogue-based program in the Holy Qur’an in favor of the post measurement. - The existence of a statistically significant difference between the pre and post measurements of the performance of the research group on the speaking skills test after their study of the dialogue-based program in the Holy Qur’an in favor of the post measurement. The study reached some recommendations, the most important of which are: training students in speaking skills and listening skills through dialogue in the Qur’an and Sunnah, and making use of various activities, means and techniques in developing the skills of listening and speaking.}, keywords = {Dialogue,The Holy Quran,The Speaking Skills,high school students}, title_ar = {فاعلية برنامج مقترح قائم علي الحوار في القرآن الکريم لتنمية مهارات التحدث لدي طالبات المرحلة الثانوية}, abstract_ar = {هدف البحث إلي التعرف على فاعلية برنامج مقترح قائم علي الحوار في القرآن الکريم  لتنمية مهارات التحدث لدي طالبات المرحلة الثانوية ، واستخدم المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، والتصميم شبه التجريبي ، واعتمد البحث علي أدوات لجمع البيانات ، وتم تصميم البرنامج المقترح القائم علي الحوار في القرآن الکريم لتنمية مهارات التحدث ، وإعداد  بطاقة الملاحظة ، واختبار لقياس التطبيق القبلي والبعدي لدي أداء طالبات الصف الأول الثانوي . حيث تم تطبيق تجربة البحث علي مجموعة من طالبات مدرسة أسماء بنت أبي بکر الثانوية بنات بإدارة شمال السويس التعليمية ، وقوامها (35) طالبة ، وتم التطبيق في الفصل الدراسي الثاني 2019م ، وبعد المعالجة الإحصائية أسفرت نتائج البحث ما يلي : وجود فرق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لأداء مجموعة البحث لبطاقة ملاحظة مهارات التحدث بعد دراستهم للبرنامج القائم علي الحوار في القرآن الکريم لصالح القياس البعدي . وجود فرق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لأداء مجموعة البحث علي اختبار مهارات التحدث بعد دراستهم للبرنامج القائم علي الحوار في القرآن الکريم لصالح القياس البعدي. وتوصلت الدراسة إلى بعض التوصيات ،  ومن أهمها :  تدريب الطلاب علي مهارات التحدث ومهارات الاستماع من خلال الحوار في القرآن والسنة، والاستفادة من الأنشطة المختلفة والوسائل والتقنيات في تنمية مهاراتي الاستماع والتحدث .}, keywords_ar = {الحوار,الحوار في القرآن,مهارات التحدث}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159468.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159468_081449c30019fef325e4a9a64b62476b.pdf} } @article { author = {alanzy, abdelaziz}, title = {identify the degree of electronic bullying through social networking sites and exposure to it among high school students in the schools of Tabuk, Saudi Arabia}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {395-441}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159469}, abstract = {The aim of the research is to identify the degree of electronic bullying through social networking sites and exposure to it among high school students in the schools of Tabuk, Saudi Arabia, and the research used the descriptive approach, and the study sample consisted of (645) students, and the research used two scales as a research tool. , To measure the degree of students' practice of bullying, which consisted of (30) items, and the second to measure the degree of students' (victim) exposure to bullying, and it consisted of (24) items, and the results showed that the degree of students' practice of cyberbullying through social networking sites and their exposure to it was moderate, as The arithmetic mean of the degree of bullying practice was (2.07), with a percentage of (69%), while the arithmetic average of students (victim) exposure to bullying through social media sites was (2.25), and a percentage of (75%), and the results showed no differences. Statistical significance in the degree of students 'practice of cyberbullying or their exposure to it through social media due to the variable of gender (male, female), and the researcher recommended the necessity of rationalizing students' use of social media, strengthening their values ​​system, and providing awareness and guidance programs to reduce Students practice and exposure to cyberbullying.}, keywords = {digital bullying,Social networks,high school}, title_ar = {درجة ممارسة التنمر الإلکتروني عبر مواقع التواصل الاجتماعي والتعرض له لدى طلاب المرحلة الثانوية في مداس مدينة تبوک بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدف البحث التعرف على درجة ممارسة التنمر الإلکتروني عبر مواقع التواصل الاجتماعي والتعرض له لدى طلاب المرحلة الثانوية في مداس مدينة تبوک بالمملکة العربية السعودية، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (645) طالباً وطالبة، واستخدم البحث مقياسين کأداة للبحث، الأول، لقياس درجة ممارسة التنمر لدى الطلاب، وتکون من (30) فقرة، والثاني لقياس درجة تعرض الطلاب (الضحية) للتنمر، وتکون من (24) فقرة، وبينت النتائج أن درجة ممارسة الطلاب للتنمر الإلکتروني عبر مواقع التوصل الاجتماعي وتعرضهم له کانت متوسطة، إذ بلغ المتوسط الحسابي لدرجة ممارسة التنمر (2.07)، وبنسبة مئوية قدرها (69%)، في حين بلغ المتوسط الحسابي لتعرض الطلاب (الضحية) للتنمر عبر مواقع التوصل الاجتماعي (2.25)، وبنسبة مئوية قدرها (75%)، ولم تظهر النتائج أية فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الطلاب للتنمر الإلکتروني أو تعرضهم له عبر مواقع التواصل الاجتماعي تعزى لمتغير النوع (ذکر، أنثى)، وقد أوصى الباحث بضرورة ترشيد استخدام الطلاب لمواقع التواصل الاجتماعي، وتعزير منظومة القيم لديهم، وتقديم برامج توعوية وإرشادية للحد من ممارسة الطلاب للتنمر الإلکتروني وتعرضهم له.}, keywords_ar = {التنمر الرقمي,شبکات التواصل الاجتماعي,المرحلة الثانوية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159469.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159469_87bcbc37895e14bd90bcc52f92b5358f.pdf} } @article { author = {aboelrab, emad}, title = {The Training Needs of Teachers of Basic Elementary Schools in the Northern Governorates of Palestine .}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {443-467}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159470}, abstract = {The current study aimed identifying the training needs of teachers of Basic Elementary Schools in the Northern Governorates of Palestine. To achieve the objectives of the study, a questionnaire is designed consists of 27 items distributed into four domains: Planning and instruction; professional growth; educational technology; and evaluation. After verifying the validity and reliability of the instrument, the designed questionnaire was disseminated among a stratified random sample comprising (154) teachers of both genders. Consequently, the study shows the following results: The training needs for teachers, as a whole, are deemed considerable. In terms of domains, planning and instructionhasthe first place, followed by ​​professional growth, educational technology, respectively. In addition, the evaluation domain stands last. Furthermore, results of the study have demonstrated no statistically differences at the level of significance (∞ = 0.05) in the teachers’ estimates on the training needs, which are hence attributed to the variables of experience, specialization, academic qualification, and the number of training courses attended. Accordingly, and on the grounds of such results, the study recommends the need to train teachers in light of the needs thereof, and reconsider training plans administered by the Palestinian Ministry of Education, so training can contribute in achieving the professional growth for teachers.