التحليل الرباعي مدخل إستراتيجي لتحسين وتطوير تدريس التحدث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس-كلية التربية – جامعة سوهاج- جمهورية مصر العربية

المستخلص

يعد التحدث أحد الفنون اللغوية التي تبدو الأسهل على الطلاب تعليماً وتعلماً ، إلا أن الواقع يعكس إحجاماً من الطلاب في المشاركة في مواقفه .
ويرجع هذا الإحجام لأسباب عدة منها اللغوي  ومنها النفسي .ويبذل المعلمون جهدهم لحث طلابهم في المشاركة في حصص التحدث والتغلب على المعوقات ومن بينها مايرتبط بالمنهج.
وإذا كان تحليل الحاجات وتحليل المواقف من المداخل التي يمكن أن تسهم في تطوير مناهج التحدث فقد قدمت هذه الورقة التحليل الرباعي كمدخل  يجمع مزايا تحليل الحاجات وتحليل المواقف ليكون الأفضل لتحسين مناهج التحدث لاهتمامه بفحص العوامل الداخلية (المعلم – المتعلم – المحتوى – الأنشطة – إدارة المدرسة ) ومابها من قوة فيدعمها ، ومواطن الضعف فيبتعد عنها ، وكذلك يمكنه مراعاة العوامل الخارجية    ( القيم والعادات – الأحداث الجارية – المؤسسات الدينية – وسائل التواصل الاجتماعي – المشكلات الاجتماعية) وماتمثله من فرص وتهديدات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

SWOT Analysis as a Strategic Approach for Improving and Developing Speaking Instruction

المؤلف [English]

  • Huda Mostafa Mohammed
Curricula and Instruction Department Faculty of Education- Sohag University- Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

Speaking is one of the language arts that seem the easiest for students to teach and learn. However, the reality reflects the reluctance of students to participate in its situations. This reluctance is due to several reasons, including linguistic and psychological ones. Teachers do their best to urge their students to participate in speaking classes and to overcome barriers, including those related to the curriculum. If needs analysis and situational analysis are among the approaches that can contribute to the development of speaking curricula, then this paper presented SWOT analysis as an entry that combines the advantages of needs analysis and situational analysis to be the best to improve speaking curricula for its interest in examining internal factors (teacher-learner - content - activities - school administration), supporting their strengths and avoiding their weaknesses, as well as it can take into account the external factors (values and customs - current events - religious institutions - social media - social problems) and the opportunities and threats they represent.

الكلمات الرئيسية [English]

  • SWOT
  • speaking