مدارس المختبر في کلٍّ من الولايات المتحدة الأمريکية وکندا وإمکان الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

تهدف الدراسة بصورة أساسية إلى الاستفادة من مدارس المختبر في کلٍّ من الولايات المتحدة الأمريکية وکندا في جمهورية مصر العربية.
وفي سبيل تحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة منهج " جورج بيريداي "بخطواته الأربع": ( الوصف، والتفسير، والمقابلة، والمقارنة )، وسارت الدراسة وفق هذا المنهج في مجموعة من الخطوات بدأت بالإطار العام للدراسة، ثم توضيح الإطار الفکري لمدارس المختبر في الأدبيات التربوية المعاصرة، ثم تناولت الدراسة أبرز ملامح مدارس المختبر في الولايات المتحدة الأمريکية وکندا، وتلا ذلک خطوة التحليل المقارن، والتي تتکون من جزءين: الجزء الأول، ويشمل المقابلة بين مدارس المختبر في دولتي المقارنة للتوصل إلى الفرض الحقيقي للدراسة، والجزء الثاني، ويتضمن دراسة مقارنة تفسيرية للتوصل إلى أوجه الشبه والاختلاف بين دولتي المقارنة في ضوء محاور الدراسة، وتفسيرها في ضوء العلوم الاجتماعية للتأکد من صحة الفرض الحقيقي للدراسة، ثم اتجهت الدراسة بعد ذلک إلى تحليل واقع الجهود المصرية المبذولة في تطبيق مدارس المختبر في ضوء القُوى والعوامل الثقافية المؤثرة بها، وتضمنت الخطوة الأخيرة الإجراءات المقترحة للاستفادة من تطبيقات مدارس المختبر في کلٍّ من الولايات المتحدة الأمريکية وکندا بجمهورية مصر العربية، مع مراعاة السياق الثقافي المصري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Laboratory schools in the United States of America and Canada And the possibility of benefiting from it in Egypt

المؤلف [English]

  • eman harb
teacher of comparative education and educational administration Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The study aims mainly to benefit from laboratory schools in the United States of America and Canada in the Arab Republic of Egypt. In order to achieve this goal, the study used " George Bereday" approach with its four steps (description, interpretation, Juxtaposition, and comparison) ,The study proceeded according to this approach in a set of steps, starting with the general framework of the study, then clarifying the theoretical framework of the laboratory schools in contemporary educational literature Then the study presented the most prominent features of the laboratory schools in the United States of America and Canada, followed by a comparative analysis step, which consists of two parts: , The first part includes the juxtaposition between the laboratory schools in the two countries of comparison to determine the real hypothesis of the study. The second part includes an explanatory comparative study to determine the similarities and differences between the two countries of comparison in light of the study axes and the interpretation of this in the light of social sciences to ensure the validity of the true hypothesis of the study. The study then proceeded to analyze the reality of the Egyptian efforts exerted in implementing the laboratory schools, and the last step included the proposed procedures to benefit from the implementations of the laboratory schools in the United States of America and Canada in the Arab Republic of Egypt, taking into account the Egyptian cultural context.

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words: Laboratory schools
  • Educational research
  • Pre
  • service teacher training
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 437-563
  • تاريخ الاستلام: 23 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 07 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 13 يونيو 2021