}, keywords = {Training Needs,teacher of basic elementary stage}, title_ar = {الاحتياجات التدريبية لمعلمي المرحلة الأساسية الدنيا في المحافظات الشمالية الفلسطينية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الحاجات التدريبية لمعلمي المرحلة الأساسية الدنيا في المحافظات الشمالية في فلسطين. ولتحقيق أهداف الدراسة صممت استبانة مکونة من (27) فقرة موزعة في أربع مجالات هي: التخطيط والتدريس، النمو المهني، تکنولوجية التعليم، التقويم. وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها وزعت على عينة عشوائية طبقية قوامها (154) معلما ومعلمة. وبينت الدراسة النتائج الآتية: إن الحاجات التدريبية للمعلمين والمعلمات على الأداة ککل جاءت کبيرة، ومن حيث المجالات جاء مجال التخطيط والتدريس في المرتبة الأولى، يليه مجال النمو المهني، مجال تکنولوجيا التعليم جاء في المرتبة الثالثة، وفي المرتبة الأخيرة جاء مجال التقويم. ولم تظهر نتائج الدراسة فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (∞ = 0.05) في تقديرات المعلمين للاحتياجات التدريبية تعزى إلى متغيرات: الخبرة، التخصص، المؤهل العلمي، عدد الدورات التدريبية، وقد أوصت الدراسة -بناء على هذه النتائج- بضرورة تدريب المعلمين وفق احتياجاتهم، وإعادة النظر في الخطط التدريبية التي تشرف عليها وزارة التربية والتعليم الفلسطينية. وذلک حتى يساهم التدريب في تحقيق النمو المهني لدى المعلمين.}, keywords_ar = {الاحتياجات التدريبية,معلم المرحلة الأساسية الدنيا}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159470.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159470_42737441fa703f66a14c886730684893.pdf} } @article { author = {marey, eksayed}, title = {The Effect of Utilizing the Interactive Board on Developing the Skills of Operating and Using Presentation Devices and The Delayed Impact among Second Year Education Technology Students at The Faculty of Education Al-Azhar University Dr. Sayed Mohamed Marae}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {469-500}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159471}, abstract = {The current study sought to probe the effect of utilizing the interactive board on developing the kills of operating and using presentation devices and their delayed impact among the second year Education Technology students at the Faculty of Education, Al-Azhar University. Furthermore, it also targeted exploring participants attitudes towards it. The study tries to answer the following research questions: The participants of the current study comprised 70 second year students of education technology who responded to the two instruments of the study, namely, the performance observation form and the attitude scale. The treatment material was a a unit of the course “Operating and Using Presentation Devices”. Findings revealed that utilizing the interactive board had a significant immediate and delayed effect on developing the kills of operating and using presentation devices. Furthermore, it enhanced participants’ attitude students towards learning how to operate and use presentation multimedia. The results of the study indicated that there are statistically significant differences between the averages of the students ’scores in the experimental group who are studying the skills of operating and using the projectors using the interactive whiteboard, and the mean of the students’ scores in the control group who study the skills of operating and using the projectors in the usual way, as the results showed that the value of “T The computed is (2203) greater than the tabular value of “T” which is (2.58) at (0.01) level, and the results of the ETA square test “2µ” indicated that the effect size was (0.14) which is large, which indicates that the variance The performance is largely attributed to experimental treatment.}, keywords = {Interactive Board,Presentation Devices,Immediate Effect (immediate/delayed),delayed effect}, title_ar = {أثر توظيف السبورة التفاعلية في تنمية مهارات استخدام أجهزة العرض وبقاء أثر التعلم لدى طلاب الفرقة الثانية بشعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة الأزهر واتجاهاتهم نحوها}, abstract_ar = {استهدفت الدِّراسة الحالية الکشف عن أثر  توظيف السبورة التفاعلية (الفوري – المرجأ) في تنمية مهارات استخدام  أجهزة العرض التعلم لدى طلاب الفرقة الثانية بشعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة الأزهر، کما حاولت التعرف على اتجاهات عينة الدراسة نحو استخدام السبورة التفاعلية من خلال الاجابة عن التساؤلات الثلاث للبحث. تم تطبيق الدراسة على عينة من طلاب الفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم بلغت (70) طالب من خلال أداتى البحث بطاقة ملاحظة الأداء ومقياس الاتجاه، وکانت مادة المعالجة التجريبية هى وحدة العرض التفاعلية بمقرر استخدام  أجهزة العرض، أوضحت نتائج الدراسة الى أثر  توظيف وحدة العرض التفاعلية فى تنمية مهارات استخدام  أجهزة العرض علي الأداء الفوري والمرجأ ومساهمتها فى إبقاء أثر  التعلم لهذه المهارات ، وايجابية اتجاه طلاب العينة نحو تعلم مهارات استخدام  أجهزة العرض باستخدام وحدة العرض التفاعلى. کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائة بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعة التجريبية الذين يدرسون مهارات استخدام  أجهزة العرض باستخدام السبورة التفاعلية، ومتوسطات درجات الطلاب في المجموعة الضابطة الذين يدرسون مهارات استخدام  أجهزة العرض بالطريقة الاعتيادية، حيث اظهرت النتائج أن قيمة " ت " المحسوبة هي (2203) أکبر من قيمة  " ت " الجدولية وهي (2.58) عند مستوى ( 0.01 ) ، کما أن نتائج اختبار مربع إيتا " 2µ"، اشارت إلى أن حجم الأثر  بلغ  (  0.14 ) وهو کبير ، مما يشير إلى أن التباين فى الأداء يعزى لمادة المعالجة التجريبية بشکل کبير.}, keywords_ar = {السبورة التفاعلية,أجهزة العرض,أثر التعلم (الفوري,المرجأ),الاتجاه}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159471.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159471_d46c31501f0f2a74bb8565e220082b75.pdf} } @article { author = {alkasab, ali and aboali, mohamed and alsalaty, mahmoud}, title = {The Attitudes of Students of A classroom Teacher in Jordanian Universities towards Specialization from Their Point of View}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {501-536}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159472}, abstract = {               The study aimed to identify the attitudes of students of aclassroom teacher in Jordanian universities towards specialization from their point of view. To achieve the goal of the study, the researchers developed a tool that consisted of a questionnaire consisting of (25) paragraphs distributed in three areas: the psychological field, the academic field, and the social field. The study population reached 6262 male and female students during the first semester (2019-2020). The sample was randomly selected and consisted of (274) male and female students, including (74) male and (200) male and female students. The results of the study showed that the psychological field ranked first, followed by the academic field, and the social field came in the last rank, and the estimates of the study sample individuals on the tool as a whole reached an average degree, and the presence of statistically significant differences attributed to the gender variable and in favor of female estimates, and the absence of statistically significant differences attributable to the characteristic variable University, and the presence of differences attributable to the variable of the general secondary school rate excluding the social field and in favor of estimates of those with rates (higher than 80%), and the presence of differences attributable to those with a university cumulative average less than (76%) on the one hand, and for those with a university cumulative average (from 76% - 84% ). The study recommended working on developing plans and programs for teacher preparation and identifying new technological developments to add to the plans of the courses taught by the student.}, keywords = {directions,class teacher,Jordanian Universities}, title_ar = {اتجاهات طلبة تخصص معلم صف في الجامعات الأردنية نحو التخصص من وجهة نظرهم}, abstract_ar = {هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات طلبة تخصص معلم صف في الجامعات الأردنية نحو التخصص من وجهة نظرهم، ولتحقيق هدف الدراسة طور الباحثون أداة تمثلت في استبانة تکونت من (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات؛ وهي: المجال النفسي، المجال الأکاديمي، المجال الاجتماعي. بلغ مجتمع الدراسة ) 6262) طالباً وطالبة أثناء الفصل الدراسي الأول (2019-2020م)،اختيرت العينة عشوائياً وتکونت من (274) طالباً وطالبة، منهم (74) طالباً و(200) طالبة. أظهرت نتائج الدراسة أن المجال النفسي احتل المرتبة الأولى يليه المجال الأکاديمي وجاء المجال الاجتماعي بالمرتبة الأخيرة، وبلغت تقديرات أفراد عينة الدراسة على الأداة ککل بدرجة متوسطة،وأظهرت فروقا ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ولصالح تقديرات الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير صفة الجامعة، ووجود فروق تعزى لمتغير معدل الثانوية العامة باستثناء المجال الاجتماعي ولصالح تقديرات ذوي المعدلات (أعلى من 80%)، ووجود فروق تعزى لذوي المعدل التراکمي الجامعي أقل من (76%) من جهة، ولذوي المعدل التراکمي الجامعي (من 76% - 84%). وأوصت الدراسة بالعمل على تطوير خطط وبرامج إعداد المعلم والوقوف على مستجدات العصر التکنولوجية لإضافتها لخطط المساقات التي يدرسها الطالب.}, keywords_ar = {اتجاهات,معلم صف,الجامعات الأردنية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159472.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159472_24cb0c0c3c8741363f22acecd3de6bf3.pdf} } @article { author = {alshaery, badr}, title = {Development of teachers’ incentives policy in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of Finland and Singapore and the views of some experts: A future study}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {537-600}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159473}, abstract = {The education industry is a key to achieving economic growth, therefore, the Kingdom of Saudi Arabia has taken care of education and allocated increasing amounts of its budgets to it, but this has not been accompanied by a tangible improvement in the quality of the education system, and this may be due to the lack of adequate incentives for teachers, as they are one of the most important inputs to the education process. The research raised the main question: How can the teacher incentives policy be developed in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of Finland and Singapore and the opinions of experts? The study was based on the descriptive approach and the Delphi method. The number of experts reached (71) experts in the first round, and (53) experts in the second and third rounds, and the weighted scores were determined for each response using spss. Among the most important results of the research: Justifications for teachers 'incentives varied between local justifications and international justifications, and the most important criteria that should be met when designing and implementing teacher incentives, such as: taking into account objective performance standards in designing teachers' incentives, and granting incentives to teachers who deserve it, and that Teachers ’incentives are integrated to meet the teacher's needs, teachers’ incentives should be periodic, and the need to reduce bureaucracy in civil service systems. At the end of the research, the researcher presented a proposed vision based on the theoretical framework, and what the experiences of Finland and Singapore showed, and what the results of the field study showed in its third round.}, keywords = {Development - policy,incentives- Teachers -Delphi}, title_ar = {تطوير سياسة حوافز المعلمين في المملکة العربية السعودية على ضوء خبرتي فنلندا وسنغافوره وآراء بعض الخبراء: دراسة مستقبلية}, abstract_ar = { تعد صناعة التعليم مفتاحًا لتحقيق النمو الاقتصادي، لذا، اعتنت المملکة العربية السعودية بالتعليم فخصصت له مقادير متزايدة من ميزانياتها، ولکن لم يصحب ذلک تحسنا ملموسا في جودة منظومة التعليم، وقد يعود ذلک الى قلة توفير الحوافز المناسبة للمعلمين کونهم من أهم مدخلات العملية التعليم.     وطرح البحث السؤال الرئيس: کيف يمکن تطوير سياسة حوافز المعلمين في المملکة العربية السعودية على ضوء خبرتي فنلندا وسنغافوره وآراء الخبراء؟ واعتمد البحث على المنهج الوصفي، وأسلوب دلفي، وقد بلغ عدد الخبراء (71) خبيرا في الجولة الأولى، و(53) خبيرا في الجولتين الثانية والثالثة، وومن أهم نتائج البحث: تنوعت مبررات حوافز المعلمين، ما بين مبررات محلية ومبررات دولية، وجاءت أهم المعايير التي ينبغي توافرها عند تصميم وتطبيق حوافز المعلمين، مثل: أن تراعي معايير الأداء الموضوعية في تصميم حوافز المعلمين، وأن تمنح الحوافز لمن يستحقها من المعلمين، وأن تتکامل حوافز المعلمين لتلبية حاجات المعلم، وأن تکون حوافز المعلمين دورية، وضرورة تقليل البيروقراطية في أنظمة الخدمة المدنية، وفي نهاية البحث قدم الباحث تصور مقترحا اعتمادًا على الإطار النظري، وما أسفر عنه تجربتي فنلندا وسنغافوره، وما أظهرته نتائج الدراسة الميدانية في جولتها الثالثة.}, keywords_ar = {تطوير,سياسة,حوافز,المعلمين,أسلوب دلفي}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159473.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159473_f247f45dcf175754149097b4d9b2f163.pdf} } @article { author = {حلوة, حسناء}, title = {فاعلية استخدام التعلم القائم على المشروعات والتعلم بالمشارکة المدعوما بالذکاءات المتعددة فى تنمية المهارات الإستقبالية فى اللغة الإنجليزية والرضا عن تعلم اللغة الإنجليزية لدى الطلاب المعلمين}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {1-58}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.159474}, abstract = {تهدف الدراسة إلى توضيح فاعلية استخدام التعلم  القائم على المشروعات والتعلم بالمشارکة المدعوما بالذکاءات المتعددة فى  تنمية المهارات الإستقبالية فى اللغة الإنجليزية والرضا عن تعلم اللغة الإنجليزية  لدى الطلاب المعلمين.ويعد هذا  البحث من البحوث المختلطة / المدمجة التى دمجت أساليب البحث الکمية والکيفية معا. وتکونت عينة الدراسة من خمسين طالب  من الطلاب المعلمين  تم اختيارهم عشوائيا من طلاب الفرقة الثالثة شعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية جامعة بنها, جمهورية مصر العربية. هذا وقد تم اختبار عينة الدراسة قبل اجراء المعالجة وبعد تطبيق البرنامج القائم على استخدام التعلم  القائم على المشروعات والتعلم بالمشارکة المدعوما بالذکاءات المتعددة.واشتملت ادوات الدراسة على اختبار  فى  المهارات الاستقبالية  فى اللغة الإنجليزية , ومقياس الرضا عن تعلم  اللغة الإنجليزية  ومقابلة شبه منظمة. واشارت نتائج البحث الى وجود  فروق ذات دلالة احصائية بين درجات الطلاب (عينة الدراسة )  فى القياس القبلى – البعدى فى المهارات الاستقبالية   والرضا عن تعلم اللغة الانجليزية لصالح القياس البعدى  . وترجع هذه النتائج  الى فاعلية استخدام التعلم  القائم على المشروعات والتعلم بالمشارکة المدعوما بالذکاءات المتعددة .}, keywords = {: الذکاءات المتعددة,التعلم القائم على المشروعات - التعلم بالمشارکة - المهارات الاستقبالية فى اللغة الإنجليزية,الرضا عن تعلم اللغة الإنجليزية}, title_ar = {The Effectiveness of Using Multiple Intelligences Supported Project Based Learning and Participatory Learning in Developing Prospective Teachers' EFL Receptive Skills and English Language Learning Satisfaction}, abstract_ar = {The present study aimed to investigate the effectiveness of using multiple intelligences supported project based Learning and participatory learning in developing EFL receptive skills and English language learning satisfaction among prospective teachers at the Faculty of Education. The design of the study was a mixed research methodology. It combined both quantitative and qualitative methods of collecting data. The participants of the study were fifty (N= 50) students enrolled in the third -year English section at the Faculty of Education, Benha University, Egypt. They were tested before and after the treatment. They were taught through using multiple intelligences supported project based learning and participatory learning. The instruments of the study included an EFL receptive skills test, an English language learning satisfaction scale and a semi-structured interview. The results of the study revealed a statistically significant difference between the mean scores of the study participants in the pre and post administrations of the EFL receptive skills test and English language learning satisfaction scale in favor of the post administration. These results were ascribed to multiple intelligences supported project based learning and participatory learning.}, keywords_ar = {multiple intelligences,Project Based Learning,Participatory Learning EFL Receptive Skills,English Language Learning Satisfaction}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159474.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_159474_0a29cfb580c530e1afed414763253743.pdf} } @article { author = {eldabea, fathy}, title = {The effectiveness of an online counseling program based on self-compassion in reducing the multi-faceted anxiety of home quarantine during the Covid-19 pandemic among university students}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {597-633}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164328}, abstract = {The study aimed to identify the effectiveness of the online counseling program based on self-compassion in reducing the multi-faceted anxiety of home quarantine during the Covid-19 pandemic among university students. The sample consisted of (13) students: experimental group (7) students, and control group (6) students whose had high home quarantine stress the Department of Special Education, King Khalid University; Mage= 20.31, SD= 0.95). The researcher prepared the multi-faceted anxiety of home quarantine scale, and the online counselling program. The results indicated that there were statistically significant differences between the means scores of experimental group at the pre-test and post-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine. These differences in favor of post-test. There were statistically significant differences between the means scores of experimental group and control group at post-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine. These differences in favor of experimental group. There were no statistically significant differences between the means scores of experimental group at post-test and follow up-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine, The results indicated that the effectiveness of the online counseling program based on the self-compassion in reducing the multi-faceted anxiety of home quarantine in light of the Covid-19 pandemic among university students.}, keywords = {Online counseling program,self-compassion,The multi-faceted anxiety,home quarantine,COVID-19 pandemic}, title_ar = {فعالية برنامج إرشادي إلکتروني قائم على التعاطف مع الذات في خفض مستوى القلق متعدد الأوْجه للحجر المنزلي أثناء جائحة کورونا Covid-19 لدى طلاب الجامعة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي إلکتروني قائم على التعاطف مع الذات في خفض القلق متعدد الأوجه للحجر المنزلي أثناء جائحة کورونا لدى طلاب الجامعة، وتکونت عينة الدراسة من (13) طالبًا بکلية التربية، جامعة الملک خالد، متوسط أعمارهم الزمنية (20,31) سنة بانحراف معياري قدره (0,95)، قُسِّمُوا عشوائيًا إلى مجموعتين: تجريبية (7) طلاب، وضابطة (6) طلاب، واستخدمت الدراسة مقياس القلق متعدد الأوجه للحجر المنزلي، والبرنامج الإرشادي الإلکتروني القائم على التعاطف مع الذات، وهما من إعداد الباحث، وأشارت النتائج إلى وجود  فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي في القلق متعدد الأوجه في اتجاه القياس القبلي، وبين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين: الضابطة، والتجريبية في القياس البعدي في القلق متعدد الأوجه في اتجاه المجموعة الضابطة، وعدم وجود  فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: البعدي، والتتبعي في القلق متعدد الأوجه، وهذا يعني فعالية البرنامج الإرشادي القائم التعاطف مع الذات في تحقيق أهدافه.}, keywords_ar = {برنامج إرشادي إلکتروني,التعاطف مع الذات,القلق متعدد الأوجه,الحجر المنزلي,جائحة کورونا}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164328.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164328_e656f1e3204d2f49135c0e9d1588acba.pdf} } @article { author = {alsaeary, hussein}, title = {The effect of using the debate strategy on developing some dialogue and persuasion skills in the Arabic Language Subject among second-grade secondary school students}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {635-672}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164329}, abstract = {This study aimed to identify the effect of using the debate strategy on developing some dialogue and persuasion skills Arabic Language Subject among second-grade secondary students in the city of Sakaka in the Kingdom of Saudi Arabia, during the second semester of the academic year 1440/1441 AH. The researcher used the descriptive approach and the quasi-experimental approach. To achieve the aim of the study, a list of dialogue and persuasion skills was built and a teacher guidelines, as well as a test was prepared to measure the skills of dialogue and persuasion. After that, the test was applied to the study sample, which consisted of two groups, an experimental group of (19) students, and a control group of (16) students. After that the empirical group was taught by using debate strategy and the control group was taught by the traditional way. Then the post- test was applied on both groups.  Where the results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of significance (a=0.05) in favor of the experimental group in the post-achievement test. The research also reached a list of the skills of dialogue and persuasion suitable for second grade secondary school students. In light of the results of the study, one of the most prominent recommendations was to direct specialists in the field of curricula and teaching to increase research and study in methods and strategies that increase student interaction in the fields of dialogue, persuasion and language communication. In addition to that, there is an interest in training students in debate strategy and developing dialogue and persuasion skills.                                                                        }, keywords = {}, title_ar = {أثر استخدام استراتيجية المناظرة في تنمية بعض مهارات الحوار والإقناع في مادة اللغة العربية لدى طلاب الصف الثاني ثانوي}, abstract_ar = {          هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية المناظرة في تنمية بعض مهارات الحوار والإقناع في مادة اللغة العربية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي في مدينة سکاکا في المملکة العربية السعودية، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1440/1441ه. استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي. ولتحقيق هدف البحث تم إعداد قائمة بمهارات الحوار والإقناع ودليل للمعلم. وتمثلت أداة البحث في اختبارٍ لقياس مهارات الحوار والإقناع. حيث تم تطبيق الاختبار القلبي على عينة البحث والمکونة من مجموعتين، مجموعة تجريبية وعددها (19) طالبًا، ومجموعة ضابطة وعددها (16) طالبا. ومن ثم تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية المناظرة، والمجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية الاعتيادية. بعد ذلک تم تطبيق الاختبار البعدي على المجموعتين. حيث أظهرت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a = 0.05) لصالح المجموعة التجريبية في اختبار مهارات الحوار والإقناع البعدي. وفي ضوء نتائج البحث کان من أبرز التوصيات توجيه المختصين في حقل المناهج والتدريس إلى زيادة البحث والدراسة في الطرائق والاستراتيجيات التي تزيد من تفاعل الطلاب في مجالات الحوار والإقناع والتواصل اللغوي. إضافة إلى ذلک الاهتمام بتدريب الطلاب على استراتيجية المناظرة وتنمية مهارات الحوار والإقناع.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: استراتيجية المناظرة,مهارات الحوار والإقناع,مادة اللغة العربية * تم دعم هذا البحث من جامعة الجوف بمشروع بحثي رقم (40/226}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164329.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164329_4ae7799b9e346894393ab2b2b28fe0d6.pdf} } @article { author = {elarfaj, abdelhameed}, title = {The Reality of the Skills and Knowledge in the Gifted Education Classes Program in the Schools of the Royal Commission in Yanbu and Jizan with a Sample of Educational Personnel in Light of Some International Standards}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {673-704}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164330}, abstract = {This study aimed to recognize the appropriateness skills and knowledge, which included in Gifted Programme in schools of the Royal Commission in Yanbu and Jazan in Saudi Arabia. The gifted Programme evaluated in light of global experiences from experts in the field. Moreover, the study aimed to discover the difficulties that facing Gifted Programms in schools in educational services management schools in the Royal Commission in Yanbu and Jazan in Saudi Arabia from the viewpoint of educators working in the programme. The study community consisted of educational experts and all educational who working in schools at the Royal Commission in Yanbu. The period of conducting the study during the academic year 1438/1439 AH. The study sample included (36) of the educational teams. The study relied on various tools developed in In light of the international standards for the quality of gifted programms approved in the National Association for Gifted Children (NAGC. The study showed that the study sample individuals from educational cadres agree to the degree of evaluation of the gifted classes programme according to international standards with a medium degree (3.61). Additionally, there is lack of availability of enriching educational materials for the programme.}, keywords = {Skills and Knowledge,gifted students,Gifted Students Classes Programs,Royal Commission Schools,and International Standards}, title_ar = {واقع المهارات والمعارف في برنامج صفوف الموهوبين بمدارس الهيئة الملکية بينبع وجازان لدى عينة من الکوادر التعليمية في ضوء بعض المعايير العالمية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع ملاءمة المهارات والمعارف المضمنة في المنهج التي يتمّ تغطيتها في برنامج صفوف الموهوبين في مدارس إدارة الخدمات التعليمية بالهيئة الملکية بينبع وجازان بالمملکة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية من وجهة نظر الکوادر التعليمية والخبراء، والتعرف على الصعوبات التي تواجه برنامج صفوف رعاية الموهوبين في مدارس إدارة الخدمات التعليمية بالهيئة الملکية بينبع وجازان بالسعودية من وجهة نظر التربويين العاملين في البرنامج. حيث تکون مجتمع الدراسة من خبراء تربويين وجميع الکوادر التعليمية العاملة في المدارس بالهيئة الملکية بينبع خلال فترة إجراء الدراسة للفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1438/1439هـ، فيما شملت عينة الدراسة (36) من الکوادر التعليمية بينهم عدد (7) من الخبراء. واعتمدت الدراسة على أداة تم تطويرها في ضوء المعايير العالمية لجودة برامج الموهوبين المعتمدة في الجمعية الوطنية للأطفال الموهوبين (NAGC) ، إلى جانب عدد من المقابلات المفتوحة. واظهرت الدراسة: أن الکوادر التعليمية موافقين على درجة تقييم برنامج صفوف الموهوبين استناداً للمعايير العالمية بدرجة متوسطة (3.61)،کما بينت النتائج عدد من الصعوبات التي تواجه البرنامج أبرزها ضعف التدريب المتخصص للکوادر التعليمية، والإشرافية، وقلة توفر مواد تعليمية إثرائية مخصصة للبرنامج.}, keywords_ar = {المهارات والمعارف,الموهوبين,برامج صفوف الموهوبين,مدارس الهيئة الملکية,المعايير العالمية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164330.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164330_9cbd55ae449c6850efc3da30043be33f.pdf} } @article { author = {elsayed, entsar}, title = {The Effectiveness of Using the Formative Feedback Loops Accompanying Assessment for Learning in Teaching the Scientific Thinking Course to Students of the Faculty of Physiotherapy in Developing Their Deep Understanding and Self-Regulation Skills}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {705-769}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164331}, abstract = {The aim of the current research is to know the effectiveness of using the Formative Feedback Loops Accompanying Assessment for learning in teaching the Scientific Thinking Course to students of the Faculty of Physical Therapy in developing their deep understanding and self-regulation skills. In achieving this goal, the "Scientific Method Steps" unit was reformulated for second-year students of Physiotherapy at Deraya University in New Minya in their Scientific Thinking course for the academic year 2019/2020. It was taught using the Formative Feedback Loops Accompanying Assessment for learning, and the research sample consisted of (66) female and male students, it was divided into two groups, one of which is:  experimental (33) male and female students who studied using the Formative Feedback Loops Accompanying Assessment for learning, and the other is a control (33) male and female students who studied in the usual way. Two measuring tools were prepared, and they are: The Deep Comprehension Test and the Self-Regulation Skills Scale, and then applied before and after to the members of the two research groups. The results were treated statistically using means, standard deviation, (T) test and (η2). The research found the effectiveness of the Formative Feedback Loops Accompanying Assessment for learning in developing both: deep understanding and self-Regulation skills among the members of the experimental group, and in light of these results the research presented a set of recommendations and proposed research.}, keywords = {formative feedback loops,assessment for learning,deep understanding,and self,Regulation skills,university education}, title_ar = {فعالية استخدام دورة التغذية الراجعة التکوينية المصاحبة للتقويم من أجل التعلم في تدريس مقرر التفکير العلمي لطلاب کلية العلاج الطبيعي في تنمية الفهم العميق ومهارات التنظيم الذاتي لديهم}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي تعرف فعالية استخدام دورة التغذية الراجعة التکوينية المصاحبة للتقويم من أجل التعلم في تدريس مقرر التفکير العلمي لطلاب کلية العلاج الطبيعي في تنمية الفهم العميق ومهارات التنظيم الذاتي لديهم. ولتحقيق هذا الهدف تم إعادة صياغة وحدة "خطوات الطريقة العلمية" المقررة على طلاب الفرقة الثانية علاج طبيعي بجامعة دراية الخاصة بالمنيا الجديدة في مقرر التفکير العلمي في للعام الجامعي 2019/ 2020، وتدريسها باستخدام دورة التغذية الراجعة التکوينية المصاحبة للتقويم من أجل التعلم ، وتکونت عينة البحث من (66) طالبًا وطالبة، قسمت لمجموعتين إحداهما، تجريبية (33) طالبًا وطالبة درست باستخدام دورة التغذية الراجعة التکوينية المصاحبة للتقويم من أجل التعلم ، والأخرى ضابطة (33) طالبًا وطالبة درست بالطريقة المعتادة، وتم إعداد ثم تطبيق أداتي القياس، وهما: إختبار الفهم العميق، ومقياس مهارات التنظيم الذاتي على أفراد مجموعتي البحث قبليًا وبعديًا، وتمت معالجة النتائج إحصائيًا باستخدام المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وإختبار (ت) ومربع ايتا (η2). وتوصل البحث إلى فعالية دورة التغذية الراجعة التکوينية المصاحبة للتقويم من أجل التعلم في تنمية کل من: الفهم العميق، ومهارات التنظيم الذاتي لدى افراد المجموعة التجريبية، وفي ضوء هذه النتائج قدم البحث مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.}, keywords_ar = {دورة التغذية الراجعة التکوينية,التقويم من أجل التعلم,الفهم العميق,مهارات التنظيم الذاتي,التعليم الجامعي}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164331.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164331_234bb0c97ab14f5d2c3817c2ef177bf3.pdf} } @article { author = {mesafer`, ali}, title = {Spiritual Intelligence, Psychological Security, And Death Anxiety among University Studnents in The Light of Corona Pandemic: A Predective Study.}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {771-812}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164332}, abstract = {Anxiety is one of the main traits of the modern age. Death is a major cause of anxiety. Severity of death anxiety increases in periods of disasters and pandimics. This study aimed at testing the relation between spiritual intelligence (SI), psychological security (PS) and   death anxiety (DA) among university students in light of the Corona Pandemic (CP); the ability of (SI) to predict (PS) and (DA), the ability of (PS) to predict (DA), and the existence of differences in (SI), (PS), and (DA) attributed to "resource of family icome" variable. (SI), (PS) and (DA) scales were applied to (172) second year students in faculty of education, Suez University, with mean age of (19.53) and a standard deviation of (0.258). For data analysis mean, standard diviation, percentage, T-test, linear regression, ANOVA, and scheffe tests were used. Results showed that (48.26%) of the students suffers from (DA), the ability of (SI) to predict both (PS) and (DA), and the abiltity of (PS) to predict (DA). Results also showed that there were statistically significant differences attributed to "resource of family icome" in (SI), (PS) and (DA) in the light of (CP). }, keywords = {Spiritual Intelligence,psychological security,Death Anxiety,university students,Corona Pandemic}, title_ar = {الذکاء الروحي والأمن النفسي وقلق الموت لدى طلاب الجامعة في ظل جائحة کورونا: دراسة تنبؤية}, abstract_ar = {استهدف البحث الحالي التعرف على مدى انتشار قلق الموت لدى طلاب الجامعة في ظل جائحة کورونا، وإمکانية تنبؤ الذکاء الروحي بکل من الأمن النفسي وقلق الموت، وکذلک إمکانية تنبؤ الأمن النفسي بقلق الموت لديهم، کما استهدف دراسة تأثر متغيرات البحث بمصدر دخل الأسرة في ظل الجائجة. وأجري على (172) من طلاب الفرقة الثانية، بکلية التربية بالسويس، متوسط عمرهم الزمني (19.53)، بانحراف معياري (0.258)، واستخدم مقياس الذکاء الروحي، ومقياس الأمن النفسي، ومقياس قلق الموت، ولتحليل البيانات استخدم المتوسط، والانحراف المعياري، والنسبة المئوية، واختبار "ت"، وتحليل الانحدار الخطي، وتحليل التباين واختبار شيفيه. وأظهرت النتائج انتشار قلق الموت لدى نسبة (48.26) من الطلاب قدرة الذکاء الروحي على التنبؤ بالأمن النفسي وقلق الموت؛ وقدرة الأمن النفسي على التنبؤ بقلق الموت. کما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً في الذکاء الروحي، والأمن النفسي، وقلق الموت تعزى لمتغير "مصدر دخل الأسرة".  }, keywords_ar = {الذکاء الروحي,الأمن النفسي,قلق الموت,طلاب الجامعة,جائحة کورونا}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164332.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164332_94011331a6b504b797989e7962e30989.pdf} } @article { author = {madkor, safaa}, title = {Creating Awareness through social networks in the context of media time - An analytical study}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {813-877}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164333}, abstract = {The current study deals with the issue of awareness in the media and across social networks- an analytical study of the content of some face book pages. Started from a major question, which is; Does social media control the formation and creation of awareness without our awareness, and how? Through the results of the study, it was found that there are more deadly and ferocious hidden wars that target a persons mind and intellect in terms of his values, beliefs and ideas. wars of misleading and falsification of human awareness by social networking sites that promote false ideas and information to a wide audience around The world according to a virtual reality different from the real reality .consciousness is false when the individuals ideas from his point of view and concepts are identical and compatible with the physical reality of life around him ,based on the fact that consciousness is the individuals perception of the social reality , apperception derived from the values and culture of this reality that is reflected in his trends and behaviors. In order to achieve the aim of the study , the study relied on the descriptive and analytical method, and one of its tools is the content analysis from to analyze the content of some  face book pages and their decisive role in creating real awareness compatible with the physical reality of life around us. The study reached several results, most notably: social media is a double- edged sword for making real and false awareness and its most prominent strategies in this context: fabricating reality and falsifying it with illusions that are paradoxical, flattening minds and flooding them with trivial, misleading and mind  blowing materials, peoples questioning their assumptions, and perpetuating a culture of justification, dependence and surrender. The most prominent results of the study are in its field and analytical part:" the smart Education" page is ranked first in terms of follow up and spread, followed by " a conscious" page, then our" project page . With the mind we start ", followed by the page of "ideas that change your life", then" ideas against bullets". The current study recommends the necessity of building individual and collective awareness alike through several mechanisms of interaction and communication through social networks , as well as cooperation of community  institutions to raise awareness  of the problems of media time and the risks of social media networks, activating educational and educational channels to develop awareness of the pros and cons of social networks}, keywords = {creating Awareness,media time,Social networks,an analytical study}, title_ar = {صناعة الوعي عبرشبکات التواصل الإجتماعي في سياق الزمن الإعلامى ( الميدياتيکي ) دراسة تحليلية}, abstract_ar = {تناولت الدراسة الحالية صناعة الوعى عبر شبکات التواصل الإجتماعى فى سياق الزمن الإعلامى ( الميدياتيکى) دراسة تحليلية لمضمون بعض صفحات الفيس بوک . وانطلقت من تساؤل رئيس وهو : هل تتحکم شبکات التواصل الإجتماعى بتشکيل وصناعة الوعى بدون أن نشعر وکيف ذلک ؟  ومن خلال ما توصلت اليه الدراسة من نتائج ، تبيَن أنه توجد حروباَ مستترة أشد فتکاً وضراوة تستهدف الإنسان عقلاً وفکراً من حيث قيمه ومعتقداته وأفکاره ، حروب تضليل وتزييف الوعى الإنسانى بفعل مواقع التشبيک الإجتماعى التى تروج الأفکار والمعلومات المغلوطة على جمهور واسع حول العالم وفق واقع إفتراضى مغاير للواقع الحقيقي. ويکون الوعى زائفاً عندما تکون أفکار الفرد من وجهة نظره ومفاهيمه غير متطابقة مع الواقع المادى للحياة من حوله ، انطلاقاً من أن الوعى هو "إدراک الفرد للواقع الإجتماعى إدراکاً مستمداً من قيم وثقافة هذا الواقع التى تنعکس على اتجاهاته وسلوکياته . ولتحقيق الهدف من الدراسة استندت الدراسة الى المنهج الوصفى التحليلى وأحد أدواته تحليل المضمون لبعض صفحات الفيس بوک ودورها الحاسم فى صناعة وعى حقيقى متوافق مع الواقع المادى للحياة من حولنا . وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج أبرزها : أن شبکات التواصل الاجتماعى سلاحاً ذو حدين لصناعة وعى حقيقى ، وأبرز إستراتيجياتها فى هذا الإطار : فبرکة الواقع وتزييفه بأوهام مفارقة للواقع ، تسطيح العقول وإغراقها بمواد تافهة مضللة للوعى ومغيبة للعقل ، تشکيک الشعوب فى مسلماتها ، تکريس ثقافة التبريروالتبعية والاستسلام . وأبرزنتائج الدراسة فى شقها الميدانى التحليلى ، تصدر صفحة " التربية الذکية " فى المرتبة الأولى من حيث المتابعة والإنتشار ، تلاها صفحة " واعى " ثم صفحة " مشروعنا . بالعقل نبدأ "، تلاها صفحة" أفکار تغير حياتک"، ثم " أفکار ضد الرصاص " . وتوصى الدراسة بضروة بناء الوعى من خلال آليات عدة للتفاعل عبر شبکات التواصل ، کذلک تعاون المؤسسات المجتمعية للتوعية بإشکاليات الزمن الإعلامى ومخاطر شبکات التواصل ، تفعيل القنوات التعليمية والتربوية لتنمية الوعى بإيجابيات وسلبيات شبکات التواصل }, keywords_ar = {صناعة الوعى,الزمن الإعلامى ( الميدياتيکى ),شبکات التواصل الإجتماعى,دراسة تحليلية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164333.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164333_fd8e15220c1162ef7017fd9ea0cc991e.pdf} } @article { author = {abdelrazik, mohamed and altantawy, mahmoud}, title = {The Effectiveness of a Training Program for Developing Self-Determination Skills and Improving the Quality of Life among a Sample of Blind University Students}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {879-950}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164338}, abstract = {The current study aimed at developing self-determination skills and improving the quality of life among a sample of blind university students. The study sample consisted of (9) blind students from King Khalid University in Abha, suffering from poor self-determination skills and low quality of life. The following tools were used: Self-determination skills scale (prepared by the researchers), quality of life scale (prepared by the researchers), and the training program (prepared by the researchers). The results of the research indicated the effectiveness of the training program used for developing self-determination skills and improving the quality of life among the study sample. The results were interpreted considering the theoretical frameworks and related literature, as well as considering the cultural and societal frameworks of the current study sample. The results of the study recommended that self-determination skills and quality of life should be included within the programs provided for the blind, and within their school curricula.}, keywords = {Training program,Self-determination Skills,quality of life,university students,blind}, title_ar = {فَعَاليَّةُ بَرنَامَج تَدريبِي فِي تَنميَةِ مَهَارَاتِ تَقرِيرِ المَصِيرِ وَتَحْسينِ جَودَةِ الحَياةِ لَدَى عَيِّنَةٍ مِن طُلَّابِ الجَامِعَةِ المَکفُوفِينَ}, abstract_ar = {   هَدفَت الدِّرَاسةُ إلى تَنميَةِ مَهاراتِ تَقريرِ المَصير وتَحسينِ جَودَةِ الحَياة لدَى عَيِّنَةٍ من طُلَّابِ الجَامعة المَکفوفِينَ، وَتَکوَّنَت عَيِّنَةُ الدِّرَاسة من (9) طُلَّابٍ مَکفُوفِينَ من طُلَّاب جامعةِ الملک خالد بمدينةِ "أبها"، يعانُون من ضَعفِ مَهارات تَقرير المصيرِ وتَدنِّي مُستوى جَودةِ الحيَاة لدَيهم، وَتَمثَّلت أَداوتُ الدِّرَاسة في: (1) مِقياسُ مَهارات تقرير المَصير (إعدادُ الباحثَينِ)، (2) مِقياسُ جَودَة الحيَاة (إعدادُ الباحثينِ)، (3) البَرنَامَج التَّدرِيبي (إعدادُ الباحثينِ)، وأَسفَرَت نتائجُ الدِّرَاسة عن فَعاليَّةِ البَرنَامَج التَّدرِيبي المُستَخْدَم في تَنميَة مَهاراتِ تقرير المَصيرِ، وَتَحسينِ جَودَةِ الحيَاةِ لدَى عَيِّنَةِ الدِّرَاسة، وتَمَّ تفسيرُ النَّتائجِ في ضَوء الأُطُر النَّظَرِيَّة والدِّرَاسَاتِ السَّابِقة، وکذلک في ضَوءِ الأُطُر الثَّقافيَّةِ والمُجتَمعيَّةِ لعَيِّنَة الدِّرَاسة الحاليَّة، وأوصَتْ نتائجُ الدِّرَاسة بضرورةِ تَضمين مَهارات تَقرِير المَصير وجَودَةِ الحياةِ في داخلِ البَرامج المُقدَّمةِ للأشخاصِ المَکفُوفينَ، وفي داخلِ المَناهِج الدِّرَاسيَّة الخاصَّة بهم.}, keywords_ar = {بَرنَامجُ تَدرِيبي,مَهاراتُ تَقرِير المَصيرِ,جَودَةُ الحياة,طُلَّابُ الجَامعة,المَکفُوفونَ}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164338.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164338_3ec40041f53cf69d193331deabc483c9.pdf} } @article { author = {sayed, walaa and merghany, amany}, title = {The Effect of using differentiation learning strategy to develop vocabularies And reading comprehension for 3 G primary students}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {951-994}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164341}, abstract = {                            This research aimed at using differentiation learning strategy to develop phonemic awareness and reading comprehension and oral fluency for 3 G primary students. The study sample consisted of 35 students of the experimental group who studied the using differentiation learning strategy and 35 students of the control group, The research used experimental approach semi-experimental design this study used using differentiation learning strategy and also reading  comprehension test and vocabularies test . The important result for this study improved in reading comprehension and vocabularies for G3 students. The research recommended that the strategy be included in Arabic language curricula and that electronic courses should be built using the proposed teaching strategy to develop the skills of G3 primary students.}, keywords = {differentiation learning strategy,phonemic awareness,reading comprehension,Oral Fluency}, title_ar = {فاعلية استخدام إستراتيجية التعلم المتمايز لتدريس القراءة في تنمية الوعي الصوتي والاستيعاب القرائي والطلاقة الشفوية لدي تلاميذ الصف الثالث الابتدائي}, abstract_ar = {هدف هذا البحث إلي استخدام إستراتيجية التعلم المتمايز لتدريس القراءة في تنمية الوعي الصوتي والاستيعاب القرائي والطلاقة الشفوية لدي تلاميذ الصف الثالث الابتدائي ، حيث بلغت عينة البحث 35 تلميذًا للمجموعة التجريبية التي درست باستراتيجة التعلم المتمايز ، و35 تلميذًا للمجموعة الضابطة التي تدرس بالطريقة المعتادة ، واستخدم البحث المنهج التجريبي التصميم شبه التجريبي، وأعد البحث مجموعة من الأدوات مثل : دليل المعلم لأنشطة التعلم المتمايز في الوعي الصوتي والاستيعاب القرائي والطلاقة ، واختبار الوعي الصوتي والاستيعاب القرائي والطلاقة الشفوية ، وکانت من أهم نتائج الدراسة تحسن التلاميذ في الوعي الصوتي واستيعابهم القرائي وانتقالهم من مستوي أدنى إلي المستوي الأعلى ( من الضعيف إلي المتوسط ، ومن المتوسط إلي الأعلي ) ، وقد أوصى البحث بتضمين الأنشطة المتمايزة في مناهج اللغة العربية حتي تراعي جميع المتعلمين ، وبخاصة في الصفوف الثلاث الأولى ، وبناء اختبارات التشخيص العامة والخاصة ؛ لتحديد الضعف الفعلي في مهارات التلاميذ في أثناء تعلم اللغة العربية ، ومساعدة المعلم لبناء أنشطة تناسب کل مستوي علي حدة.}, keywords_ar = {التعلم المتمايز,الوعي الصوتي,الاستيعاب القرائي,الطلاقة الشفوية}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164341.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164341_7192c4ede276896e4de2768e93853958.pdf} } @article { author = {abahussein, wedad}, title = {A Suggested proposal to raise the quality of assessment and diagnosis processes in learning disabilities programs}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {995-1034}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164342}, abstract = {The aim of the research is to reveal the level of application of learning disabilities teachers to the rules and principles of assessment and diagnosis stipulated in the organizational rules regarding information collection and its sources, the mechanism for applying the measurement and diagnosis process, and determining eligibility for learning disabilities programs. The research also aimed this research to present a proposed vision to raise the quality of evaluation and diagnosis processes in learning disabilities programs and measure the extent of its contribution to achieving what was built for it. The questionnaire was used to collect data by (83) of learning disabilities teachers in Riyadh city, and the study concluded that the level of application of the research sample to the procedures included in the research was variable between medium and high. The proposed scenario consists of several measures, namely: activating research chairs, activating laws and legislations, providing formal and informal evaluation tools, training teachers, and raising their technical competencies, involving families, preparing teachers before service. Activating the multidisciplinary team, and the perception reviewed the most important obstacles that hinder its implementation and the reason for facing it.}, keywords = {a suggested proposal,Quality,Assessment,and diagnosis,learning disabilities}, title_ar = {تصور مقترح لرفع جودة عمليات التقييم والتشخيص في برامج صعوبات التعلم}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى تطبيق معلمي الطلاب ذوي صعوبات التعلم لقواعد وأسس التقييم والتشخيص المنصوص عليها في القواعد التنظيمية فيما يخص جمع المعلومات ومصادرها، وآلية تطبيق عملية القياس والتشخيص، وتحديد الأهلية لبرامج صعوبات التعلم. کما هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لرفع جودة عمليات التقييم والتشخيص في برامج صعوبات التعلم وقياس مدى مساهمته في تحقيق ما بني لأجله. واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات وهي من اعداد الباحثة، وتکونت عينة الدراسة من (83) من معلمي الطلاب ذوي صعوبات التعلم في مدينة الرياض؛ منهم (25 معلم، و85 معلمة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى تطبيق عينة الدراسة للإجراءات المدرجة في الدراسة کان متفاوت بين المتوسط والمرتفع. کما تکّون التصور المقترح من عدد من الإجراءات وهي: تفعيل الکراسي البحثية، وتفعيل القوانين والتشريعات، وتوفير أدوات التقييم الرسمية وغير الرسمية، وتدريب معلمي الطلاب ذوي صعوبات التعلم ورفع کفاءاتهم الفنية، وإشراک أسر الطلاب ذوي صعوبات التعلم، وإعداد معلمي الطلاب ذوي صعوبات التعلم قبل الخدمة، وتفعيل الفريق متعدد التخصصات.}, keywords_ar = {تصور مقترح,جودة,تقييم وتشخيص,صعوبات التعلم}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164342.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164342_3a42f31e1e9c8a55f0732f8cf28847dc.pdf} } @article { author = {محمد, علي and الشهري, احمد}, title = {أثر منصات التعلم على الاستيعاب السمعي لطلاب المدارس الثانوية السعودية}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {59-76}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164345}, abstract = {      هدفت هذه الدراسة استکشاف تأثير استخدام منصات الاستماع التعليمية على مهارة الاستيعاب السمعي لطلاب المدارس الثانوية السعودية. جمعت هذه الدراسة 76 طالبًا في الفصل الدراسي الأول من طلاب المدارس الثانوية في مدينة أبها خلال العام الدراسي 2019. وتألفت المجموعة التجريبية من 38 طالبًا ، استخدموا منصة ELLLO أثناء التدريس ، بينما اشتملت المجموعة الضابطة 38 طالبًا تم تدريسهم بالطريقة التقليدية . أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة احصائية بين متوسط ​​الدرجات لکل من المشارکين في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المشارکين في المجموعة التجريبية ؛ مماأکد الأثر الإيجابي لاستخدام منصات الاستماع التعليمية للغة الإنجليزية في تطوير الفهم السمعي لطلاب المدارس الثانوية السعودية.}, keywords = {التعليم القائم على التکنولوجيا,المنصات,الفهم السمعي,المدرسة الثانوية}, title_ar = {The Impact of Learning Platforms on Fostering Listening Comprehension among Saudi High School Students}, abstract_ar = {This study aimed at exploring the impact of utilizing listening learning platforms on the listening comprehension skill of Saudi high school students. This study recruited 76 students of the first semester of high school students in Abha City during the academic year 2019. The experimental group consisted of 38 students, who utilized ELLLO platform during their instruction, while the control group comprised 38 students, who were taught in a traditional way in the classroom. Paired t-test revealed that there was a significant difference between mean scores of both the experimental and control group participants favoring the experimental group participants; confirming the positive impact of utilizing the English listening platforms on developing Saudi high school students' listening comprehension.}, keywords_ar = {Technology based instruction,Platforms,listening comprehension,high school}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164345.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164345_24ec5b1c6fb654832a5295a818469a76.pdf} } @article { author = {الشمري, خالد}, title = {تحديات التعليم الإلکتروني لمعلمي الاطفال ذوي الاعاقة الفکرية أثناء جانحة کورونا: دراسة نوعية}, journal = {المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج}, volume = {85}, number = {85}, pages = {77-94}, year = {2021}, publisher = {جامعة سوهاج، کلية التربية، وحدة النشر العلمي}, issn = {1687-2649}, eissn = {2536-9091}, doi = {10.21608/edusohag.2021.164347}, abstract = {            أثارت جانحة کورونا COVID-19 تحديًا لبيئة التعلم والتعليم للأطفال من ذوي الاعاقة في المملکة العربية السعودية, المنطقة الشمالية. هدفت هذه الورقة إلى دراسة أغلب التحديات التي لها تأثير کبير على طريقة التدريس المقدمة للأطفال ذوي الاعاقة. تم إجراء البحث بطريقة التصميم النوعي (المقابلات الشخصية). تم إجراء عدة مراحل من التحقق شملت مسحًا تفصيليًا للأدب وبيئة التربية الخاصة في المملکة العربية السعودية. تم إجراء المقابلات مع 15 معلمًا للتعرف على تحديات التعلم عبر الإنترنت والقيود المفروضة أثناء الوباء العالمي. تم أخذ العينات على أساس العمر والجنس وسنوات الخبرة للمعلمين. وأظهرت النتيجة أن فترات الاغلاق کانت أکثر تحدياً للطلاب لأن التعليم الخاص يتطلب توجيهًا نحو الاستجابات الحرکية بنفس المکان وأن الوضع عبر الإنترنت لم يکن مناسبًا. وجد أيضاً أن البنية التحتية التعليمية والخبرات في هذا المجال کانت ضعيفة للمهنيين التربويين. أظهرت الدراسة أن مدخلات المعلم ضرورية في التربية الخاصة وأن نمط التعليم عبر الإنترنت لا يمکن أن يلبي کل متطلبات الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة التعليمية.}, keywords = {تحديات التعليم الالکتروني,الاطفال ذوي الاعاقة الفکرية,جانحة کورونا,المعلمون,المنهج النوعي.  }, title_ar = {The challenges of online learning for teachers of children with intellectual disability in the COVID19 pandemic: qualitative method}, abstract_ar = {COVID 19 has raised a challenge for the education and learning environment of special children in Saudi Arabia, Northern Region. This paper aims to analyze all the challenges which have a significant impact on the teaching method for children with disability. The research was carried out on a qualitative design. Several stages of the investigation were carried out which included a detailed survey of literature and the special education environment in Saudi Arabia. Interviews were conducted with 15 teachers to learn about online learning and restriction imposed during the global pandemic Sampling was carried out based on age, gender, and years of experience. The result showed that shutdown periods were more challenging for students as special education required a lead towards physical responses and the online mode was not suited in Saudi Arabia. It was found that the education infrastructure of the country also had a weak for educational professionals. The study showed that teacher inputs are essential in special education and online mode of education cannot satisfy the requirement of children with disabilities.}, keywords_ar = {Challenge and Online Learning,Intellectual Disability,COVID 19,Saudi Arabia,Qualitative,teachers}, url = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164347.html}, eprint = {https://edusohag.journals.ekb.eg/article_164347_aa2268fc29d780d40af270cdc8452a5f.pdf} }